Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 13 | donderdag 28 maart 2024 10:30 uur | 0 bezoekers

Consument weet niet wat keurmerken garanderen

Voor 66 procent van de consumenten zijn duurzaamheidkeurmerken op etenswaren, kleding, hout en elektronica een groot raadsel. Dit komt doordat er zo veel keurmerken zijn in Nederland.

 

Ruim een vijfde van de consumenten koopt 'bewust': zij zijn zich in zekere mate bewust van het duurzame karakter van de producten die in hun winkelwagen belanden. Vooral jongere, hoger opgeleide consumenten zijn meer LOHAS (Lifestyle of health and sustainability) georiënteerd: zij hebben een positievere houding richting duurzame producten. Van deze consumenten heeft maar liefst 82% in de week voorafgaand aan het onderzoek een product aangeschaft met een duurzaamheidkeurmerk.

Van de consumenten vindt 35% dat retailers te weinig duurzame producten aanbieden. Onder LOHAS-consumenten geldt dit zelfs voor 54%.

LOHAS-consumenten vinden duurzaamheidaspecten van producten bijna even belangrijk als prijs en kwaliteit. Onder consumenten is twee vijfde bereid meer te betalen voor duurzame producten. Onder LOHAS-consumenten is dit deel nog groter, namelijk tweederde. Echter, hoewel veel consumenten bewuster gaan kopen en bereid zijn er meer voor te betalen, vindt 60% de huidige prijs voor duurzame producten te hoog.

Enkele uitkomst van het onderzoek 'Make sustainability your business' van accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) onder 1.100 Nederlandse consumenten.

 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"