Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 17 | vrijdag 26 april 2024 04:27 uur | 5 bezoekers

Rotterdam, Havenstad #9

'Als ik Rotterdam zeg, waar denk je dan aan?' Vraag het een willekeurige voorbijganger. 10 tegen 1 dat het antwoord 'havenstad' is. Wat komt daar eigenlijk bij kijken, behalve 'water' en 'havens'?

De Rotterdamse haven is : veel olie, veel pijpleidingen, hoge kwaliteit en het domein van de rijkshavenmeester.

O lie: Tankers met een lengte van soms meer dan 300 meter voeren jaarlijks zo'n 100 miljoen ruwe olie aan. Dat is 65 keer de inhoud van voetbalstadion De Kuip. De meeste olie wordt afgeleverd bij de Maasvlakte Olie Terminal, waar ook de strategische olievoorraad ligt opgeslagen. Daarvandaan gaat het per pijpleiding naar de vier grote raffinaderijen van Shell, ExxonMobil, Kuwait Petroleum en Nerefco, en verder weg naar Antwerpen en Duitsland. De olieproducten die door het raffinageproces ontstaan, vormen de basis van de belangrijke petrochemische sector. Deze procesindustrie wordt gekenmerkt door haar hightech karakter, grote investeringen en een grote vraag naar goed geschoolde medewerkers.

Van de raffinaderijen in ons havengebied is Shell Nederland Raffinaderij in Pernis en Europoort de grootste van Europa en een van de grootste raffinaderijen ter wereld. Info hierover vind je op hun site www.shell.com.

P ijpleidingen: Alleen al in het openbare deel van het havengebied ligt meer dan 1500 kilometer pijpleiding. Meer dan de helft van alle aangevoerde ruwe olie gaat direct per pijpleiding naar het achterland. Pijpleidingen zijn een veilige, snelle, milieuvriendelijke, betrouwbare en goedkope manier van transport, vooral geschikt voor grote hoeveelheden gassen, chemicaliën en olie. Hoe meer er per pijp gaat, hoe meer andere infrastructuur ontlast wordt. Sinds 2003 heeft Rotterdam een unicum in de wereld van de pijpleidingen: de MultiCore. Een bundel leidingen waarvan bedrijven voor korte of langere tijd een stuk kunnen huren. Ze hoeven zo geen grote investeringen te doen. MultiCore wordt geëxploiteerd door het Havenbedrijf en Vopak. Het rijk heeft bijgedragen in de aanlegkosten van de eerste fase. Bedoeling is dat MultiCore uiteindelijk alle chemiecomplexen in Rotterdam met elkaar verbindt.

Pijpleidingen te huur, typisch Rotterdams. Innovatief en creatief.

Q uality Rail Rotterdam: Dit samenwerkingsverband van alle bij het spoor betrokken partijen is een initiatief van het Havenbedrijf en heeft als doel de kwaliteit en de mogelijkheden van railtransport te optimaliseren. Het spoor is een veilig, kostenefficiënt, snel en milieuvriendelijk transportmiddel voor allerlei verschillende goederen. Voor containers worden speciale treinen ingezet. De haven heeft twee Rail Service Centers (RSC's) , die de centrale punten voor aankomst en vertrek vormen. Deze RSC's liggen vlakbij de grote containerterminals. Voor snel en veilig transport van chemicaliën heeft de haven twee speciale Rail Chemical Centers.

R ijkshavenmeester: Tot eind jaren '80 waren er in Rotterdam twee havenmeesters. De ene was de rijkshavenmeester, verantwoordelijk voor de scheepvaart op de Nieuwe Maas/Nieuwe Waterweg en het aanloopgebied op de Noordzee. De andere was de havenmeester van Rotterdam, verantwoordelijk voor de scheepvaart in de havenbekkens. Om de efficiency, eenduidigheid en veiligheid te vergroten werd in 1988 aan die situatie een einde gemaakt. Rijk en Rotterdam spraken af dat voortaan de havenmeester van Rotterdam zorg zou dragen voor het vlot en veilig afwikkelen van de scheepvaart in het hele Rotterdamse havengebied, inclusief het aanloop- en redegebied op de Noordzee en de hoofdvaarwegen. De havenmeester, hoofd van de Rotterdam Port Authority, legt dan ook niet alleen verantwoording af aan Rotterdam, maar ook aan het rijk.

Havenlinks: www.eic-mainport.nl , www.scheepspraat.nl , http://www.team-terminal.nl/history.htm

Op scheepspraat.nl lees je de verhalen van de zeebonken zelf. De bij dit artikel geplaatste afbeelding is van deze site afkomstig. Het schilderij is gemaakt door Bram Minneboo.

Volgende keer in het Haven-ABC: S  is van Stukgoed, T is van Toekomst, U  is van USP's en V is van Verkeersbegeleidend systeem.

(bron: ABC van de Rotterdamse Haven, uitgave Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam afd. strategie en communicatie, augustus 2003).

 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"