Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 16 | zaterdag 20 april 2024 12:13 uur | 0 bezoekers

"Nederlansche Taal"

Geen ster in het beschrijven van maatschappelijke kwesties... maar dit is toch wel zo........

Al sinds enige tijd vertoef ik mijn vakantiedagen op de zaak, ik zal niet geheel nader noemen waar ik werk maar ik heb veel persoonlijk contact met mensen.
Mensen bellen mij met een probleem en ik moet dan een oplossing zien te vinden zo snel mogelijk, nu zul je misschien denken "wat heeft dit in godsnaam met politiek te maken en met standpunten en de hele ratteplan?" nou het zit dus zo:

Het stoort mij steeds meer dat er in Rotterdam zo gigantisch veel mensen zijn die de Nederlandse taal niet beheersen, ik heb het hier over een heel breed probleem.
Want zowel het behandelen van sollicitatiebrieven als het te woord staan van een asielzoeker kan tot frustratie leiden.
Neem van me aan dat ik erg veel geduld heb, ik hou van mensen (zij niet altijd van mij) en ben heel sociaal (wat niet iedereen apprecieert) maar de laatste weken valt mij op dat het toch wel de spuigaten uitloopt hier.

Een voorbeeld, een man belt op met een probleem de enige 2 woorden die hij er Nederlands uitkrijgt zijn "tanden" en "bed", kan er geen touw aan vast knopen, meneer praat de rest van het gesprek naar ik denk Turks want zelfs dat kan ik niet goed onderscheiden. Op het moment dat ik de man erop attendeer dat ik er de ballen van snap (ja natuurlijk op een degelijke manier) krijg ik een middelvinger in mijn strot en kent hij 1 woordje wel erg goed "blanke hoer". Ik besluit verder geen woord meer aan deze man te verspillen en begin andere dingen te doen, de man blijft vervolgens herhalen dat ik een hoer ben en voegt later de woorden "vieze slet" toe.
Nu vraag ik je? Wat denkt die meneer nu.. dat iedereen spontaan een spoedcursus Turks neemt om hem te kunnen verstaan? Na zijn vertrek kijk ik in zijn gegevens en zie dat deze meneer al 20!!! jaar in Rotterdam woont. En de enige woorden/zinnen die hij kent zijn bovengenoemde.

Een ander voorbeeld, een aantal dagen geleden komt er een zwik sollicitatiebrieven binnen. Ik moet ze lezen en eventueel beantwoorden. De vacature waarop zij reageren vereist een redelijk goede opleiding (mbo 4) en een goede beheersing van Nederlandse taal in letteren en geschrift. Nu zal ik niet zeggen dat ik altijd foutloze brieven schrijf (dat zal vast wel eens opgemerkt zijn hier). Goed ik open een van die brieven en wat denk je dat ik aantref, het leek wel een brief van iemand uit groep 8, fouten dat willen jullie niet weten!
om te beginnen met "ik wauw graag eve reageren op julie facature" en daarna "ik heb al enigsins ervaring in de bransj, en ik vindt werken met mensen heel erch leuk"
En het was een meisje van Nederlandse afkomst en 19 jaar!

Nu vraag ik jullie wat gebeurd er met de Nederlandse taal.
Hoe kun je functioneren in een maatschappij als deze als je niet eens de taal ván de maatschappij redelijk tot normaal beheerst?
 

 
Array
(
    [115163] => Array
        (
            [naam] => Alexje
            [link] => 
            [reactie] => ik spot met het overlezen een foutje er is een zinnetje weggevallen en het lukt me niet het aan te passen *i blame technology* "...onderscheiden. Hij komt daarna langs,om vervolgens weer even onduidelijk verder te gaan. Op het moment..."

Sorry haha
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-04 20:34:20
            [react_date_changed] => 2005-08-04 20:34:20
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => SJG33Q34TYTGL43
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115163
            [editable] => 1
        )

    [115162] => Array
        (
            [naam] => Helen
            [link] => 
            [reactie] => mee eens, ookal ben ik dan dus gelijk racist... 
nee, het gaat goed hier in nederland! thumbs up!
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-04 20:43:54
            [react_date_changed] => 2005-08-04 20:43:54
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 2BAJEGDFTL65LF
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115162
            [editable] => 1
        )

    [115161] => Array
        (
            [naam] => Alexje
            [link] => 
            [reactie] => ... droog :P
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-04 21:00:21
            [react_date_changed] => 2005-08-04 21:00:21
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 8BKSHABD7ZYXJVW
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115161
            [editable] => 1
        )

    [115158] => Array
        (
            [naam] => karim khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => een leuk verhaal, dit is dagelijks aan de hand en het vreemde is zodra je zeg dat ze nederlands moeten leren hebben zij daar nooit de kans of tijd voor gehad. Shame, shame!
Het Nederlandse meisje is duidelijk een voorbeeld van iemand die de hele dag achter msn zit en in een soort van code taal heeft leren spreken die niet 1,2,3 te verleren is.

