Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236404549
2711152024283337414650
3812162125293438424751
4913172226303539434852
5183144

Magazine

week 47 | vrijdag 22 november 2024 22:29 uur | 0 bezoekers

Liever geen november

Een maand waar ik normaal altijd naar uitkeek vanwege mijn verjaardag is sinds een jaar een maand met een dikke zwarte rand

Liever geen november

 

November is sinds vorig jaar geen november meer als alle voorgaande jaren. November vorig jaar was een drama toen op de tweede van deze maand cineast/columnist Theo van Gogh bruut werd afgeslacht in Amsterdam.

 

Ik herinner het nieuws rondom zijn sterftedag als de dag van gister. De dag des onheils, de dinsdag dat het gebeurde was ik vrij zodat ik kon studeren voor tentamens de volgende dag. Ik werd wakker door de radiowekker en precies dat moment kwam het nieuws binnen bij die radiostation “ik meen dat het 538 was” dat Theo van Gogh was vermoord. De presentatoren dachten dat het een misplaatste grap was en lachte, maar het gelach was snel over.

 

Ik sprong mijn bed uit, deed mijn lenzen in en was niet meer voor het beeldbuis weg te slaan. Het NOS journaal was in het afgezette gebied rondom Theo van Gogh, Theo van Gogh die uren onder een tent van de recherche heeft gelegen.

Ze vertelden vrij precies wat er was gebeurd, van het rustig vermoorden van Theo van Gogh tot het schietend wegvluchten van Mohammed B.

Van leren kwam die gehele week niets meer terecht.

 

De gehele dag, week, maand erna waren er uitspraken van politici, bekende Nederlanders, persoonlijke vrienden van Van Gogh en de gewone burgers die hun zegje wilde doen over deze brute afslachting.

Het is vanaf die dag oorlog in Nederland, oorlog!

 

Twee dagen na de afslachting staat er een interview in Metro met Ayaan Hirsi Ali.

Ik begrijp deze vrouw niet, ik vind dat als ze voor de rechten van vrouwen wilt knokken dat ook moet doen ik juich het alleen maar toe, maar wat heeft ze bereikt? Niets, nada, noppes, walou behalve onrust, onbegrip en haat jegens moslims en andersom.

 

De kop van dit artikel luidde: “Ik ben de dorpsgek, jij de afvallige vrouw” en hierin geeft AHA een reactie op de moord op Van Gogh.

Enkele uitspraken geven mij een vieze smaak in de mond zoals: “Ik ben woedend, dat hij dood is en ik nog leef.”, “Ik voel me schuldig dat ik naar Theo ben gegaan met het script van ‘Submission’. En dat hij daarom gedood is. Rationeel weet ik dat alleen de dader schuldig is aan zijn dood”,  “Ik was bereid heel ver te gaan om de mensen wakker te schudden: aan de ene kant de Nederlandse autoriteiten, die zich moeten realiseren dat de radicale islam en zijn aanhangers zich in Nederland hebben genesteld, en aan de andere kant de islamitische massa, die de lelijke moedervlekken van hun eigen godsdienst moeten leren zien.”, “Ik voel me schuldig dat ik misbruik heb gemaakt van zijn gebrek aan angst, want ik wist dat wie aan de heilige geschriften komt, meer gevaar loopt dan wie alleen columns schrijft. Ook wanneer die columns inhoudelijk pittig zijn.”

 

Waarom ik hiervan een vieze smaak in mijn mond krijg zal ik uitleggen.

Al voor Submission was AHA bezig met een campagne tegen de Islam. Een campagne waar het niet draaide om hoor- en wederhoor maar alleen Hoor, moslims moesten luisteren naar hetgeen wat zij te zeggen had zonder dat men in discussie kon met haar. AHA was verre van geliefd en Theo van Gogh was dat op dat moment ook al niet. Hij was niet geliefd maar liep geen gevaar, want ook AHA erkent dat je nog geen gevaar hoeft te lopen als je columns inhoudelijk pittig zijn. Anders werd het toen hij gevraagd werd door AHA om Submission te maken.

Veel moslims waren al tegen Submission nog voordat het filmpje vertoond werd. Ze waren ertegen vanwege de koranteksten die op een vrouwenlichaam gekalkt zouden worden.

Merendeel van de moslims wist toen nog niet dat het om een mishandelde vrouw ging die “naakt” in beeld zou komen met koranteksten op haar lichaam geschreven.

Toen ik na de moord op Van Gogh op google ging zoeken naar het filmpje en deze niet veel later bekeek, dacht ik bij mezelf  “dit is vragen om problemen”. Uiteraard is vrijheid van meningsuiting belangrijk waar ook ter wereld, maar met dit filmpje zouden ze op vele gelovige harten stampen. Het is absoluut geen reden om iemand te vermoorden, moord mag nooit een vorm van een reactie zijn.

