Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 17 | vrijdag 26 april 2024 18:48 uur | 2 bezoekers

Stage bij Antenne Rotterdam!

Hoe ik het tijdens mijn stage bij Antenne heb gehad!

Linda den Boef

Een Beetje Programmeur..     Schrijft toch zijn eigen programma?

Een onderzoek naar de programmering van de theaters in Rotterdam, boring?! Theaters en daar ook nog eens onderzoek over doen, moet dat niet heel saai zijn? Nee, dat vond ik zeker niet! Moeilijk om aan een onderzoek te beginnen, welke manieren van onderzoek ga je doen en wie ga je hierbij gebruiken. En dan nog een probleempje, er zijn welgeteld 47 theaters die betrokken zijn bij mijn onderzoek. Toch heb ik het voor elkaar gekregen om in de negen weken van mijn stage het onderzoek af te ronden. Natuurlijk heb ik ups en downs gehad tijdens mijn onderzoek. Zo had ik een periode waarbij ik totaal geen informatie kon vinden om bepaalde deelvragen te beantwoorden. Dan zit je toch wel even met je handen in je haar, waar moet dit naartoe!

         Maar dan na negen weken is het gelukt om mijn vraag te beantwoorden. Na het zoeken van wat bestaande onderzoeken op Internet, heb ik besloten om deskundigen te interviewen om achter de informatie te komen die ik op dat moment niet kon vinden. Bellen, bellen, bellen! Dat vond ik vreselijk, ik ben geen held in het bellen van onbekende mensen. Maar na wat afgemaild te hebben kwam ik erachter dat bellen inderdaad het makkelijkste is en het snelste werkt, wat niet afnam dat ik het niet erg vond. Na het gesprek aan de telefoon met Hans Merts heb ik een interview geregeld bij Lantaren/Venster. Eindelijk weer een nieuwe bron waar ik informatie vandaan kon halen en erg leuk om op locatie te interviewen. Zelf was ik erg zenuwachtig maar gelukkig was Hans erg relaxed. Hij heeft Anita, die ook mee ging interviewen, en mij erg goed verder geholpen en eindelijk had ik de basis van mijn onderzoek. Ik was er nog lang niet, maar het begin was er!

Zoekende naar informatie waren er tijdens de stageperiode verschillende interviews waarbij ik ook mijn vragen heb kunnen stellen. Sommige deskundigen konden wat over de programmering van de desbetreffende theaters vertellen, anderen wisten er minder vanaf. Achteraf gezien had ik mijn hoop gevestigd op interviews maar heb ik er niet zoveel informatie vandaan kunnen halen als verwacht. Het was moeilijk omdeskundigen te vinden die zin hadden, tijd hadden en er de moeite voor wilden

  nemen om het interview te beantwoorden. Hieruit blijkt maar weer hoe belangrijk

netwerken is. Rini Biemans, de baas van Antenne Rotterdam, is een ster in netwerken.

Hij heeft overal in Rotterdam contacten en weet precies wie hij moet bellen voor bepaalde klussen. Wanneer je een netwerk hebt opgebouwd, kom je overal makkelijker tussen en krijg je veel meer geregeld.

         Genoeg over de handigheid van netwerken. Na het interview ben ik nog aan informatie gekomen door middel van bestaande onderzoeken zoals ik in het begin al vertelde. Ik kreeg een boekje van de Staalkaart van Rotterdam, vast onbekend bij de gemiddelde Nederlander. Het is een boekje waarin de analyses staan van allerlei culturele instellingen in Rotterdam waaronder ook theater. Hiermee was ik natuurlijk hartstikke blij en ik heb hier dan ook redelijk veel informatie uit gehaald. Daarnaast kreeg ik nog een marketingplan van Theater Zuidplein, waar ik ook veel aan heb gehad.

Na het onderzoek werd het dan toch echt tijd voor de conclusie wat ik ook moeilijk vind om te schrijven, wat erg onlogisch is omdat je alle informatie al hebt. Na het onderzoek ben ik erachter gekomen dat er geen specifieke manier is om een theater te programmeren. Er zijn veel aspecten waar een programmeur, degene die het programma vaststelt in een theater, op moet letten. Zo moet hij of zij letten op de grootte van het theater en het podium, het imago en karakter van het theater en welke theatermakers er op dat moment zijn. Daarbij hebben ze grote keuze en ook een eigen netwerk waarop ze het programma baseren. Daarnaast zoekt een programmeur vaak hulp bij impresariaten. Een impresariaat is een bureau waar theaters voorstellingen kunnen boeken. Hier wordt dan alles geregeld qua programmering voor dat theatergezelschap dat geboekt is. Ook zijn er verschillende doelgroepen waar een programmeur op moeten letten. Sommige theaters programmeren op doelgroep en leeftijd, andere theaters besteden meer aandacht aan het karakter en het imago van het theater. Kortom, altijd wat te beleven in het theater.. op het podium en achter de schermen!

         Linda den Boef

        

 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"