            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-05 10:13:22
            [react_date_changed] => 2005-08-05 10:13:22
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => Q4238Y7DLXA5WM7
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115158
            [editable] => 1
        )

    [115157] => Array
        (
            [naam] => Kroontjespen
            [link] => 
            [reactie] => Alex, ik kan me je frustratie voorstellen als je dit dagelijks meemaakt. Het is natuurlijk een slechte zaak als mensen, autochtoon of allochtoon, de Nederlandse taal niet beheersen. Maar uiteindelijk hebben ze daar zelf het meeste nadeel van en zullen ze dit ook zo ervaren. 

Wat me wel van het hart moet: een column schrijven over (het niet beheersen van) de Nederlandse taal verliest aan kracht als er in die column behoorlijke taalfouten staan.. Het wordt dan een beetje 'de pot verwijt de ketel'.
Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de door jou aangehaalde sollicitatiebrieven feit dan wel fictie zijn. Het lijkt me dat sollicitatiebrieven vertrouwelijk behandeld dienen te worden?
(Sorry for being so harsh on you, just being honest..)
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-05 10:30:08
            [react_date_changed] => 2005-08-05 10:30:08
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => JYQDAZFDZ67KG8V
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115157
            [editable] => 1
        )

    [115143] => Array
        (
            [naam] => Karin
            [link] => 
            [reactie] => Kroontjespen, je haalt me de woorden uit de mond...

En Alex, ik geef les aan kinderen en zelfs een deel van mijn collega's schrijft onbehoorlijk Nederlands. Ik snap je frustratie dus wel. Laatst sprak ik een docent van de lerarenopleiding en wij waren het grondig met elkaar eens: de selectie van leerkrachten moet al aan de poort plaatsvinden. 
Amen;-)  
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-05 22:03:16
            [react_date_changed] => 2005-08-05 22:03:16
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => TPY5AYMRGGUCDAE
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115143
            [editable] => 1
        )

    [115142] => Array
        (
            [naam] => Alexje
            [link] => 
            [reactie] => Sollicitatiebrieven moeten idd met vertrouwen behandeld worden maar je gaat daarover pas de fout in als je naam en toenaam noemt en niet als je een voorbeeld noemt. Verder is het zeker geen fictie, en ik zal je nog sterker/erger vertellen er komen ergere brieven voor in die grote stapel dan het voorbeeld dat ik hier genoemd heb. Verder wat Karim in het commentaar boven jou schrijft over dat msn *sms* taaltje daar heb ik ook stevig last van, en hoe makkelijk het ook lijkt je leert het inderdaad niet 1,2,3 af. Tot nu toe laat ik nog de spellingscontrole over me columns gaan, maar ik zou er eens aan moeten geloven en er aan gaan werken! You're right! verder: niks harsh ik heb dat juist nodig anders blijf ik toch dezelfde fouten maken?!?
Groetje Alex
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-06 09:58:20
            [react_date_changed] => 2005-08-06 09:58:20
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => C5Y27MYWVCJT5G
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115142
            [editable] => 1
        )

    [115139] => Array
        (
            [naam] => Koen
            [link] => 
            [reactie] => Ik had al bijna gereageerd, maar toen zag ik de reactie van Kroontjespen. Right on the spot! Ik vind niet dat je anderen mag verwijten dat ze voor geen meter kunnen spellen als jijzelf op een manier spelt waar een kleuter van 4 zich diep voor zou schamen! (Beetje overdreven, maar dat houdt het spannend). Ik kan me nog voorstellen dat je niet weet hoe je 'rataplan' schrijft, maar het kan absoluut geen kwaad om 'gebeurt', vooral als het in de tegenwoordige tijd staat, met een 't' te schrijven ipv met een 'd'. Amen. Sorry, ik moest het even kwijt, beter dan opkroppen..groeten!
            [afbeelding] => 7298
            [afbeelding_id] => 7298
            [afbeelding_name] => IM000045.JPG
            [afbeelding_date] => 2005-08-06 13:15:15
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20050806131515_IM000045.JPG
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 150072
            [afbeelding_width] => 1138
            [afbeelding_height] => 1421
            [afbeelding_size] => 211762
            [afbeelding_type] => JPG
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-06 13:15:15
            [react_date_changed] => 2005-08-06 13:15:15
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => UKATH6TLXMAPFUW
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115139
            [editable] => 1
        )

    [115138] => Array
        (
            [naam] => Edgar Neo
            [link] => 
            [reactie] => (Ik durf als 'lysdect' al nauwelijks te reageren, de lat ligt hoog ;)

Mijn vraag is; mag je pas reageren of ageren wanneer men, in dit geval, zelf pas helemaal foutloos schrijft?

