Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 17 | donderdag 25 april 2024 09:34 uur | 1 bezoekers

RESPECT THE MAILMAN – EXPOSITIE

Hoe creëer je een hype?
Vier jonge Rotterdammers komen in opstand tegen alle hypes en zijn daarmee zelf een hype geworden. Hun digitale protestactie ‘RESPECT THE MAILMAN’ wordt gevolgd door 50.000 mensen over de hele wereld. In een expositie in Het Bestek tonen zij hoe je een hype kunt creëren.

RESPECT THE MAILMAN begint met een kritische grap. In de zomer van 2004 start wielrenner Lance Armstrong met het gele Live Strong polsbandje een ware hype. Het idee wordt veelvuldig gekopieerd en het aantal polsbandjes om een goed doel te steunen loopt de spuigaten uit. Zoveel kleuren als er te bedenken zijn, zoveel goede doelen hangen er aan de bandjes vast: Respect2All, Steun de Tsunamislachtoffers, Tegen Racisme, Tegen Armoede, Tegen Geweld. Hoe meer bandjes, hoe deugdelijker de drager. We zien politici en popsterren plotseling met een bont gekleurde arm van pols tot oksel.

De zeggingskracht is volgens de Rotterdammers ver te zoeken; zoniet compleet verdwenen. Kun je net zo goed een postelastiek om je arm doen uit eerbetoon aan de postbode, die iedere dag weer en wind, blaffende honden, jengelende kinderen en chagrijnige ontvangers trotseert om onze post te bezorgen.

De vier creatievelingen zetten als tegenactie de website www.respectthemailman.nl op die binnen 4 weken door 50.000 unieke bezoekers wordt bekeken. Daarnaast ontwerpen ze een t-shirt waarvoor van over de hele wereld bestellingen komen.

De expositie geeft de bezoeker een indruk hoe snel een hype zich kan ontwikkelen. De tentoonstelling is tot en met 3 mei te bezichtigen bij Het Bestek aan de Hoornbrekersstraat 16 in Rotterdam.
 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"