Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 13 | vrijdag 29 maart 2024 15:43 uur | 0 bezoekers

Victor en Rolf, Madonna en Urban Myth

Wat hebben V& R te maken met Madonna? Urban Myth gaf antwoord in OPERATOR
Urban Myth (Jörgen Tjon a Fong) maakt interactief theater over actuele onderwerpen. Het publiek moet meedoen. Hij maakte al een keer een voorstelling in disco Escape (020) waar hij morrelde aan de grens tussen uitgaan en theaterbezoek. Verder lees ik op hun site dat Urban Myth zich met talkshows onledig houdt. Deze keer had Urban Myth het boek the Tipping Point (2000) gelezen van Malcom Gladwell. Een pakkend en intelligent boek over hoe hypes tot stand komen. Het ontstaan van hypes is een thema dat perfect associeert met Urban Myth. Het ontrafelen van hypes kan ons leren minder snel gemanipuleerd te worden door media, mode en bling bling.

Maar hoe maak je daar theater van? Door interactief college te geven met professor Jörgen als stralend middelpunt. Gladwell´s theorie werd uit de doeken gedaan met video, muziek, dans en ’een stukje publieksparticipatie?’. Het begint ermee dat Jörgen vertelt hoe hij ooit, bij een H&M in Berlijn, een trouwjurk kocht van Victor en Rolf. Pas later kwam hij er achter dat hij slachtoffer was geworden van een ordinaire hype. Gelukkig kon hij het gedrocht nog voor de show gebruiken. Sympathiek dat Urban Myth ons voor dergelijke misstappen wil waarschuwen.

Nogal moeizaam worstelt Jörgen zich door de moeilijke materie. Hij probeert het midden te houden tussen spontaan vertellen en de tekst reciteren waardoor de plaat soms overslaat. En zijn studenten zijn ook een beetje onwillig. Ondanks de warming-up in disguise komen we niet massaal los. Niet echt. Jörgen heeft er een zware dobber aan: de theorie uitleggen, het publiek aansporen te reageren en ook nog grappig zijn. Hell of a job. Waar ik een beetje last van heb is de focus op mode en media (al kwamen Rita en Pim ook nog langs). Veel voorbeelden gingen aan mij voorbij omdat ik niet naar de Top 40 luister, geen tv kijk en al helemaal geen fashion victim ben. Sudoku doe ik ook niet. “Ik ben misschien een ouwe zak”, dacht ik nog maar toen hij een tour van Madonna uit 1990 aanhaalde wist ik dat het geen jongerenvoorstelling was.

En wat nu precies een hype is, en wat bepaalt wanneer iets een hype wordt (en wanneer) is me niet duidelijk geworden. De theorie heeft wel verklarende waarde maar geen voorspellende waarde. Of toch. Urban Myth gaat zelf een hype maken. En om die te beginnen kreeg bezoekster Nelleke 50 euro om schoenen met hakjes van te kopen. Voorwaarde is wel dat ze van drie andere mensen ergens mee helpt, en die mensen moeten ook weer iemand ergens mee helpen. De hype Urban Myth wil ontketenen is een piramidespel van goede daden. Ik ben benieuwd.

Gezien: Lanteren Venster 24 februari 2007
Check: www.urbanmyth.nl
 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"