 

Na het filmpje gezien te hebben dacht ik gelijk aan AHA’s opmerking: “Ik voel me schuldig dat ik misbruik heb gemaakt van zijn gebrek aan angst, want ik wist dat wie aan de heilige geschriften komt, meer gevaar loopt dan wie alleen columns schrijft. Ook wanneer die columns inhoudelijk pittig zijn.”

 

In haar gepubliceerde reactie hekelde ze bijna iedere veiligheidsinstantie, hekelde ze de laksheid van de Amsterdamse driehoek, maar waarom heeft zij geen actie ondernomen voordat het filmpje gepubliceerd werd? Waarom heeft zij niet geëist dat Theo van Gogh persoonsbeveiliging kreeg? Waarom heeft zij dit niet gedaan, aangezien ze wist wat voor gevaar het filmpje opleverde voor beide?

 

Nu het bijna een jaar geleden is komen deze vragen steeds vaker bij mij omhoog.

Nu het bijna een jaar geleden is zullen mensen 2 november weer aangrijpen om de discussie weer te starten op hoog niveau.

Nu het bijna een jaar geleden is zien we na lange afwezigheid AHA weer reacties geven op collega Donner over de Islam  en VVD’er Van Baal een in mijn ogen achterlijke discussie voeren op Nova (vrijdag 28-10-’05).

 

Een maand waar ik normaal altijd naar uitkeek vanwege mijn verjaardag is sinds een jaar een maand met een dikke zwarte rand, een maand waar alle discussies zullen gaan over terrorisme, de afslachting “2 minuten stilte op 2 november” van Theo van Gogh en alle vragen over de beweegredenen van een terrorist aan de normale moslimburger.

 

Was het maar een misplaatste grap! Dan hadden we er nu om kunnen lachen.

 

Karim Khaoiri

 
Array
(
    [114600] => Array
        (
            [naam] => Trudy Sep
            [link] => 
            [reactie] => Prima geschreven en goed onderbouwd!
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-10-29 14:39:33
            [react_date_changed] => 2005-10-29 14:39:33
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100570
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => VTMJ5P4A9ATS42Q
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114600
            [editable] => 1
        )

    [114597] => Array
        (
            [naam] => Nel
            [link] => 
            [reactie] => Relativeren doet wonderen. Ik denk dat je niet alle leed van anderen op je moet (willen) dragen, dus geniet gewoon dat jij er wel weer een jaar hebt gehaald. Ik vind het wel goed dat je er over schrijft.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-10-30 10:57:31
            [react_date_changed] => 2005-10-30 10:57:31
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100570
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => EB3CX2HBVYDW9ZE
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114597
            [editable] => 1
        )

    [114585] => Array
        (
            [naam] => Linda
            [link] => 
            [reactie] => Ik vind het jammer dat er zo'n ophef was over de dood van Theo van Gogh. Tuurlijk is het erg dat er iemand is vermoord. En misschien is het dan het nieuws van de dag. Maar dagen later stond het nog op de voorpagina en dat vind ik een beetje overdreven. Opgeblazen. Het nieuws brengen zoals de mensen het zien of horen willen. Sensatie, emotie! Dat willen mensen zien. En de media en politiek gaan daar in mee. Wat wij voorgeschoteld krijgen is geen objectief nieuws, geen realiteit, maar gebaseerd op kijkcijfers en concurrentie. Zo ook het hele fiasco om de dood van Theo van Gogh. Ik weiger dan ook de maand november te zien als de maand waarin Theo van Gogh is vermoord, maar gewoon de maand van de verjaardag van Karim!
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-10-31 16:16:26
            [react_date_changed] => 2005-10-31 16:16:26
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100570
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => ADY6TGU6CBF5EB7
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114585
            [editable] => 1
        )

    [114584] => Array
        (
            [naam] => karim khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => ik heb werkelijk rooie koontjes van je mooie woorden gekregen linda. Wel wil ik zeggen dat "de media" alleen nieuws overbrengt. Tuurlijk kunnen zij kiezen wat zij uitzenden of in hun kranten zetten, maar het zijn altijd weer de idiote volksvertegenwoordigers die uitspraken doen waar "de media" gewoonweg niet omheen kan. Nieuws wordt alleen saai wanneer men na gaat denken voor zij iets zeggen. 
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-10-31 16:59:07
            [react_date_changed] => 2005-10-31 16:59:07
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100570
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 3R9EEEG7CF2AXFU
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114584
            [editable] => 1
        )

