j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Voor de 'creative city' als begrip over de wereld ging reizen, gaf Richard Florida in zijn boek 'The Rise of the Creative Class' (2002) een overzicht van de minst creatieve steden van de Verenigde Staten. New Orleans, Las Vegas, Memphis en Oklahoma City eindigden jammerlijk onderaan. Deze steden waren volgens hem hun dynamiek verloren door vast te roesten in de paradigma's van de oude economie. Groezelig grauw en vergetelheid dreigden! Natuurlijk gaf Florida ook een top-vijf lijstje van meest creatieve steden: San Francisco, Austin, Boston, San Diego en Seattle. Hotspots with action!
Wat gebeurde er? Als voetbalelftallen in de eredivisie, ontstond er een soort competitie om als respectabele stad in het goede lijstje te verschijnen. Zeg nou zelf, Amsterdam in het rijtje van minst creatieve steden, dat zou zoiets zijn als Ajax in het rechterrijtje van de voetbalcompetitie. En zoals we inmiddels weten is dit laatste niet onmogelijk.
Een snelle speurtocht op internet levert een indrukwekkende lijst steden op die zich nadrukkelijk als creative city manifesteren. Géén rechterrijtje voor London City, Manchester UK, Barcelona, Melbourne, Yokohama, Brussel, Quebec, Cincinnati, Norwich. Allemaal willen ze weten dat ze in het goeie rijtje thuishoren. Ook de Unesco stimuleert het creatief ondernemerschap en steunt projecten in diverse landen. Hiertoe hebben zij het Global Aliance's Creative Cities Network in het leven geroepen.
In Nederland levert de internetspeurtocht webmanifestaties op van o.a. Amsterdam (www.creativepost.nl), Maastricht-Heerlen-Sittard-Geleen (www.heerlen.nl) en Den Bosch (www.s-Hertogenbosch.nl).
En wat levert mijn speurtocht op over Rotterdam? De site www.rotterdamcreativecity.nl moet nog worden geboren. Toch zijn er wel wat aan het onderwerp gerelateerde sites te vinden.
Op www.citycorp.nl doen zes woningbouwcorporaties, verenigd in CityCorp, verslag van hun activiteiten. Hun gemeenschappelijk doel is 'het leven terug te brengen in de Rotterdamse binnenstad'. CityCorp functioneert daarbij als een denktank. Dat ze oog en oor hebben voor hedendaagse stromingen kan niet worden ontkend. Op 11 november jl. organiseerde CityCorp in het Nieuwe Luxor Theater de 'CityLife Conference - hart voor Rotterdam', met als gastspreker Richard Florida. Met deze conferentie (zie ook: www.citylife.nl) wilden de woningbouwcorporaties hun steentje bijdragen aan het debat over de ontwikkeling van Rotterdam.
Op hun site wordt verwezen naar het rapport 'Economische Visie 2020' van de Economic Development Board Rotterdam (EDBR). Ook www.edbr.nl is een lezenswaardige site. De EDBR werd vorig jaar opgericht door het College van B&W om de Rotterdamse economie marktgerichter te maken. Volgens hen moet de nadruk liggen op 'samen willen doen'. De EDBR bestaat uit ruim 30 leden, naar eigen zeggen opinieleiders uit het bedrijfsleven, onderwijs, wetenschap en cultuur en directeuren van OBR en Havenbedrijf Rotterdam.
Wie zijn de opinieleiders volgen B&W? Op de ledenlijst staan C.v.B.-voorzitters van onze instellingen voor hoger onderwijs, medisch specialisten, ondernemers als Jorien v.d. Herik (welbekend) en Roland Wondolleck (Rotterdam Airport). Ook zijn ambtenaren, havenbaronnen, advocatuur, bouwwereld en accountancy goed vertegenwoordigd. Natuurlijk zijn er enkele vertegenwoordigers namens onze allochtone medeburgers. Maar creatieven..... ? Sandra den Hamer misschien, als directeur van het International Film Festival Rotterdam? De ledenlijst lijkt vooralsnog te bestaan uit coryfeeën van de gevestigde orde.
Toch staat er iets over het begrip 'creatieve stad' op de EDBR-site, onder de button 'samen leren'. Chapeau! Ik citeer: 'Kennis en kunde vormen de basis voor de toekomstige economie. Echte world class cities en hun economieën kenmerken zich straks immers door wat bewoners en bedrijven met die kennis en kunde doen. Naast innovatieve kennisintensieve activiteiten vormen creatieve activiteiten de top van de stedelijke econonie van de toekomst. Rotterdam zal zich daarom vanuit haar bestaande creatieve clusters ontwikkelen tot een creatieve en innovatieve stad. Dit betekent tegelijkertijd dat de stad ruimte wil scheppen voor het onverwachte en voor andersdenkenden.' Ik ben benieuw hoe ze dat gaan stimuleren.
Inmiddels heb ik dankzij www.re-mark.org geleerd dat er ook nog andere stromingen in Rotterdam zijn. Die van de creatieven zelf! De tegenbeweging van de EDBR manifesteert zich in de IDBR. Oftewel: Intellectual Development Board Rotterdam. Goed zo, met bescheidenheid bereik je niets!
Tevergeefs zoek ik naar de ledenlijst. Wie zijn die 30 opinieleiders uit de creatieve economie? Leer ze me kennen, die actievelingen uit de media, architectuur, mode, muziek, cultuur, design, communicatie, stedelijke ontwikkeling, wetenschap, entertainment en de sociaal maatschappelijke en onderwijssector!
Gaat het hier om een follie? Ik weet het niet. Maar, if so: geeft niks, lang leve de IDBR! De keerzijde van de EDBR-spiegel! Rotterdam let op uw zaak!
De IDBR stelt: 'Op het moment dat de gemeente Rotterdam de Amerikaanse goeroe Richard Florida uitnodigt en haar inspiratie kennelijk niet meer in Rotterdam zoekt, staat de creatieve klasse klaar om de stad te helpen. In de network economy voegen we waarde toe door het mingelen van kennis en het realiseren van nieuwe creatieve concepten. Omdat dit de dagelijkse praktijk is van de leden vande IDBR, is zij met recht het juiste netwerk om de stad te adviseren. De IDBR adviseert, gevraagd en ongevraagd, de gemeente Rotterdam op verschillende beleidsterreinen. Ze ontwikkelt intelligente, lange termijn visies met als doel de stad aantrekkelijker te maken om te wonen, te werken en te recreëren. De IDBR vertegenwoordigt de creatieve klasse van Rotterdam en fungeert als aanjager van de creatieve en culturele economie.'
De site www.intellectualdevelopmentboardrotterdam.blogspot.com toont in elk geval hart voor onze stad. Met bijdragen van twee, mij niet geheel onbekende heren. Aan wie ik bij deze vraag om hun 'creative city hart' ook eens te luchten op Antenne Rotterdam - voor de kruisbestuiving, zullen we maar zeggen!
Edgar Neo | 26 januari 2006http://www.intellectualdevelopmentboardrotterdam.blogspot.com/marijke het is meer dan een follie. maar zoals rinin nu bezig is met de urban country club..... in 1 woord wow! aangezien er qua visie veel overeenkomsten zijn er veel initiatieven naast elkaar ipv met elkaar opgezet worden zullen we voorlopig volstaan met het doorlinken naar de antennetv site....... |