Recensie Pre Mortem op musicfrom.nl

Bas van de Looy heeft voor Music from NL een recensie geschreven over de CD van Stanislaw. stijl: pop/poëzie - wat: cd - label/eigen beheer: eigen beheer
stijl: pop/poëzie
wat: cd
label/eigen beheer:
eigen beheer

Stanislaw is een Rotterdams project van Oscar Langerak, die zijn sporen verdiende in 1Lamp en Killing Zoo, en Stanislaw Tremor, een dichter. Samen maakten zij het plaatje 'Pre Mortem', een bloemlezing over geboorte, dood, heroïnehoertjes en de zin van het bestaan. De teksten zijn soms mooi en spiritueel en op andere momenten hard en aards. Stanislaw is een aanwinst voor de arty pop-freak en voor de liefhebber van de Nederlandse taal, die het ritme van de woorden in poëzie graag door een popmuzikant geïnterpreteerd ziet worden.

Het podiumdebuut van het duo vond plaats in november 2006 in de Rotterdamse Pauluskerk, waar Stanislaw Tremor jaren als vrijwilliger werkt. Zo zie je maar weer: contacten zijn zo belangrijk. Daarna speelde Stanislaw onder andere op het festival Camping Rotterdam, waarvan erg koddige foto’s zijn te bewonderen op de MySpace-pagina van de groep. Stanislaw Tremor, enkel gekleed in een kort zwembroekje, heeft een maniakale blik in de ogen en zijn bebaarde gezicht maakt zijn voorkomen angstaanjagend. De muziek van het duo is daarentegen rustiger van aard.

Toch is het even slikken als ‘Pre Mortem’ in de speler gaat. De eerste twee tracks, ‘De Gier en de Vampier’ en ‘Te Commu Of Ni Ceren’, zijn ontoegankelijk en de nasale oudemannenstem van Stanislaw is op zijn zachtst gezegd even wennen. Maar bij het derde nummer klaart het op en worden we drie liedjes lang meegevoerd in de melancholische wereld van Stanislaw met als hoogtepunt het prachtige ‘In Den Beginne’, dat een niet te bevatten nostalgische sfeer met zich mee draagt. Het gebruik van kerkelijk gezang geeft aan dit nummer een prachtige klank.

Maar Stanislaw schiet ook wel eens mis. In 'Ballade Eener Werkende Vrouw', dat gaat over heroïnehoertjes, geeft de dichter een weinig origineel beeld van dit fenomeen. "…Ze vraagt niet veel. Ze kent haar marktwaarde. Ze wordt best wel vaak geslagen. Ze wordt behandeld als een beest en achteraf wel vragen of het lekker is geweest…" Dit zijn op zich best aardige rijmpjes. Misschien hebben wij de ballen verstand van poëzie, maar woorden als "best vaak" en "marktwaarde" zijn toch niet de meest kleurrijke vondsten? De ondersteunende muziek is daarentegen alleraardigst. Het doet wat denken aan triphopgrootheden als Portishead en Sneaker Pimps.

Wellicht zou Stanislaw deze cd beter teruggebracht hebben tot vier tracks. De overige nummers ademen een vrijblijvendheid uit, die de urgentie niet echt ten goede komt. Deze nummers zouden bij - pak hem beet - Spinvis zeker in zijn audiobestand blijven staan. Stanislaw kiest ervoor een volle cd uit te brengen, maar weet net niet een hele cd lang te boeien. Toch blijven qua vindingrijkheid en klank ‘In Den Beginne', 'Pro Mortem', 'Ode Aan Homo Ludens' en 'Motivatie’ klasse.

aantal tracks: 12
speelduur: 38:36 minuten

Op www.myspace.com/stanislawtremor kun je een viertal tracks beluisteren.