j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Niet alleen de jongeren worden begeleid maar het hele gezin, omdat een problematische thuissituatie vaak de achtergrond vormt van overlast en jeugdcriminaliteit. Daarnaast is het ontbreken van een zinvolle tijdsbesteding een belangrijke oorzaak van overlastgevend gedrag en criminaliteit.
De aanpak is tweeledig. Aan de ene kant worden de jongeren geholpen, onder andere door een zinvolle tijdsbesteding aan te bieden. Aan de andere kant wordt het hele gezin gescreend op knelpunten en problemen.
Bureau Frontlijn is een projectbureau van de Gemeente Rotterdam dat nieuwe oplossingen zoekt voor problemen in achterstandswijken. Ze laten zich leiden door de ervaringen van de burger. De werkwijze van Bureau Frontlijn kenmerkt zich door zogenaamde Frontlijnsturing.
Ze signaleren knelpunten op de ‘frontlijn’: daar waar de burger contact heeft met overheidsinstanties. Kenmerkend voor hun aanpak is dat ze de projecten vanuit de uitvoering ontwikkelen, de burger staat centraal en niet de middelen. De programma’s spelen zich af op het snijvlak van verschillende thema’s zoals onderwijs, opvoeding, gezondheid, hulpverlening, wonen en openbare ruimte.
De stafmedewerkers zijn maatschappelijk werkers, pedagogen, onderwijskundige, bestuurskundige, stedenbouwkundige en andere professionals met veel ervaring in het werkveld. Het geven van maatschappelijke hulp en het stimuleren van maatschappelijke ontwikkeling staat voorop. Ze hebben geen loket. Ze gaan vaak de wijk in en proberen zo goed mogelijk naar de mensen te luisteren. Ze hechten meer waarde aan de praktijk, dan aan theoretische modellen.
Hoe is Bureau Frontlijn ontstaan?
Bureau Frontlijn is in 2006 opgericht vanuit de keten Handhaving. Dit is het directeurenoverleg tussen de gemeentediensten Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Stedenbouw en Volkshuisvesting, Belasting, Publiekszaken en de Directie Veilig.
Binnen dit overleg ontstond het idee voor een projectbureau dat problemen in achterstandswijken ‘van onderaf’ aanpakt. Bureau Frontlijn kreeg vijf opdrachten:
problemen in de uitvoering signaleren;
interventies zelf uitvoeren om deze problemen te ondervangen;
op basis van de uitvoering methodieken ontwikkelen;
verbeteren van processen in de frontlijn – in en tussen organisaties;
innovatie en kennisontwikkeling;
Bureau Frontlijn valt niet onder een van de gemeentelijke diensten, maar rapporteert rechtstreeks aan de directeuren van de keten Handhaving en aan het College van Burgemeester en Wethouders.
http://www.rotterdam.nl/jeugd_interventieteam