De score van de afgelopen 10 jaar Dicteer der Nederlandsche Taal geeft toch al aardig aan wat het huidig niveau is?

Ik kan me voorstellen dat Alex zich druk maakt over dit probleem. dat het haar werk niet leuker maakt. Dat het iet leuk is als jezelf hard werkt aan de beheersing van de Nederlandse taal het behoorlijk frustrerend is als de overgrote meerderheid die moeite niet lijkt te nemen (op wat krachtermen na)....

Ben benieuwd hoeveel taalfouten ik nu heb gemaakt ;)

Grtz,

Edgar
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-06 15:00:47
            [react_date_changed] => 2005-08-06 15:00:47
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => YKEARAS6TZLHC5
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115138
            [editable] => 1
        )

    [115137] => Array
        (
            [naam] => mirjam
            [link] => 
            [reactie] => een man belt op met een probleem en je weet dat hij een middelvinger in je strot duwt.......ben je paranormaal begaafd?
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-06 17:27:35
            [react_date_changed] => 2005-08-06 17:27:35
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => HG985AC35Z35THV
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115137
            [editable] => 1
        )

    [115130] => Array
        (
            [naam] => Alexje
            [link] => 
            [reactie] => Mirjam >> als je mijn eerste bericht leest dan zie je het staan.. hoe het zit! maar goed maakt verder niet uit.

ik quote: nu zal ik niet zeggen dat ik altijd foutloze brieven schrijf (dat zal vast wel eens opgemerkt zijn hier)

Ik beweer dus ook helemaal niet dat ik geweldig kan schrijven dat heb ik zelfs in een post nog toegegeven dus dat dit me 2 keer onder me neus word gewreven is niet erg maar wel overbodig! 
Dankjewel Edgar vind het allemaal niet zo erg hoor maar vooral overbodig!

Verder wil ik nog even toevoegen dat ik ook wel eens problemen heb met de brieven die ik voor een baan opstuur en ik ook erg onzeker daarover kan worden. Maar de fouten onderste voorbeeld genoemd maak ik niet (naar mijn idee correct me if I'm wrong?) en ik ga daarna zeker niet in mijn cv benadrukken dat ik "uitmuntend" ben in mijn Nederlands in geschrift!

Maar goed gelukkig is het punt wat ik probeer te maken voor sommige mensen wel gewoon duidelijk ;-)

Om maar zoals Koen af te sluiten, Amen sorry moest ik even kwijt beter dan opkroppen ;-)

            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-08 10:09:51
            [react_date_changed] => 2005-08-08 10:09:51
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => PQFZ488Q6AVTG3M
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115130
            [editable] => 1
        )

    [115128] => Array
        (
            [naam] => Helen 
            [link] => 
            [reactie] => Het lijkt me dat er een behoorlijk verschil zit tussen 'weleens een spelfoutje maken' en 'een taaal niet beheersen'. Waar alex (volgens mij) op doelt, als dat deze mensen, terwijl zij 9 van de 10 keer toch al behoorlijk wat jaren hier wonen, zij zich absoluut niet kunnen redden in de samenleving. "De pot verwijt de ketel" vind ik een beetje uit de lucht gegrepen (slechte dag gehad?). Nogmaals het gaat hier niet om "gebeurt" met een d of een t. Ze doelt op een maatschappelijk probleem waarbij  sommige allochtone mensen de taal TOTAAL niet beheersen. Daarbij wil ik uiteraard niet alle allochtonen over éen kam scheren, het lijkt me duidelijk dast het hier slechs over een selectie gaat.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-08 11:23:16
            [react_date_changed] => 2005-08-08 11:23:16
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 6TKP2HX9CEYFF5K
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115128
            [editable] => 1
        )

    [115127] => Array
        (
            [naam] => Helen
            [link] => 
            [reactie] => OH MY GOD!!! Ik heb een a teveel getypt in 'taal'!!

