Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 13 | donderdag 28 maart 2024 23:22 uur | 1 bezoekers


Mijn deelname aan het GDFB 2010

GDFB 2010 leader from GDFB.tv on Vimeo.

Graphic Design Festival Breda 2010

Graphic Design Festival Breda (GDFB) is een tweejaarlijks festival over grafisch ontwerp. Eén van de vele projecten is de interpretatie op het 'Incomplete Manifesto for Growth' van Bruce Mau. Samen met 42 andere ontwerpers worden onze visuele interpretaties op de 43 stellingen uit het manifest geëxposeerd.
 
Over het 'Incomplete Manifesto for Growth'
In 1998 schreef Bruce Mau het ‘Incomplete Manifesto for Growth’. 43 stellingen die inspireren tot het maken van nieuwe ideëen en beelden. Deze stellingen zijn door 43 ontwerpers gevisualiseerd in de vorm van 43 affiches en van 8 tot en met 30 mei te zien op het Graphic Design Festival in Breda.
Op www.gvd-spot.nl vind je het complete manifest van Bruce Mau. 
 
Over GDFB
Het festival verrast publiek en inspireert professionals door de communicatieve kracht van grafisch ontwerp binnen onze hedendaagse beeldcultuur zichtbaar te maken. Op verrassende en toch herkenbare wijze brengen talentvolle ontwerpers grafisch ontwerp, technologie (zoals nieuwe media), sociale context (aanwezigheid van grafisch ontwerp in eigen leefomgeving / dagelijks leven) en het individu (de consument) met elkaar in verband.

Het festival is niet alleen bedoeld voor ontwerpers, maar mikt op een breed publiek. Gedurende de drie weken van het festival, zoekt GDFB het publiek op met presentaties in de openbare ruimte en zorgt zo voor stof tot nadenken over de persoonlijke verhouding tot beeldcultuur. Het festival is internationaal, toonaangevend en uniek in de wereld. Alleen in Breda komt grafisch ontwerp fysiek zo dicht bij het publiek. Daarnaast biedt het festival het vakpubliek inzicht in ontwikkelingen op het vakgebied door middel van exposities, lezingen en workshops.

Thema 2010
In 2010 werken we vanuit het thema decoding. Innovatie is belangrijk bij de ontwikkeling van beeldcultuur. Ontwerpers analyseren het verleden en scheppen daarmee de basis voor de toekomst. De hedendaagse digitale en ook de reële omgeving bestaan voor een groot deel uit ‘codes’. Voorbeelden zijn taal, barcode, inlognaam, script, postcode, telefoonnummer, etc. Maar ook de ongeschreven regels waarmee we beeld lezen zijn codes. Deze regels worden gevormd door leefomgeving, sociaal klimaat, opvoeding, geschiedenis en cultuur. Wat gebeurt er als codes worden ontleed en hervormd? Hoe ervaren we onze omgeving als codes (nog) niet bekend zijn? Leiden deze codes tot verwarring of vernieuwing? Herprogrammering van codes laat zien hoe we als mens functioneren in een door beeld gedicteerde maatschappij.

Tijdens GDFB zie je op welke wijze ontwerpers informatie, beeld en interactie hacken, remixen, samplen, vermengen en coderen. Verschillende workshops, exposities, lezingen en presentaties laten je ervaren hoe we op nieuwe manieren kunnen omgaan met beeld in de dagelijkse omgeving. Veel van de programma onderdelen van GDFB zijn gratis toegankelijk!

Naar verwachting trekt het festival 18.000 bezoekers en genereert het meer dan 200.000 oogcontacten in de openbare ruimte.

www.graphicdesignfestival.nl
www.zerahjakartono.nl

 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"