Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236404549
2711152024283337414650
3812162125293438424751
4913172226303539434852
5183144

Magazine

week 47 | zondag 24 november 2024 05:52 uur | 2 bezoekers

Rotterdam, Creative City #10

Een tijdje terug schreef iemand met hart voor de stad op Antenne Rotterdam de gepassioneerde woorden: 'Rotterdam koester je onderstroom.'

Zijn oproep aan de gemeentepolitiek was een oprechte cri-de-coeur.

Ook ik heb ergens een stemmetje dat zegt dat het allemaal net iets anders kan. Rotterdam heeft uitstraling, ik durf weer in de binnenstad te wonen, we hebben meer festivals dan we opkunnen, grote spektakels als Monaco aan de Maas of Red Bull Airraces. En toch is er dat gevoel van 'ja maar'.  Verliezen we onszelf niet in groot, groter, grootst? Veilig, veiliger, veiligst? Vertrappen we, met de blik omhoog, niet onbedoeld net ontkiemende plantjes?

De schrijver van de hartekreet ging verder: 'Rotterdam, mijn stad, verkoop je niet aan de rechtlijnigheid van het ruimtelijk-economisch denken. Tuurlijk, een mooi gebouw, mooie straten, economie, het hoort bij het moderne leven. Nastrevenswaardig. Vanzelfsprekend. Maar, Rotterdam, als je echt volwassen wil worden, een cosmopool wilt zijn, ga dan terug naar het kleine, naar de onderstroom. Het filmfestival is er uit voortgekomen. Rotterdam, hou van je onderstroom, daar komt iets uit voort dat je niet door beroepskrachten kunt laten maken, dat niet te plannen is, maar wat wel de ruimte gegeven moet worden. Wees trots op het Weena, enthousiast over de Kop van Zuid, maar neem je onderstroom aan de borst. Gooi cynisme over boord, koester de passie en geestdrift van onafhankelijken en voorlopers. Dat is cosmopolitisch!'

Er zit een kern van waarheid in. Onlangs stelde de EDBR (Economic Development Board Rotterdam) voor mevrouw G.M. Elmar, directeur Cruise Port Rotterdam, aan te stellen tot 'chief marketing officer', CMO van Rotterdam. Volgens het EDBR gebeurt de presentatie van het imago van Rotterdam op dit moment niet eenduidig genoeg en wordt er te weinig klantgericht gewerkt. 11 januari jl. presenteerde burgemeester Opstelten, aan wie zij direct rapporteert, haar aan de gemeente voor. Zij zal Rotterdam consequent en consistent in binnen- en buitenland op de kaart gaan zetten, wat moet leiden tot een waardestijging van het 'merk' Rotterdam. Met in de toekomst hopelijk als resultaat: hogere bezoekersaantallen, meer - hoger opgeleide - bewoners, en een forse toename van bedrijven en organisaties in de stad, aldus het berichtje op de EDBR-site.

Mevrouw Elmar vervult veel functies die direct of indirect bijdragen aan het imago en de naamsbekendheid van Rotterdam. De gemeente onderscheidde haar met de Wolfert van Borselen penning en erkende haar in 2004 als eerste vrouwelijke 'Havenman van het Jaar'. Vanaf 1 februari a.s. wacht haar dus een nieuwe, mooie taak.

Aan Amsterdam heeft het rijk inmiddels al toezeggingen gedaan. Zo meldde Het Parool: 'Het rijk moet fors investeren in de Amsterdamse creatieve economie. Daarbij mag de hoofdstad ook best voorgetrokken worden. Dit zei minister Laurens Jan Brinkhorst van Economische Zaken gisteren tijdens een bijeenkomst in Amsterdam.'  Hij gaat volgens Het Parool binnen een maand met burgemeester Cohen en Amsterdamse ondernemers plannen maken voor nieuwe investeringen in de creatieve industrie. De D-66 minister beloofde ook geld mee te brengen. Brinkhorst wil dat Amsterdam weer gaat stijgen op de internationale lijstjes als ideale vestigingsstad of als woonstad. 'We moeten de beste willen worden, de top willen bereiken en dat kost energie en geld.' Over dat voortrekken zou ik met Brinkhorst nog wel eens een robbertje willen debatteren. Wat is dat nou voor onzin? Maar niet nu.