Ja ik dacht, ik meld even dat ik het zelf al gezien heb, voordat Koen mij erop wijst.... 
:)
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-08 11:26:27
            [react_date_changed] => 2005-08-08 11:26:27
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => V8VGDVQRUCY7QG2
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115127
            [editable] => 1
        )

    [115126] => Array
        (
            [naam] => Alexje
            [link] => 
            [reactie] => Thanks helentje dat bedoelde ik dus! hehe
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-08 11:33:39
            [react_date_changed] => 2005-08-08 11:33:39
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => LVTG8HG5T2CBFD6
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115126
            [editable] => 1
        )

    [115125] => Array
        (
            [naam] => Helen
            [link] => 
            [reactie] => Alex ik wil er wel even aan toevoegen dat jouw commentaar dat je het overbodig vindt dat sommige mensen iets opmerken, niet echt heel redelijk is. Ze hebben wel het recht om in een post te vertellen wat ze ervan vinden. Dat het dubbel gebeurt... sja. Maargoed je kan hier reageren op posts, zowel positief als negatief. Maar beschouw het als opbouwende kritiek, niet als aanval.
Groetjes
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-08 14:09:32
            [react_date_changed] => 2005-08-08 14:09:32
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 4ZWFHM9XHMMT5Q
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115125
            [editable] => 1
        )

    [115124] => Array
        (
            [naam] => Alexje
            [link] => 
            [reactie] => wiedewa  *nee daarmee wil ik niet zeggen blabla meer zoiets als , zo bedoelde ik t dus niet helemaal ;-)*
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-08 14:54:23
            [react_date_changed] => 2005-08-08 14:54:23
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 2C7M28JTHTRA5Q
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115124
            [editable] => 1
        )

    [114987] => Array
        (
            [naam] => Miranda
            [link] => 
            [reactie] => Wat ben jij een racistiche SNOL Alex, schrijf je collums voor een of andere rechtse partij? Mijn vriend en ik vinden nu echt dat je te ver gaat! Jammer dat deze collums zoveel aandacht krijgt want bij de rest van je stukjes is dat dus NUL komma NUL, dat geneuzel of relaties, je komt niet echt over als iemand die te verterouwen is. NEderland is vol, ja vol voor mensen zoals jij !
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-27 23:44:56
            [react_date_changed] => 2005-08-27 23:44:56
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => PD33ZQEFWUY9FG
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114987
            [editable] => 1
        )

    [114980] => Array
        (
            [naam] => Noortje
            [link] => 
            [reactie] => Miranda, misschien ga jij iets te ver als je op de website iemand behoorlijk uitscheldt die je niet persoonlijk kent. Commentaar is prima, nuancering daarin nog beter.
            [afbeelding] => 7878
            [afbeelding_id] => 7878
            [afbeelding_name] => engel.jpeg
            [afbeelding_date] => 2005-08-28 13:48:54
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20050828134854_engel.jpeg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 162298
            [afbeelding_width] => 113
            [afbeelding_height] => 84
            [afbeelding_size] => 2182
            [afbeelding_type] => jpeg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-28 13:48:55
            [react_date_changed] => 2005-08-28 13:48:55
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 45UKD6BEBKVYPWE
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114980
            [editable] => 1
        )

    [114977] => Array
        (
            [naam] => Chantal
            [link] => 
            [reactie] => Jammer dat er  nog steeds discriminerende mensen zijn, die zelf spelfouten maken. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, is het niet. Lompe collumn Alex, net als de rest van je collums, allemaal natte tosti's......

En Noortje, natuurlijk mag Miranda haar mening geven net zoals Alex is het niet? En ongenuanceerd dat is het zeker niet, ze is terecht boos op lui die dit popeganderen en daarmee andere voeden. Ik denk dat je er niet tegen kan dat Mirande zegt waar het op staat. 

Het is tijd voor aktie, Aktie tegen dit soort minderwaardige meningen en ophitserij. 

En nog een opmerking voor Alex, kijk eens goed in de geschiedenis boeken, hoe we buitenlanders hier naar toe hebben gehaald, waarvoor en hoe we ze hebben behandeld. En probeer dan maar eens met die Rechtse hersentjes van je te relativeren waarom er nog steeds van dit soort on-voorkomendheden, maatschappelijke problemen worden gemaakt. 

Ik ben benieuwd hoe goed jij bent in alles wat "Nederlands" moet zijn, weer zo een on-definierbaar begrip. 

