j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Volgens Wouter Sinke is dat o.a. te zien in de VVV-winkel nieuwe stijl, de Rotterdam Store, op de hoek van Coolsingel en Hofplein.
Enthousiast schrijft hij in zijn artikel dat 'Rotterdam Durft!' het thema van de promotie-activiteiten van de stad is, met als doel het imago van de stad te verbeteren. 'Het College van Burgemeester en Wethouders wil dit jaar 'het merk Rotterdam' beter op de kaart zetten: niet meer die havenstad zijn met laagopgeleide 'doeners', maar ook de ICT-stad, creatieve stad, uitgaans- en studentenstad.'
Het artikel gaat er niet dieper op in. Waarom zou je schrijven over de creatieven in de stad als je het ook over de VVV-winkel kunt hebben? Over het chillen in de VVV-lounge met haar lindegroene muur, hippe bar, draadloos internet.....
Nee, voor de werkelijke speurtocht naar het imago van Rotterdam moet je niet bij de Volkskrant zijn, maar bij Antenne Rotterdam en Antenne TV.
Volgens onze burgemeester Ivo Opstelten is Rotterdam altijd een creatieve stad geweest, ook toen Richard Florida's boek 'The rise of the creative class' nog niet bestond. Opstelten was er heel duidelijk in: "Daar hebben wij meneer Florida niet voor nodig." (Zie artikel 'Rotterdam creative city #12 -http://www.antennerotterdam.nl/read/item/id/30678/rotterdam-creative-city-#12 ).
Dat er in het DNA-materiaal van Rotterdammers een flinke string creativiteit loopt, wordt blootgelegd door Rini Biemans in een serie interviews die hij maakt met aspirant-leden voor de Urban Country Club. De Urban Country Club (i.o.) wil in Rotterdam toonaangevende creatieven, beleidsmakers, wetenschappers en ondernemers met elkaar in contact brengen en daarmee hun netwerken, kennis en kunde bundelen. Om hiermee te komen tot inspirerende visies op het gebied van werkgelegenheid, onderwijs, kunst en cultuur, kenniseconomie, veiligheid en ga zo maar door.
Wie zijn die aspirant-leden? Geven zij Opstelten gelijk, is Rotterdam al een hele creatieve stad? Of hebben zij zo hun bedenkingen? En wat zouden ze dan adviseren?
De eerste drie televisieportretten zijn gemaakt. Aan het woord komen Ton Rodenburg en Andy Mosmans van ARA Reclamebureau / Wink van Kempen - fotograaf en kunstenaar / Paul van der Laar - hoofd collecties van het Historisch Museum Rotterdam en bijzonder hoogleraar stadsgeschiedenis van Rotterdam aan de EUR / Martin Roedolf - grafisch conceptueel ontwerper / Vincent van Zon - marketeer en Ruud Tompot - creatief ondernemer.
Alle zeven zijn ze het er over eens: Rotterdam heeft 'het' en Rotterdam doet 'er' te weinig mee. Oftewel: onze creativiteit behoeft nog wat aandacht, het kan nog wat beter.
Hieronder volgen een aantal van hun welgemeende, oprechte adviezen in willekeurige volgorde. Wil je de interviews nog eens terug zien, ga dan naar de links:
www.antennetv.nl/read/movie_item_nieuw/id/31063/Titel/urban-country-club-%233
www.antennetv.nl/read/movie_item_nieuw/id/30535/Titel/urban-country-club-%232
www.antennetv.nl/read/movie_item_nieuw/id/29971/Titel/urban-country-club-%231
www.antennerotterdam.nl/read/item/id/3002/urban-country-club-werkt-aan-creatieve-stad
* praat positief over je stad, draag je creativiteit uit * zwak jezelf niet af door te zeggen dat 'ze' in andere wereldsteden 'het' ook hebben * koester je onderstroom, geef ze ruimte, mogelijkheden en dan niet alleen vanuit achterstandswijken * zorg voor goeie parkeergarages naar Japans concept in stervorm van oost/zuid/west/noord en verlaag de parkeertarieven, zal je zien hoeveel mensen er naar de stad komen! * verenig creatieve ondernemers en ondernemende creatieven, geef ze een platform * geef Rotterdam haar middenklasse terug, zorg voor goeie (betaalbare) woonvoorzieningen * laat je creatieve hart zien * geef de stad in de stadsdriehoek haar hart terug * maak van het Laurenskwartier het centrum, van de (West)Blaak een ramblas, van de Maasboulevard een flaneerboulevard en marktterrein * laat de Rotte het stadshart weer inlopen, over het Binnenrotteplein, en bouw er huizen met tuinen bij * wordt weer een tolerante stad, creativiteit kan alleen bloeien in een tolerante omgeving * zorg voor een Riet Bakker Plus die van het stadshart iets kan maken, creatief leiderschap ontbreekt momenteel * geef de stad een red light district, maak het in de Kubus-winkels aan het eind van de Blaak en pimp de Kubussen op met veel roze, diamanten en neon * vestig het NIAS (Netherlands Institute for Advanced Studies) in Rotterdam, op een mooie plek bij de Maas, en maak er een ontmoetingsplaats van voor geleerden uit de hele wereld om zich te verdiepen in humanistiek en breng er de Erasmus Collectie (alle geschriften van Erasmsu) in onder * bundel organisaties als Rotterdam Marketing en Rotterdam Festivals, maak een nieuwe organisatie die met verfrissende ideeën kan komen, want de huidige programmering biedt weinig vernieuwends * maak Rotterdam weer leuk, al dat blauw op straat geeft eerder een gevoel van onveilig heid * haal AV-topbedrijven zoals MTV binnen, door ze goede faciliteiten te bieden * centraliseer creatief potentieel , maak een bruisend bolwerk van het leegstaande TPG-gebouw * denk groots en mondiaal maar laat het mysterie dat Rotterdam ook is mysterie blijven.