j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Daardoor wordt Rotterdam Centraal verbouwd omdat er een nieuwe tunnel (spoor) via Blijdorp naar Rotterdam Centraal ondergronds wordt gebouwd. Eigenlijk moest het al klaar zijn maar door bepaalde toestanden wordt het eind 2008 verwacht dat het klaar zal zijn.
De boormachine voor de RandstadRail-tunnel wordt naast het Sint Francisucus Gasthuis op zeventien meter diepte opgebouwd. De bouwput voor het nieuwe RandstadRail station Blijdorp heeft het diepste punt bereikt: 21,47 meter. In Rotterdam ligt deze zandlaag op een diepte van 15 a 20 meter. Vandaar dat het Station Blijdorp ook zo diep wordt aangelegd. Deze bouwput bestaat nu als de diepste bouwput in Nederland die droog is ontgraven. Er is ongeveer een half jaar gewerkt aan het uitgraven van de bouwput. Het station ligt halverwege de geboorde Statenwegtunnel die de schakel gaat vormen tussen de twee takken van de Erasmuslijn, in het kader van het project RandstadRail.
Ondergronds hebben de bouwvakkers nog botten gevonden van dieren uit de ijstijd. Dus de tunnel zit wel erg diep in de grond.
Bron: www.skyscrapercity.com