Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 16 | zaterdag 20 april 2024 08:48 uur | 0 bezoekers

,Het gaat om de toegevoegde waarde’

Tijdens de Museumnacht tonen de Rotterdamse modeontwerpers van label Corsage hun visie op mode en fantasie.

In het Nederlands Architectuur Museum (Nai) presenteert de organisatie van Mode Marché tijdens de Museumnacht Fashion Fantasy, een mode-installatie die belooft alle zintuigen te prikkelen. De Rotterdamse modeontwerpers van Corsage zijn aangetrokken om hun visie te geven op mode en fantasie.

In het atelier van Rabin Huissen (33) en Robert Stroomberg (37), de mannen achter Corsage die zelf gekleed gaan in een alledaagse spijkerbroek met trui en mooie, halfhoge leren schoenen, heerst een georganiseerde chaos. In de kleine woning in een zijstraat van de Nieuwe Binnenweg is een muur van de smalle kamer behangen met krantenknipsel, reepjes stof, foto’s en briefjes met aantekeningen. Aan de andere muur staat een grote werktafel, een kledingrek en bij het raam een paspop met de jasjurk die het klapstuk moet worden van Fashion Fantasy.

Rabin Huissen: ,,We werden gevraagd door de organisatie van Mode Marché of we een collectie wilden ontwerpen die uiting gaf aan het idee modefantasie. Fashion Fantasy zal de grenzen tussen mode als conceptuele kunst en mode als confectie exploreren. Dat past goed bij Corsage. We hebben de collecties Corsage, Corsage Dark en Corsage Light. Corsage is experimentele mode, die tegen kunst aanhangt en meer thuishoort in bijvoorbeeld het museum. Dark is haute couture en Light is een collectie voor jonge mensen, heel draagbaar. Voor Fashion Fantasy hebben we vier stukken ontworpen die telkens iets draagbaarder worden. De jasjurk is echt een museumstuk, maar uiteindelijk ontwikkelt het concept van de jasjurk zich tot een ‘jurkje’ dat we ook in een gelimiteerde oplage gaan verkopen tijdens de museumnacht.’’

Corsage werd zes jaar geleden opgericht, nadat de twee mannen elkaar hadden ontmoet via een gemeenschappelijke vriendin. Huissen en Stroomberg hebben allebei een modeopleiding gevolgd en het idee ontstond om samen een label op te richten. Rabin Huissen: ,,Eigenlijk wilde ik niets meer met mode doen, ik houd ook niet echt van het tekenen van patronen en van naaien. Ik ontwikkelde me meer richting vormgeving. Robert had een beetje hetzelfde. Hij deed veel met beeld, fotografie en prints. Onze eerste collectie, uit 2000, bestond uit sjaals. Robert ontwierp de prints. Hij maakte een compositie van bloemen. Die fotografeerde hij en bewerkte hij tot de uiteindelijke print. Die zeefdrukten we dan op verschillende soorten linnen. Maar al snel kregen de sjaals gaten. De gaten werden armsgaten en de sjaals werden T-shirts. Soms ben ik nog steeds verbaasd dat ik toch de mode ben ingegaan, terwijl ik dat helemaal niet wilde.’’

De twee ontwerpers doen niets zomaar. Overal zit een idee achter en alles wordt doordacht. De naam Corsage past binnen hun benadering van mode. Stroomberg: ,,Het woord Corsage is afgeleid van het Latijnse woord corpus, lichaam. Age staat voor ‘toevoeging’. Corsage is dus een toevoeging aan het lichaam. Daar draait het voor ons om: de toegevoegde waarde aan mode en kleding.’’

De samenwerking tussen Huissen en Stroomberg werkt goed. Ze houden elkaar in evenwicht. Stroomberg: ,,Rabin is meer van het experiment. Het concept.’’ Huissen: ,,En Robert is erg goed met stoffen, kan voelen hoe iets is samengesteld. En hij ziet beter dan ik hoe iets staat op het lichaam. Zo blijft de collectie evenwichtig. Tussen experimenteel en draagbaar.’’

Het werk van Corsage werd tentoongesteld in het Boijmans van Beuningen en Schielandhuis Museum. Het is de eerste keer dat de ontwerpers deel uitmaken van een evenement waarbij ze niet zelf alle touwtjes in handen hebben. Huissen: ,,Dat is wel wennen, dat je kleding straks onderdeel is van iets waar je zelf weinig inbreng in hebt gehad. Dat valt mij zwaar.” Stroomberg kan er beter mee omgaan: ,,Het is wel goed, je moet het loslaten. Als je je kleding verkoopt doen mensen er soms ook iets mee waar je het niet mee eens bent.’’

De ontwerpers zien de toekomst rooskleurig tegemoet: ,,We zitten nu in de luxe positie dat we kunnen nadenken over het feit of we door willen groeien of klein willen blijven. Corsage Light doet het erg goed en dat kan echt op veel grotere schaal een succes worden. ’’

Rotterdamse Museumnacht / Fashion Fantasy

Zaterdag 3 Maart 2007 van 20:00u tot 2:00u

Nederlands Architectuurinstituut (in Zaal 3)

Museumpark 25, 3015 CB, Rotterdam

De Rotterdamse Museumnacht waar Fashion Fantasy onderdeel van is, is alleen te bezoeken met het passe-partout. Het passe-partout van de Rotterdamse Museumnacht geeft toegang tot alle locaties en is tevens geldig in de Museumnachtbus en Waterbus. In de voorverkoop kost een passe-partout € 11. Op de avond zelf € 15.

 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"