Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 13 | vrijdag 29 maart 2024 08:09 uur | 1 bezoekers

Rotterdam, Havenstad #6

Wat speelt er zich af in de haven, daar op die anonieme Maasvlakte? Beleef het mee aan de hand van het Haven-ABC

Deze keer: G = Gelijk speelveld , H = Havenontvangstinstallaties, I = Internet en J = Jowi, althans volgens het Haven-ABC van het Gemeentelijk Havenbedrijf (aug. 2003/Afd. Strategie en Communicatie).

Maar eerst mijn eigen invulling van de letter G. G = (Hugo de) Groot! Die van de boekenkist en slot Loevestein, inderdaad! Wat hij met Rotterdam te maken had? Hij was raadspensionaris in onze stad, vanaf 1613. Zijn bronzen beeld staat nog steeds prominent voor het stadhuis aan de Coolsingel. En met de haven had hij ook wel wat. Hugo was een wetenschappelijk wonderkind. Op 16-jarige leeftijd studeerde hij in Leiden af als jurist. Hij heeft als eerste het zeerecht gecodificeerd (als wetboek opgesteld). Daarbij ging hij er van uit 'dat de volle zee aan niemand onderhorig kon zijn .....' Zijn opvatting wordt tot de dag van vandaag aangehouden als richtlijn voor het moderne zeerecht (bron: Het stadhuis van Rotterdam, G. Ploeg dS+V).

Terug naar het heden:

G elijk speelveld : De geografische ligging, hoe goed ook, blijkt niet de allesbepalende vestigingsfactor. Het bedrijfsleven laat zich ook leiden door andere factoren, zoals (havenaanloop)kosten en regelgeving. De kosten houdt de haven zelf concurrerend, de regelgeving daarentegen is vooral een Haagse en Brusselse zaak. Europese harmonisering van regelgeving voor havens komt goed op gang. Maar de handhaving daarvan is nog allerminst geharmoniseerd. En zonder gelijke handhaving van regels, geen gelijk speelveld.

Bij havenontvangstinstallaties had ik maar één associatie: dat was vast iets romantisch, Radio Scheveningen, Hallo Bandoeng, Ja Moeder Hier Ben Ik of het betere-marifoon-gebeuren. Maar nee, het gaat hier om superkliko's en afval:

H avenontvangstinstallaties : Rotterdam wil naast een efficiënte, vooral ook een veilige en schone haven zijn. In VN-verband is bepaald dat scheepsgebonden afval, lading gerelateerd afval of vuilnis niet in de haven of op zee geloosd mag worden. Voor de afgifte hiervan zijn havenontvangstinstellaties (HOI's) aanwezig. Via internationale wetgeving krijgen havens de inspanningsverplichting adequate HOI's te huisvesten die geen onnodig oponthoud voor de scheepvaart mogen veroorzaken. Rotterdam wil een echt schone haven zijn, dus het Havenbedrijf zet zich meer dan 100% in voor goed functionerende HOI's.

Rotterdam Havenstad komt op Antenne Rotterdam beknopt aan de orde. Dè informatiebron is natuurlijk de eigen site van het Havenbedrijf.

I nternet : Naast de fysieke haven is er ook een virtuele haven: www.portofrotterdam.com . Deze website biedt een overzicht van wat het haven- en industriecomplex inhoudt, hoe het er reilt en zeilt, welke services beschikbaar zijn, wie deze levert en hoe men in contact kan komen met specifieke bedrijven en met het Havenbedrijf. Portofrotterdam.com wordt continu verder ontwikkeld tot het virtuele informatiecentrum.

Tot slot van dit artikel: de JOWI. Een woord dat me doet denken aan een verschrikkelijk sneeuwmonster op de Noordpool of aan een samenvoeging van namen, JOhan en WInnie of JOke en WIllem.

J owi : Dit is de naam van één van de grootste binnenvaartschepen op dit moment. Het containerschip, met een lengte van 134 meter en een breedte van 17 meter, heeft een maximaal laadvermogen van 470 containers! Deze schaalvergroting maakt het goederenvervoer vanuit de Rotterdamse haven naar het achterland - tot aan de Zwarte Zee - economisch zeer aantrekkelijk.

Daarnaast hebben de vele nieuwe toepassingen het vervoer over water de laatste jaren een sterke impuls gegeven. Het succes van de zogenoemde distrischepen onderschrijft de innovatiekracht van de binnenvaart. Deze schepen zijn speciaal ingericht voor het vervoer van pallets. Zij vervoeren consumentengoederen zoals bier en luiers tussen distributiecentra van fabrieken en supermarktketens in Nederland.

Moet een mooi gezicht zijn: de JOWI op volle kracht onder de Erasmusbrug door zien varen.

Volgende keer: K = Ketens, L = Leefbaarheid, M = Milieu en N = van N.V.

 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"