En ik geef in mijn mening wederom Miranda gelijk als ze zegt dat je andere stukjes niet zo geweldig zijn, ze dragen nergens aan toe, behalve onrust en haat zaaien. 

Denk daar maar eens over na!
            [afbeelding] => 7884
            [afbeelding_id] => 7884
            [afbeelding_name] => 274066_676b3fd414.jpg
            [afbeelding_date] => 2005-08-29 00:29:57
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20050829002957_274066_676b3fd414.jpg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 162456
            [afbeelding_width] => 600
            [afbeelding_height] => 553
            [afbeelding_size] => 39441
            [afbeelding_type] => jpg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-29 00:29:57
            [react_date_changed] => 2005-08-29 00:29:57
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 25F4FCG2EL5DH9
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114977
            [editable] => 1
        )

    [114976] => Array
        (
            [naam] => noortje
            [link] => 
            [reactie] => Hoi chantal. Ik heb me niet uitgesproken of ik het wel of niet eens ben met alex. Dat laat ik ook maar even in het midden. Vrijheid van meningsuiting? Daar sta ik volledig achter. Ik vind alleen iemand uitschelden niet een noodzakelijke toevoeging bij het punt dat je wilt maken. 
            [afbeelding] => 7911
            [afbeelding_id] => 7911
            [afbeelding_name] => wereld.jpeg
            [afbeelding_date] => 2005-08-29 19:06:58
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20050829190658_wereld.jpeg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 162704
            [afbeelding_width] => 110
            [afbeelding_height] => 104
            [afbeelding_size] => 3106
            [afbeelding_type] => jpeg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-29 19:05:49
            [react_date_changed] => 2005-08-29 19:05:49
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => ZUBPJ46SPR6V5VW
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114976
            [editable] => 1
        )

    [114840] => Array
        (
            [naam] => Alexje
            [link] => 
            [reactie] => ok laat ik allereerst even reageren op die berichtjes en wat jullie ook mogen denken over mij 
IK BEN NIET RECHTS en ik zal je nog sterker vertellen ik ben ontzettend links.
ik weet niet of jullie mijn column goed gelezen hebben (op de spelfouten na want ik blijf niet 1000 keer zeggen dat ik zelf niet perfect ben)
maar ik heb het over de taal in het algemeen.
en dat ik dan meteen een snol ben dat zegt net zoveel over jou als over mij, geen drol dus.
Ík kan best snappen dat je hier zo op reageert, want zo bekrompen als jullie denken dat ik ben, ben ik dus niet!!
Ik kan er misschien zelfs wel inkomen dat dit anders kan overkomen, en heb er verder misschien niet bij nagedacht dat mensen die mij niet kennen (zoals jullie bijvoorbeeld) dit heel anders op kunnen vatten, ik geef dit eerlijk toe dat dat een fout was.
Ik ga dit niet weghalen omdat dat laf is want ik heb het nu eenmaal geschreven, maar jullie zien mij nu helemaal verkeerd.
En dat ik schrijf over relaties en wat me kennelijk de laatste paar columns erg bezig hield moet ik zelf weten, net als dat jullie zelf mogen weten of je het wilt lezen.
Ik zeg het nogmaals, ik ben helemaal niet rascistisch en het was ook helemaal niet mijn bedoeling om zo over te komen.
Ik laat het hier verder bij want ik verwacht geen normaal commentaar na die uitval van "Noortje" hoe je het ook wendt of keert ik vind ook dat je een beetje erg ver gaat nu!
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-09-23 19:54:58
            [react_date_changed] => 2005-09-23 19:54:58
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => FULAMBB225GYMG6
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114840
            [editable] => 1
        )

    [114838] => Array
        (
            [naam] => Alexje
            [link] => 
            [reactie] => AAARG NOORTJE ik bedoelde miranda... tering sorry
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-09-23 20:48:10
            [react_date_changed] => 2005-09-23 20:48:10
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => VS652BMY3R9TAF3
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114838
            [editable] => 1
        )

    [114744] => Array
        (
            [naam] => Linda
            [link] => 
            [reactie] => Ik zie niet wat dat stuk met racisme te maken heeft... De opmerking 'racistische snol' lijkt me hier dan ook erg onterecht. Iedereen heeft recht op vrije meningsuiting, het is alleen een beetje jammer als deze mening nergens op gebaseerd is. Volgens mij gaat het hier om een maatschappelijk probleem, wat zowel bij allochtonen als autochtonen voorkomt. Ik, en ik ben echt de laatste die je racistisch zou kunnen noemen, erger me ook aan buitenlandse mensen die al geruime tijd in Nederland wonen en de taal nog steeds niet spreken. Net zoals 'Breezahtaal' (MSN) me enorm irriteert. Verder sluit ik me aan bij Kroontjespen.. beter kan ik het zelf niet formuleren! Als je een column schrijft over spelfouten moet je er zelf toch minstens voor zorgen dat je foutloos schrijft! 
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-10-14 02:06:51
            [react_date_changed] => 2005-10-14 02:06:51
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100888
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => AWTUBXSHDSA73R
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114744
            [editable] => 1
        )

