j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Acht jaar geleden werd het besluit genomen om Rotterdam als AV-stad te profileren. Voor speelfilm- en televisieproducties moest je in Rotterdam zijn. De gemeente werkte volop mee. Bedrijven konden zich onder gunstige voorwaarden vestigen in de Schiecentrale in het Lloydkwartier. Inmiddels zijn er zo'n 70 AV-(gerelateerde) bedrijven gevestigd.
In 1999 werd Jacques van Heijningen benoemd tot directeur/film commissionair van het Rotterdamse Fonds voor de Film en Audiovisuele Media. Rob Houwer, de toenmalige voorzitter van de RFF, motiveerde de keuze als volgt: 'Jacques woont al jaren in Rotterdam en kent het Rotterdamse circuit van binnen en van buiten. Hij heeft van het Nederlandse Film Festival een groot succes weten te maken, op een rustige en terughoudende wijze. Ik heb dat zelf kunnen zien, want ik heb ook in dat bestuur gezeten. Van Heijningen is een man die niet zijn ego op de eerste plaats zet, maar de zaak waarmee hij bezig is. Hij is een zwaargewicht die nu op een zware positie komt, zeker met de komst van het beeldinstituut.'
In een interview met David van der Houwen van Nieuw Rotterdams Tij (10e editie, jrg. 2005 - www.nieuwrotterdamstij.nl ), blikt Van Heijningen terug. Hij is teleurgesteld in de ontwikkeling van Rotterdam als AV-stad. De ambitieuze plannen van weleer zijn niet voldoende gerealiseerd. Volgens Van Heijningen is dit te wijten aan de gebrekkige manier waarop Rotterdam naar buiten toe is gepresenteerd als stad waar het op het terrein van audiovisuele ontwikkelingen allemaal gebeurt. In het artikel 'Nieuwe aanpak voor Hollywood aan de Maas' zegt hij: 'We hebben last van wat ik maar noem 'het gedoe in Hilversum'. De reorganisaties en bezuinigingen bij de publieke omroep. Weinig budget, geen reiskostenvergoedingen meer. Het gevolg: alle producties worden gefilmd in een cirkel tussen IJmuiden en Hilversum.'
Ook Van Heijningen heeft het gevoel dat Rotterdam zich niet voldoende op de kaart zet als 'creative city'. Een geluid dat vaker in de stad wordt gehoord. 'In een recente uitgave van een blad van het Ministerie van Economische Zaken over creative industry kwam Rotterdam nauwelijks aan bod. Het ging vooral over Amsterdam en Eindhoven, terwijl ze daar helemaal geen middelen hebben om die sector te stimuleren. Hier hebben wij die wel, alleen jammer genoeg de rest van de wereld weet dat niet. Die boodschap draagt Rotterdam onvoldoende uit.'
Vanaf 25 januari t/m 5 februari krijgt Rotterdam weer de kans om haar creatieve AV-gezicht te laten zien. Voor filmmakers en filmliefhebbers is onze stad dan 'the place to be'. Voor alle AV-lobbyisten die Rotterdam rijk is breekt een drukke tijd aan. Sandra den Hamer, directeur van het Filmfestival Rotterdam, maakt deel uit van de Economic Development Board Rotterdam, de (gemeente)-denktank van beleidsmakers, wetenschappers en ondernemers. In editie 7/2004 van Nieuw Rotterdams Tij vertelde zij indertijd heel blij te zijn door het College van B&W voor de EDBR te zijn gevraagd. 'Ik zie het als een erkenning van het feit dat het filmfestival, maar ook de rest van de cultuur in Rotterdam, een belangrijke bijdrage levert aan de economische ontwikkeling van de stad. Bovendien is het een heel inspirerend gezelschap dat geen vrijblijvende adviezen wil uitbrengen, maar vooral concrete projecten wil aanpakken.'
Aan Rotterdams enthousiasme ontbreekt het niet in de AV-sector. Dat er nog een schone taak ligt, is ook duidelijk. RFF en OBR werken hierin samen. Marco van den Berg, projectleider AV-beleid OBR, licht in Nieuw Rotterdams Tij toe dat zij focussen op Rotterdam als centrum waarin digitalisering van alle vormen van communicatie centraal staat. 'We moeten benadrukken waar wij sterk in zijn. Bijvoorbeeld dat 70% van alle animatiefilmpjes die je op de televisie ziet, in Rotterdam worden gemaakt.' Het gaat om de toegevoegde waarde uit de combinatie van creativiteit, ICT-kennis en ondernemerschap.' Zo is het! En Antenne Rotterdam zet haar speurtocht naar 'Rotterdam Creative City' voort.