Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 17 | woensdag 24 april 2024 10:11 uur | 0 bezoekers

De opkomst van de Groene Economie

The Rise of the Green Economy
 

Sinds de publicatie van Richard Florida – The Rise of the Creative Class – is er grote aandacht voor de bijdrage van creativiteit aan de economie van een stad. Creativiteit, de creatieve klasse, is hét selling point geworden voor de stijging van de stadseconomie. De harde meetbare waarden die werden gehanteerd om de een stad te ontwikkelen zoals arbeidsproductiviteit, bedrijvigheid en werkgelegenheid werden plots aangevuld met een zachte waarde als creativiteit. 

De Creatieve Stad.

Bijna elke stad (w.o. Rotterdam[1]) heeft nu aandacht en ruimere budgetten voor de kunstenaars, designers, ontwerpers en andere creatieve professionals. Zij behoren tot een zogenoemde ‘klasse’ die in staat is een stad aantrekkelijker te maken voor de midden- en hogere inkomensgroepen. Ondanks dat creativiteit zich niet in absolute zin laat definieren en daarmee niet in die zin werkelijk direct meetbaar is als meerwaarde voor de economie van de stad, staat een zachte waarde als creativiteit in brede zin eindelijk op de politieke agenda's.

De Groene Stad
Vreemd genoeg heeft bijna geen enkele stad heeft gerichte (integrale) aandacht en ruime budgetten voor ‘groen’ (ruim gedefinieerd) terwijl groen aantoonbaar meerwaarde creert op de beleidspunten van grote steden. Groen in de stad is tot op heden vooral verbonden aan onderhoud en beheer, en behandeld als een cosmetisch product. Groen is om naar te kijken of om door te wandelen. Groen maai, snoei of kap je zodat het beheersbaar is en blijft, althans dat is de aangenomen gedachte in beleidskringen. Het budget voor ‘groen’ vormt net als vuilophaal en straatonderhoud een sluitpost op de begroting. 

Bovenal is de kwaliteit van groen dat het uit zichzelf groeit en dat er een ‘natuurlijke’ warme relatie is tussen mens en natuur. Net als de mens creëert groen in de stad door een bepaalde mate van vrijheid, tijd, ruimte en begeleiding om zich te ontwikkelen, meer waarde. Een waarde waar mens en economie goed op gedijen. 

Groen is een selling point! Makelaars zetten het groen in de eerste regels van hun verkooppraatje, want het heeft aantoonbare invloed op de huizenprijzen. (Peter Visschedijk, projectleider van het onderzoeksprogramma Groen In en Om de Stad in GIOS 2006) 

Groen is een meetbare waarde voor de economie van de stad. Uit verschillende onderzoeken[2] komt naar voren dat groen de beoogde midden en hogere inkomensgroepen naar de stad trekt, dat het de leefbaarheid van de stad verhoogd, dat het de gezondheid van stadskinderen (met overgewicht) bevorderd. Het ministerie van VROM noemt groen zelfs een levenselixer[3]: groen staat voor gezondheid, economisch belang, cultuur en natuur, communicatieruimte en recreatie. Het stedelijk, maatschappelijk, economisch en cultureel rendement van groene investeringen is aantoonbaar! 

Het is misschien nieuw, wellicht heb je er op deze manier nog niet naar gekeken, maar open je ogen, je deur, je hart, je portemonnee, je bankrekening en je (politieke) agenda voor de opkomst van de Groene Economie!   


NB: volgende keer: de meerwaarde samengaan van de Creatieve Economie en de Groene Economie!


[1] http://www.rrkc.nl/uploads/219.pdf

[2] Zie onder meer: http://www2.alterra.wur.nl/webdocs/pdffiles/alterrarapporten/alterrarapport1356.pdf

en http://documents.plant.wur.nl/wewi/222.pdf

 
[3] http://vrom.nl/Docs/ruimte/sG_GroenInDeStad.pdf
 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"