Toch, mijn stemmetje blijft..... zouden we niet wat creatiever kunnen? Rotterdam Durft, Rotterdam Veilig, Rotterdam heeft Het.... Rotterdam, mijn stad..... als Rotterdam de hartekreet van de anonieme schrijver nou's omarmt, haar onderstroom aan de borst drukt en tot wasdom laat komen, zou deze 'onderstroom' zich dan niet ontwikkelen tot de allerbeste topverkoper die Rotterdam zich kan wensen? Via het onovertroffen ouderwetse medium van mond-tot-mond reclame of via de nieuwe media? Een creatieve stad is immers niet vastgeroest in bestaande structuren? Een creatieve stad durft toch ruimte te geven aan het kleine, het onbekende, het nieuwe, het innovatieve creatieve ondernemerschap?

 
Array
(
    [113579] => Array
        (
            [naam] => vos b.
            [link] => www.vosenthijsdiezijn.nl
            [reactie] => ja, zouden we niet wat creatiever kunnen hier in 010? Probleem met slogans als 'Rotterdam Durft' etc is dat ze niet van de betreffende 'onderstroom' afkomstig zijn. Het is ontsproten aan een gemeentebestuur cs die er net wat andere belangen op nahouden dan de onderstroom zelf. maar voor een zogenaamde wereldstad met grootse ambities is 010 redelijk braafjes...
            [afbeelding] => 11567
            [afbeelding_id] => 11567
            [afbeelding_name] => outfoxed.jpg
            [afbeelding_date] => 2006-01-24 22:48:57
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20060124224857_outfoxed.jpg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 246689
            [afbeelding_width] => 599
            [afbeelding_height] => 567
            [afbeelding_size] => 72882
            [afbeelding_type] => jpg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-01-24 22:48:57
            [react_date_changed] => 2006-01-24 22:48:57
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100110
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => EJU33JF4VB6XMV
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 113579
            [editable] => 1
        )

    [113578] => Array
        (
            [naam] => ivo
            [link] => 
            [reactie] => het punt is dat er hier in Rotterdam dingen gebeuren op creatief gebied die in Amsterdam ondenkbaar zijn. Alleen weten veel van de "beslissende mensen" hier veel te weinig over. Amsterdam is tien maal beter in haar PR (maar heeft dan ook enige eeuwen voorsprong). In Rotterdam is werkelijks iets nieuws aan het ontstaan. Aan ons creatieven de taak dat goed, en aan de juiste mensen, over te brengen.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-01-24 23:12:46
            [react_date_changed] => 2006-01-24 23:12:46
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100110
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => KVM5XY4TRKRZRD
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 113578
            [editable] => 1
        )

    [113577] => Array
        (
            [naam] => Rini
            [link] => www.antennetv.nl
            [reactie] => De Urban Country Club, bekijk de afleveringen om 23:30 uur op Rotterdam TV of online via Antennetv.nl.
            [afbeelding] => 11568
            [afbeelding_id] => 11568
            [afbeelding_name] => www.antennerotterdam.nl.jpeg
            [afbeelding_date] => 2006-01-25 08:57:21
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20060125085721_www.antennerotterdam.nl.jpeg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 246957
            [afbeelding_width] => 213
            [afbeelding_height] => 170
            [afbeelding_size] => 15328
            [afbeelding_type] => jpeg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-01-25 08:57:21
            [react_date_changed] => 2006-01-25 08:57:21
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100110
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => JRWSRTQ4K6CBLZH
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 113577
            [editable] => 1
        )

