j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
In deze uitgave worden zij wijkmedia genoemd. De publicatie is een wegwijzer om te komen tot de keuze welke vorm van digitale media voor een bepaalde fysieke locatie geschikt is. Het is bedoeld voor initiatiefnemers, professionals en beleidsmakers die meer willen met media en internet. Media4ME heeft Bert Mulder, Else Rose Kuiper en Bram Lefeber van het eSociety Instituut van de Haagse Hogeschool gevraagd de meest voorkomende wijkmedia te beschrijven.
De publicatie ‘Wijkmedia onder de loep’ is te bekijken via: http://www.media4me.org/9353225/d/wijkmedia_onder_de_loep.pdf
Samen een krant maken over de geschiedenis van de buurt, op het web opzoeken waar en wanneer bij jou in de buurt cursussen worden gegeven, in een buurthuis video’s maken over wat jou bezighoudt, met foto’s laten zien waar jouw buurt onveilig is, of een digitale enquête invullen over wat jij in je buurt verbeterd wilt zien, het zijn allemaal mogelijkheden om media in te zetten om inwoners bij de buurt te betrekken en de communicatie én leefbaarheid in de buurt te verbeteren. Mogelijkheden die tegenwoordig zelfs gebruikelijk zijn in veel stadswijken. Dergelijke wijkmediaprojecten nemen nog steeds in aantal toe. Daar zijn meerdere redenen voor: het werken met media is eenvoudiger geworden en minder kostbaar. Maar vooral: het blijkt effectief te zijn. Mede daarom zijn steeds meer organisaties en bestuurders bereid te investeren in wijkmedia, in wat voor vorm dan ook: van
‘digitale trapveldjes’ tot ‘media-ateliers’. Want goede communicatie tussen burgers en burgers en instellingen wordt steeds belangrijker.