)

Alexje | 04 augustus 2005

ik spot met het overlezen een foutje er is een zinnetje weggevallen en het lukt me niet het aan te passen *i blame technology* "...onderscheiden. Hij komt daarna langs,om vervolgens weer even onduidelijk verder te gaan. Op het moment..."

Sorry haha

Helen | 04 augustus 2005

mee eens, ookal ben ik dan dus gelijk racist...
nee, het gaat goed hier in nederland! thumbs up!

Alexje | 04 augustus 2005

... droog :P

karim khaoiri | 05 augustus 2005

een leuk verhaal, dit is dagelijks aan de hand en het vreemde is zodra je zeg dat ze nederlands moeten leren hebben zij daar nooit de kans of tijd voor gehad. Shame, shame!
Het Nederlandse meisje is duidelijk een voorbeeld van iemand die de hele dag achter msn zit en in een soort van code taal heeft leren spreken die niet 1,2,3 te verleren is.

Kroontjespen | 05 augustus 2005

Alex, ik kan me je frustratie voorstellen als je dit dagelijks meemaakt. Het is natuurlijk een slechte zaak als mensen, autochtoon of allochtoon, de Nederlandse taal niet beheersen. Maar uiteindelijk hebben ze daar zelf het meeste nadeel van en zullen ze dit ook zo ervaren.

Wat me wel van het hart moet: een column schrijven over (het niet beheersen van) de Nederlandse taal verliest aan kracht als er in die column behoorlijke taalfouten staan.. Het wordt dan een beetje 'de pot verwijt de ketel'.
Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de door jou aangehaalde sollicitatiebrieven feit dan wel fictie zijn. Het lijkt me dat sollicitatiebrieven vertrouwelijk behandeld dienen te worden?
(Sorry for being so harsh on you, just being honest..)

Karin | 05 augustus 2005

Kroontjespen, je haalt me de woorden uit de mond...

En Alex, ik geef les aan kinderen en zelfs een deel van mijn collega's schrijft onbehoorlijk Nederlands. Ik snap je frustratie dus wel. Laatst sprak ik een docent van de lerarenopleiding en wij waren het grondig met elkaar eens: de selectie van leerkrachten moet al aan de poort plaatsvinden.
Amen;-)

Alexje | 06 augustus 2005

Sollicitatiebrieven moeten idd met vertrouwen behandeld worden maar je gaat daarover pas de fout in als je naam en toenaam noemt en niet als je een voorbeeld noemt. Verder is het zeker geen fictie, en ik zal je nog sterker/erger vertellen er komen ergere brieven voor in die grote stapel dan het voorbeeld dat ik hier genoemd heb. Verder wat Karim in het commentaar boven jou schrijft over dat msn *sms* taaltje daar heb ik ook stevig last van, en hoe makkelijk het ook lijkt je leert het inderdaad niet 1,2,3 af. Tot nu toe laat ik nog de spellingscontrole over me columns gaan, maar ik zou er eens aan moeten geloven en er aan gaan werken! You're right! verder: niks harsh ik heb dat juist nodig anders blijf ik toch dezelfde fouten maken?!?
Groetje Alex

photo

Koen | 06 augustus 2005

Ik had al bijna gereageerd, maar toen zag ik de reactie van Kroontjespen. Right on the spot! Ik vind niet dat je anderen mag verwijten dat ze voor geen meter kunnen spellen als jijzelf op een manier spelt waar een kleuter van 4 zich diep voor zou schamen! (Beetje overdreven, maar dat houdt het spannend). Ik kan me nog voorstellen dat je niet weet hoe je 'rataplan' schrijft, maar het kan absoluut geen kwaad om 'gebeurt', vooral als het in de tegenwoordige tijd staat, met een 't' te schrijven ipv met een 'd'. Amen. Sorry, ik moest het even kwijt, beter dan opkroppen..groeten!

Edgar Neo | 06 augustus 2005

(Ik durf als 'lysdect' al nauwelijks te reageren, de lat ligt hoog ;)

Mijn vraag is; mag je pas reageren of ageren wanneer men, in dit geval, zelf pas helemaal foutloos schrijft?