    [113571] => Array
        (
            [naam] => de rotterdammer
            [link] => www.antennerotterdam.nl
            [reactie] => de grap is dat er dus inderdaad veel naar amsterdam wordt gekeken. dat er inderdaad altijd geld gaat naar amsterdam. het probleem is ook dat er in rotterdam heel erg veel gebeurt maar dat er maar een enkle geluid doorklinkt naar den haag.' be good and tell it' is hier nog niet doorgedrongen. jammer want er zijn genoeg dingen om trots op te zijn. genoeg grote, kleine, commerciële, culturele, experimentel dingen die hier plaatsvinden. maar dat moet wel beter gefacciliteert worden. we hebben het als rotterdam dat we voor veel creatieven interessant gevonden worden maar door het gebrek aan funding (vaak wordt geld willekeurig toegekend helaas) of gebrek aan betaalbare huisvesting of redelijke vestigingscondities even hard weer weggejaagd.

mij is op school geleerd dat focussen enomr belangrijk is. iwe is je klant, wie gaat je betalen, etc.

bij rotterdam ervaar ik het probeelm dat we te algemeen formuleren. niet durven een keuze te maken.

wat willen we nu echt zijn? we kunnen niet alles zijn. en we moeten ook niet alles willen zijn.

rotterdam durf eens een keuze te maken! en hou dat eens een jaar of 10 vol. kijk eens goed hoe amsterdam zich op de kaart zet. leer daarvan. ga op zoek naar onze identiteit, de innerlijke stem van rotterdam. volg de reportgaes eens op antennetv.nl mbt de urban country club. etc.

rotterdam heeft nog geen elite dus concentreer je daar dus (nog) niet op de eilite/gevestigde kunstenaar of creatief. maar durf ook te investeren in gedurfde programmeringen van filmhuizen, podia, theaters, of "culturele zenders" als een antennerotterdam.nl. of zorg voor een extra tv-station waar rotterdamse producties op uitgezonden kunnen worden.

maar als we zo graag willen rijzen er meteen een paar vragen:
waar is die creative incubator? waar is dat voorportaal van de schiecentrale? waar is de ruimte voor de beginnend kunstenaar? waar is de betaalbare huisvesting voor de startend ondernemer? wanneer gaan we eens echt aan de slag met mode in de stad (en hoe komt het dat het street fashion festival in amsterdam wordt gehouden en niet in rotterdam. dit terwijl men wel naar rotterdam kijkt vanwegde jongerencultuur en de urban community)

etc.

ik denk dat we helaas we nog steeds een beetje last van de 'me too'  mentaliteit hebben.  van de ' als-ze-het-in amsterdam-kunnen-dan-kunnen-wij-het-beter-mentaliteit'. 

dus hierbij een oproep aan de beleidsmakers:

laat nu eens zien dat rotterdam durft te kiezen! dat rotterdam durft te investeren! dat rotterdam druft te facilliteren! dat rotterdam durft te doen! 


(sorry voor de tikfouten mensen ;)

            [afbeelding] => 11596
            [afbeelding_id] => 11596
            [afbeelding_name] => rotterdamdurft advertentie.jpg
            [afbeelding_date] => 2006-01-25 22:00:09
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20060125220009_rotterdamdurft_advertentie.jpg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 247683
            [afbeelding_width] => 233
            [afbeelding_height] => 322
            [afbeelding_size] => 39796
            [afbeelding_type] => jpg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-01-25 22:00:09
            [react_date_changed] => 2006-01-25 22:00:09
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100110
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => LBXHQ74VDSRPU6V
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 113571
            [editable] => 1
        )

    [113568] => Array
        (
            [naam] => Marijk
            [link] => 
            [reactie] => Allemaal: bedankt voor jullie reacties. En beste Rotterdammer: met jouw reactie ga ik graag verder aan de slag, in mijn speurtocht naar Rotterdam als creatieve stad. Wordt dus vervolgd.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-01-26 10:25:22
            [react_date_changed] => 2006-01-26 10:25:22
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100110
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => SWPLBJ2BMYSRXY
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 113568
            [editable] => 1
        )

)
photo

vos b. | 24 januari 2006

www.vosenthijsdiezijn.nl

ja, zouden we niet wat creatiever kunnen hier in 010? Probleem met slogans als 'Rotterdam Durft' etc is dat ze niet van de betreffende 'onderstroom' afkomstig zijn. Het is ontsproten aan een gemeentebestuur cs die er net wat andere belangen op nahouden dan de onderstroom zelf. maar voor een zogenaamde wereldstad met grootse ambities is 010 redelijk braafjes...

