j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Justien Marseille is sinds 1993 trendanalist met een focus op sociaal economische trendbreuken.
Justien Marseille (1966) is trendanalist sinds 1993, toen ze voor reclamebureau Grey Advertising de onderzoeksgroep Trend Alert opzette en begeleidde. Bij Bikker Communicatie lag vervolgens de nadruk op het ontwikkelen van concepten voor innovatieve doelgroepen. In 1999 startte Marseille met The Future Institute, bureau voor trendanalyse. Sinds 2008 is ze tevens betrokken bij Media aan de Maas, de opleiding voor digitale media en design aan de Hogeschool Rotterdam.
Haar expertise bevindt zich op het raakvlak van sociaaleconomische ontwikkelingen, nieuwe (sociale) media en de ontwikkeling van steden en gebieden. Kortom, mensen in relatie tot elkaar, de relatie tot schaarste en verandering in voorkeuren rond de (woon)omgeving. Haar werk bestaat uit ‘kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar prille signalen van verandering en het ontwikkelen van adviezen en concepten die inspelen op deze veranderingen’.
Toekomstvisie:
“De ‘economische inquisitie’ zet nog wel even door. De verschuiving van monopoliseren naar mobiliseren. Niet boven aan de hiërarchie wordt uitgemaakt wat ‘het volk ontvangt’, nee, mensen willen betrokken worden bij de totstandkoming en uitvoering van plannen. Van transactie aan het begin van de relatie, naar waardebepaling achteraf, op grond van de ‘gebleken’ waarde.”
Beste voorspelling in de afgelopen jaren
“Erg trots ben ik op de vroege inzichten over de enorme impact van de micromedia.”