De score van de afgelopen 10 jaar Dicteer der Nederlandsche Taal geeft toch al aardig aan wat het huidig niveau is?

Ik kan me voorstellen dat Alex zich druk maakt over dit probleem. dat het haar werk niet leuker maakt. Dat het iet leuk is als jezelf hard werkt aan de beheersing van de Nederlandse taal het behoorlijk frustrerend is als de overgrote meerderheid die moeite niet lijkt te nemen (op wat krachtermen na)....

Ben benieuwd hoeveel taalfouten ik nu heb gemaakt ;)

Grtz,

Edgar

mirjam | 06 augustus 2005

een man belt op met een probleem en je weet dat hij een middelvinger in je strot duwt.......ben je paranormaal begaafd?

Alexje | 08 augustus 2005

Mirjam >> als je mijn eerste bericht leest dan zie je het staan.. hoe het zit! maar goed maakt verder niet uit.

ik quote: nu zal ik niet zeggen dat ik altijd foutloze brieven schrijf (dat zal vast wel eens opgemerkt zijn hier)

Ik beweer dus ook helemaal niet dat ik geweldig kan schrijven dat heb ik zelfs in een post nog toegegeven dus dat dit me 2 keer onder me neus word gewreven is niet erg maar wel overbodig!
Dankjewel Edgar vind het allemaal niet zo erg hoor maar vooral overbodig!

Verder wil ik nog even toevoegen dat ik ook wel eens problemen heb met de brieven die ik voor een baan opstuur en ik ook erg onzeker daarover kan worden. Maar de fouten onderste voorbeeld genoemd maak ik niet (naar mijn idee correct me if I'm wrong?) en ik ga daarna zeker niet in mijn cv benadrukken dat ik "uitmuntend" ben in mijn Nederlands in geschrift!

Maar goed gelukkig is het punt wat ik probeer te maken voor sommige mensen wel gewoon duidelijk ;-)

Om maar zoals Koen af te sluiten, Amen sorry moest ik even kwijt beter dan opkroppen ;-)

Helen | 08 augustus 2005

Het lijkt me dat er een behoorlijk verschil zit tussen 'weleens een spelfoutje maken' en 'een taaal niet beheersen'. Waar alex (volgens mij) op doelt, als dat deze mensen, terwijl zij 9 van de 10 keer toch al behoorlijk wat jaren hier wonen, zij zich absoluut niet kunnen redden in de samenleving. "De pot verwijt de ketel" vind ik een beetje uit de lucht gegrepen (slechte dag gehad?). Nogmaals het gaat hier niet om "gebeurt" met een d of een t. Ze doelt op een maatschappelijk probleem waarbij sommige allochtone mensen de taal TOTAAL niet beheersen. Daarbij wil ik uiteraard niet alle allochtonen over éen kam scheren, het lijkt me duidelijk dast het hier slechs over een selectie gaat.

Helen | 08 augustus 2005

OH MY GOD!!! Ik heb een a teveel getypt in 'taal'!!

Ja ik dacht, ik meld even dat ik het zelf al gezien heb, voordat Koen mij erop wijst....
:)

Alexje | 08 augustus 2005

Thanks helentje dat bedoelde ik dus! hehe

Helen | 08 augustus 2005

Alex ik wil er wel even aan toevoegen dat jouw commentaar dat je het overbodig vindt dat sommige mensen iets opmerken, niet echt heel redelijk is. Ze hebben wel het recht om in een post te vertellen wat ze ervan vinden. Dat het dubbel gebeurt... sja. Maargoed je kan hier reageren op posts, zowel positief als negatief. Maar beschouw het als opbouwende kritiek, niet als aanval.
Groetjes

Alexje | 08 augustus 2005

wiedewa *nee daarmee wil ik niet zeggen blabla meer zoiets als , zo bedoelde ik t dus niet helemaal ;-)*

Miranda | 27 augustus 2005

Wat ben jij een racistiche SNOL Alex, schrijf je collums voor een of andere rechtse partij? Mijn vriend en ik vinden nu echt dat je te ver gaat! Jammer dat deze collums zoveel aandacht krijgt want bij de rest van je stukjes is dat dus NUL komma NUL, dat geneuzel of relaties, je komt niet echt over als iemand die te verterouwen is. NEderland is vol, ja vol voor mensen zoals jij !

photo

Noortje | 28 augustus 2005

Miranda, misschien ga jij iets te ver als je op de website iemand behoorlijk uitscheldt die je niet persoonlijk kent. Commentaar is prima, nuancering daarin nog beter.

photo

Chantal | 29 augustus 2005

Jammer dat er nog steeds discriminerende mensen zijn, die zelf spelfouten maken. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, is het niet. Lompe collumn Alex, net als de rest van je collums, allemaal natte tosti's......