ivo | 24 januari 2006

het punt is dat er hier in Rotterdam dingen gebeuren op creatief gebied die in Amsterdam ondenkbaar zijn. Alleen weten veel van de "beslissende mensen" hier veel te weinig over. Amsterdam is tien maal beter in haar PR (maar heeft dan ook enige eeuwen voorsprong). In Rotterdam is werkelijks iets nieuws aan het ontstaan. Aan ons creatieven de taak dat goed, en aan de juiste mensen, over te brengen.

photo

Rini | 25 januari 2006

www.antennetv.nl

De Urban Country Club, bekijk de afleveringen om 23:30 uur op Rotterdam TV of online via Antennetv.nl.

photo

de rotterdammer | 25 januari 2006

www.antennerotterdam.nl

de grap is dat er dus inderdaad veel naar amsterdam wordt gekeken. dat er inderdaad altijd geld gaat naar amsterdam. het probleem is ook dat er in rotterdam heel erg veel gebeurt maar dat er maar een enkle geluid doorklinkt naar den haag.' be good and tell it' is hier nog niet doorgedrongen. jammer want er zijn genoeg dingen om trots op te zijn. genoeg grote, kleine, commerciële, culturele, experimentel dingen die hier plaatsvinden. maar dat moet wel beter gefacciliteert worden. we hebben het als rotterdam dat we voor veel creatieven interessant gevonden worden maar door het gebrek aan funding (vaak wordt geld willekeurig toegekend helaas) of gebrek aan betaalbare huisvesting of redelijke vestigingscondities even hard weer weggejaagd.

mij is op school geleerd dat focussen enomr belangrijk is. iwe is je klant, wie gaat je betalen, etc.

bij rotterdam ervaar ik het probeelm dat we te algemeen formuleren. niet durven een keuze te maken.

wat willen we nu echt zijn? we kunnen niet alles zijn. en we moeten ook niet alles willen zijn.

rotterdam durf eens een keuze te maken! en hou dat eens een jaar of 10 vol. kijk eens goed hoe amsterdam zich op de kaart zet. leer daarvan. ga op zoek naar onze identiteit, de innerlijke stem van rotterdam. volg de reportgaes eens op antennetv.nl mbt de urban country club. etc.

rotterdam heeft nog geen elite dus concentreer je daar dus (nog) niet op de eilite/gevestigde kunstenaar of creatief. maar durf ook te investeren in gedurfde programmeringen van filmhuizen, podia, theaters, of "culturele zenders" als een antennerotterdam.nl. of zorg voor een extra tv-station waar rotterdamse producties op uitgezonden kunnen worden.

maar als we zo graag willen rijzen er meteen een paar vragen:
waar is die creative incubator? waar is dat voorportaal van de schiecentrale? waar is de ruimte voor de beginnend kunstenaar? waar is de betaalbare huisvesting voor de startend ondernemer? wanneer gaan we eens echt aan de slag met mode in de stad (en hoe komt het dat het street fashion festival in amsterdam wordt gehouden en niet in rotterdam. dit terwijl men wel naar rotterdam kijkt vanwegde jongerencultuur en de urban community)

etc.

ik denk dat we helaas we nog steeds een beetje last van de 'me too' mentaliteit hebben. van de ' als-ze-het-in amsterdam-kunnen-dan-kunnen-wij-het-beter-mentaliteit'.

dus hierbij een oproep aan de beleidsmakers:

laat nu eens zien dat rotterdam durft te kiezen! dat rotterdam durft te investeren! dat rotterdam druft te facilliteren! dat rotterdam durft te doen!


(sorry voor de tikfouten mensen ;)

Marijk | 26 januari 2006

Allemaal: bedankt voor jullie reacties. En beste Rotterdammer: met jouw reactie ga ik graag verder aan de slag, in mijn speurtocht naar Rotterdam als creatieve stad. Wordt dus vervolgd.


*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"