Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 16 | zaterdag 20 april 2024 05:17 uur | 1 bezoekers

Een hype creëren doet u zo

Menig gamerhartje ging vorige week sneller slaan. Om een aankodiging van een aankondiging nota bene. Een lesje buzz creëren van een van de grootste gamesproducenten ter wereld.

 

De internationale gaming-community wachtte met spanning deze dag af. Waarom? Omdat vandaag de aangekondigde aankondiging door Capcom en Microsoft wordt gedaan. Eerder deze week verscheen op de Japanse site van Capcom een mysterieuze banner met daarop de tekst ‘Capcom X Microsoft, 2010.01.26, Capcom Title Premiere for Xbox 360'.

 

Het nieuws over de aankondiging verspreidde zich vorige week razendsnel over zo ongeveer alle gamessites en -blogs van de wereld.  En op al die websites zijn de reacties hetzelfde. Druk wordt gespeculeerd wat de aankondiging in zou kunnen houden. De buzz die Capcom hiermee creëert is dus enorm. Zelf deed de gamesproducent er nog een schepje bovenop door te suggereren dat het om meer dan één aankondiging gaat.

 

De Amerikaanse tak van de Japanse Gamegigant Capcom (vooral bekend van de Street Fighter en Resident Evil series) weet de internationale media goed te bespelen. Via het blog Capcom-Unity en via persberichten wijst het de makkelijk enthousiast te krijgen gamesjournalistiek dagelijks op ‘all things Capcom'. En dat houdt nogal wat in. Neem er maar eens een kijkje.

 

Social Media

Naast het uitbrengen van nieuws (dat meestal uit niet meer bestaat dan wat kleine details over een titel die in productie is), houdt het blog ook goed de fans in de gaten en bedrijven waar Capcom mee samenwerkt. Zo wordt de lezer van het blog op de hoogte gehouden van talloze ontwerpwedstrijden, stripboeken en actiefiguren die door partners worden gemaakt, youtube-video's en interviews door enthousiaste bloggers met bijvoorbeeld de ontwikkelaars van de Capcom-spellen. Blijkbaar kan de blogosphere redelijk gemakkelijk aankloppen voor interviews.

 

Een bewonderenswaardig staaltje social media. De gameproducent betrekt tegenwoordig zelfs af en toe zijn fans bij de ontwikkeling van nieuwe games. Zo mochten de Amerikaanse en Europese gamers zelf kiezen of de nieuwe, uitgebreide versie van Resident Evil 5 als disc of als DLC (Downloadbare Content) uit zou worden gebracht en heeft het bedrijf voor de terugkeer van een aantal oude bekende vechtersbazen gekozen in het aankomende Super Street Fighter 4 op basis van de wensen van forumbezoekers.

 

Terug naar de aankondiging van vandaag. Wat het is, weten we op het moment van schrijven nog niet, maar dat doet er ook niet toe. Feit is dat Capcom (in dit geval samen met Microsoft) weet hoe je buzz creëert. En daar kunt u van leren.

 

Nu heeft een gamesproducent met een jarenlange geschiedenis en vele succesvolle franchises het een stuk makkelijker dan u. Immers, de kans is erg klein dat uw bedrijf fans heeft die zich met Halloween verkleden als uw product... U hoeft dan ook niet te rekenen op doorplaatsing op ontelbare blogs als u een nieuwtje heeft. Daarom hieronder wat u concreet van Capcoms' communicatieteam kunt leren:

 

 

  1. Blog: door zelf te bloggen kunt u iedereen op de hoogte houden van waar u mee bezig bent. U kunt dat best samen doen met uw medewerkers. Maak heldere afspraken en blijf enthousiast! Ieder klein wissewasje kan aanleiding zijn voor een blog. Bijkomend voordeel is dat uw nieuws nu niet alleen via persberichten bij de gevestigde media terecht komt, maar ook bij bloggers die uw bedrijf interessant vinden en hun nieuws graag direct bij de bron halen;
  2. Twitter: en als u goed blogt, hoeft u weinig anders meer te doen dan uw blogs aankondigen via dit medium onder uw bedrijfsnaam. Netwerken kunt u dan lekker op persoonlijke titel op Twitter;
  3. Geef niet alles meteen prijs: Capcom heeft nu al tig nieuwsberichten de wereld ingestuurd met kleine nieuwe wetenswaardigheidjes over Super Street Fighter 4. Ondanks dat het spel pas in de lente van 2010 uitkomt, is het nu al drie maanden onafgebroken in het nieuws;
  4. Wees open: houdt uw publiek gerust op de hoogte van ontwikkelingen omtrent nieuwe producten. Dat maakt uw klanten nieuwsgierig en stimuleert ze om uw blog regelmatig te bezoeken. Het risico dat concurrenten met uw ideeën aan de haal gaan is er, maar heel groot is het niet. Bovendien heeft u de betreffende innovatie dan al lang voor het publiek geclaimt. Projecten die echt nog in een te vroeg stadium zijn om mee naar buiten te treden kunt u alsnog aankondigen als een ‘geheim project'. Met de belofte er snel meer over te vertellen;
  5. Prijs uw fans en partners: als iemand iets grappigs doet met uw product, blog daar dan gerust over! Niet alleen beloont u zo de betrokkenheid van deze 'fan', ook laat u uw betrokkenheid zien aan de rest van de wereld;
  6. Faciliteer een suggestiemogelijkheid voor uw klanten: Zoals Capcom fans laat meebeslissen over de inhoud van hun grootste games, zo kunt ook u een hoop goodwill (en het beste product) creëren dankzij een goede feedbackfaciliteit op uw site. Roep uw klanten actief en openbaar op tot participatie en laat later zien hoe de feedback in uw nieuwe product is verwerkt
  7. Wees geen snob: de belangrijkste reden dat Capcom steeds zo veel buzz weet te genereren is omdat het bedrijf (althans de Amerikaanse tak) bloggers de mogelijkheid geeft om bijvoorbeeld interviews aan te vragen. Hierdoor komt de gamende websurfer het bedrijf op allerlei plekken groots aangekondigd tegen. Overigens is het in de VS al langer een trend om bloggers gelijk te stellen aan gezaghebbende traditionele media.

 

 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"