j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
De organisatie die zorgt voor de promotie van Rotterdam als havenstad is de Rotterdam Port Promotion Council, het gezamenlijke PR- en marketing bureau voor het havenbedrijfsleven.
De havens in het stadscentrum zijn niet meer zo vol als vroeger. Aan de Parkkade liggen nog wat coasters, er zijn nog wel binnenvaartschepen te vinden, en natuurlijk veren we op als er een cruiseboot aan de Wilhelminakade ligt, maar het werkelijke havenleven speelt zich af buiten het blikveld van de stedeling.
Ben je geïnteresseerd in Rotterdam als havenstad, kijk dan eens op de site van de Rotterdam Port Promotion Council, www.rppc.nl .
Zo is 9 februari de bouw gestart van de tot nu toe grootste zeesteiger in de Rotterdamse haven. De nieuwe 'jetty' wordt in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam en de Koninklijke Vopak gebouwd bij de Vopak Oil Terminal in de 7e Petroleumhaven in Europoort. Hier worden momenteel extra tanks voor opslag van stookolie en vliegtuigbrandstof gebouwd, om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar opslag van olieproducten. De nieuwe steiger is daarbij noodzakelijk om de extra aan- en afvoer efficiënt te kunnen behandelen.
De gegevens liegen er niet om: het gaat om een technisch hoogstandje. De steiger wordt 653 meter lang en komt te staan op 186 stalen palen met een diameter tot bijna 1 meter en een lengte tot bijna 50 meter. 43 stalen meter met een diameter van 3 meter ondersteunen loopbruggen, remmingwerk en trospalen. De steiger biedt straks 2 ligplaatsen voor zeeschepen tot 150.000 dwt die gebruik zullen gaan maken van 4 stookolie-laadarmen en 1 vliegtuigbrandstof/gasolie-laadarm. Voor binnenvaartschepen komen er 2 ligplaatsen, 4 stookolie-laadarmen en 2 vliegtuigbrandstof-laadarmen en 1 gasolie-laadarm.
Wil je de voortgang van de bouw van Rotterdam's grootste zeesteiger volgen, kijk dan op http:\\"\\"oilrotterdam.vopak.com