Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 16 | vrijdag 19 april 2024 18:18 uur | 1 bezoekers

Classico #16 De Bezetting Speelt

Prokovjev hallucineert, Janáçek met de beentjes op de steentjes.
't Is maar goed dat ze bij de Classico's altijd een hand out hebben klaar liggen, en de musici iets laten vertellen over wat ze gaan spelen. Zo kun je als leek toch nog een beetje meekomen. Klarinettist Maarten Bout vertelde dat Prokovjev in opdracht van het Romanov ballet het stuk "Trapeze" schreef. Dat was in 1924 toen hij in Parijs woonde. Prokovjev pleegde een soort stijlbreuk met zijn werk tot dan toe. Hij had zich laten beïnvloeden door tijdgenoten en deed moderne dingen.

De musici hebben bij het instuderen geprobeerd het stuk diepte te geven door te associëren op de (Russische) beer en de boer, twee classico's uit het Russische circus. Maarten vertelt: een Siberische boer keek eens om zich heen en zag toendra waar hij keek. De leegte was totaal en van eenzaamheid begon hij het enig bewegende dat hij zag te volgen. Hij volgde de zon van het oosten naar het westen. Dag in dag uit liep hij de zon achterna. Tot hij stief. Met dit verhaaltje in gedachten werd het vierde deel ingestudeerd. Wow, dus zo klinkt een dolgedraaide dooie siberische boer! Ik vond het prachtig. Je voelt iets van de gekmakende leegte, de wringende oneindigheid. Ik raakte even opgetild, alsof ik een stage dive had gemaakt en rondtolde.

Mladi van Janáçek werd ook in 1924 geschreven maar klonk veel anders. Misschien omdat Janáçek zijn jeugdherinneringen op noten zette (mladi = jeugd), en daarmee 50 jaar terug ging in de tijd. Ik vond het concreter, tastbaarder maar minder spannend dan Prokovjev's Trapeze. Maar ik ken mensen (die ik hoog acht en lief heb) die daar heel anders over denken.

Het is nu de tweede keer dat ik De Bezetting Speelt hoorde, en twee keer vond ik het heel fijn. Dat heeft te maken met repertoire, met ambiance maar ook met DBS zelf. Misschien omdat ze jong zijn of enthousiast maar ik denk eigenlijk dat het komt omdat ze goed en overtuigend spelen. Bravissimo.

Gehoord: 12 november 2006 in De Zondvloed
Check:    www.debezettingspeelt.nl
    www.stdsps.nl (voor de volgende concerten en meer)

 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"