En Noortje, natuurlijk mag Miranda haar mening geven net zoals Alex is het niet? En ongenuanceerd dat is het zeker niet, ze is terecht boos op lui die dit popeganderen en daarmee andere voeden. Ik denk dat je er niet tegen kan dat Mirande zegt waar het op staat.

Het is tijd voor aktie, Aktie tegen dit soort minderwaardige meningen en ophitserij.

En nog een opmerking voor Alex, kijk eens goed in de geschiedenis boeken, hoe we buitenlanders hier naar toe hebben gehaald, waarvoor en hoe we ze hebben behandeld. En probeer dan maar eens met die Rechtse hersentjes van je te relativeren waarom er nog steeds van dit soort on-voorkomendheden, maatschappelijke problemen worden gemaakt.

Ik ben benieuwd hoe goed jij bent in alles wat "Nederlands" moet zijn, weer zo een on-definierbaar begrip.

En ik geef in mijn mening wederom Miranda gelijk als ze zegt dat je andere stukjes niet zo geweldig zijn, ze dragen nergens aan toe, behalve onrust en haat zaaien.

Denk daar maar eens over na!

photo

noortje | 29 augustus 2005

Hoi chantal. Ik heb me niet uitgesproken of ik het wel of niet eens ben met alex. Dat laat ik ook maar even in het midden. Vrijheid van meningsuiting? Daar sta ik volledig achter. Ik vind alleen iemand uitschelden niet een noodzakelijke toevoeging bij het punt dat je wilt maken.

Alexje | 23 september 2005

ok laat ik allereerst even reageren op die berichtjes en wat jullie ook mogen denken over mij
IK BEN NIET RECHTS en ik zal je nog sterker vertellen ik ben ontzettend links.
ik weet niet of jullie mijn column goed gelezen hebben (op de spelfouten na want ik blijf niet 1000 keer zeggen dat ik zelf niet perfect ben)
maar ik heb het over de taal in het algemeen.
en dat ik dan meteen een snol ben dat zegt net zoveel over jou als over mij, geen drol dus.
Ík kan best snappen dat je hier zo op reageert, want zo bekrompen als jullie denken dat ik ben, ben ik dus niet!!
Ik kan er misschien zelfs wel inkomen dat dit anders kan overkomen, en heb er verder misschien niet bij nagedacht dat mensen die mij niet kennen (zoals jullie bijvoorbeeld) dit heel anders op kunnen vatten, ik geef dit eerlijk toe dat dat een fout was.
Ik ga dit niet weghalen omdat dat laf is want ik heb het nu eenmaal geschreven, maar jullie zien mij nu helemaal verkeerd.
En dat ik schrijf over relaties en wat me kennelijk de laatste paar columns erg bezig hield moet ik zelf weten, net als dat jullie zelf mogen weten of je het wilt lezen.
Ik zeg het nogmaals, ik ben helemaal niet rascistisch en het was ook helemaal niet mijn bedoeling om zo over te komen.
Ik laat het hier verder bij want ik verwacht geen normaal commentaar na die uitval van "Noortje" hoe je het ook wendt of keert ik vind ook dat je een beetje erg ver gaat nu!

Alexje | 23 september 2005

AAARG NOORTJE ik bedoelde miranda... tering sorry

Linda | 14 oktober 2005

Ik zie niet wat dat stuk met racisme te maken heeft... De opmerking 'racistische snol' lijkt me hier dan ook erg onterecht. Iedereen heeft recht op vrije meningsuiting, het is alleen een beetje jammer als deze mening nergens op gebaseerd is. Volgens mij gaat het hier om een maatschappelijk probleem, wat zowel bij allochtonen als autochtonen voorkomt. Ik, en ik ben echt de laatste die je racistisch zou kunnen noemen, erger me ook aan buitenlandse mensen die al geruime tijd in Nederland wonen en de taal nog steeds niet spreken. Net zoals 'Breezahtaal' (MSN) me enorm irriteert. Verder sluit ik me aan bij Kroontjespen.. beter kan ik het zelf niet formuleren! Als je een column schrijft over spelfouten moet je er zelf toch minstens voor zorgen dat je foutloos schrijft!


*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"