    [114561] => Array
        (
            [naam] => Nordin
            [link] => 
            [reactie] => Karim, 
ik denk dat jij en Ayaan Hirshi Ali iets gemeen hebben. Jullie onderschatten naar mijn mening beiden de intelligentie en kennis van Theo van Gogh. Natuurlijk wist ThvG waar hij mee bezig was toen hij met AHA in zee ging en wat er mee bewerkstelligd kon worden.
Achteraf blijkt dat AHA zelf vooraf wel degelijk angstig was voor de gevolgen. Had ze er beter niet aan kunnen beginnen..., maar dat betekent nog niet dat zij schuldig is aan de moord op ThvG, we weten allemaal wie het gedaan heeft. Het is wel bewonderenswaardig dat zij haar excuses aanbiedt, want dat doet ze feitelijk.
Maak je niet zo druk, vrijheid van meningsuiting is nu eenmaal ieders recht. Een moord kan niemand voorkomen en leven met angst voor wat je wel of niet kan zeggen is geen leven. 

Leve de vrijheid van meningsuiting!!

Nordin


 

            [afbeelding] => 9071
            [afbeelding_id] => 9071
            [afbeelding_name] => theopim.jpg
            [afbeelding_date] => 2005-11-02 14:48:23
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20051102144823_theopim.jpg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 181399
            [afbeelding_width] => 229
            [afbeelding_height] => 175
            [afbeelding_size] => 11600
            [afbeelding_type] => jpg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-11-02 14:48:23
            [react_date_changed] => 2005-11-02 14:48:23
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100570
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => L2U8Z6K9BEAVZW
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114561
            [editable] => 1
        )

    [114556] => Array
        (
            [naam] => Linda
            [link] => 
            [reactie] => @ Karim: ja precies! Maar ook zulke uitspraken zijn maar even nieuws, al er dan later nog in allerlei programma's en het nieuws over doorgeouwehoerd wordt, dan vind ik het pas saai! Wanneer ben je precies jarig trouwens?

@ Nordin: Intelligentie en kennis... Ik ken ThvG natuurlijk niet persoonlijk, maar als hij het echt allemaal zo goed wist, hoe komt het dan dat zijn uitspraken zo dom en ongestructureerd overkomen? Maar dan nog.... je hebt gelijk als je zegt dat zoiets geen reden is voor moord. Iedereen moet het recht en de vrijheid hebben om te zeggen wat ie wil..! Vrijheid van meningsuiting, zonder dat daar de doodstraf op staat. Daar ben ik het zeer mee eens. En vele met ons denk ik!
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-11-02 15:51:50
            [react_date_changed] => 2005-11-02 15:51:50
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100570
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => VRLJZAXJLUHX4D
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114556
            [editable] => 1
        )

    [114555] => Array
        (
            [naam] => karim khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => Ik heb absoluut niets gemeen met Ayaan Hirsi Ali, absoluut niet. In mijn ogen is AHA een vrouw die mensen bedriegt en tegen elkaar opzet. Theo van Gogh wist waar hij mee bezig was, maar wist niet dat hij gevaar zou lopen "Hij was namelijk de dorpsgek" . Zij is niet schuldig aan de moord op Van Gogh dat is Mohammed B. geen misverstand over, maar zij wist zoals ze in het interview aangaf wat voor gevaar er gelijk was. Als zij dat dus vooraf weet en achteraf pas zegt dat hij beveiliging nodig had is dat een kwalijke zaak, ze had erop moeten staan bij gemeente of het Rijk dat hij beveiliging moet krijgen. Wat mij enorm dwarszit aan AHA is dat zij geen discussie durft aan te gaan met wie dan ook, ze doet interviews en luistert niet naar anderen. 
Ik zou zeggen lees eens de open brief van Ebru Umar aan AHA, deze is te vinden via google, deze vrouw was/is een vriendin van TvG en haalde al 6de december van vorig jaar enorm hard uit naar AHA. 
Ik lijk echt absoluut niet op AHA.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-11-02 15:58:54
            [react_date_changed] => 2005-11-02 15:58:54
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100570
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => JGGJ3R8S3EGZDPY
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114555
            [editable] => 1
        )

    [114549] => Array
        (
            [naam] => Denise
            [link] => 
            [reactie] => Hoi, 

Even als reactie op je stukje. Ik heb pas het boek gelezen van AHA. "de maagdenkooi". Het is soort van rede tegen de islamitische cultuur. Aan het eind van het boek staan zelfs tips waar meisjes heen kunnen gaan op het moment dat zij van huis weg lopen. 
Het “jammere”  van het boek is dat AHA eerst een feit weergeeft zo van : in de Koran staat geschreven dat.... met noten en zij vervolgens haar mening geeft, die wanneer je al bevooroordeeld bent altijd uit gaat van het negatieve. Je moet dus echt feitelijk lezen om tot waarheidsbevinding te komen. 

Op het moment dat Theo van Gogh zijn columns in Metro plaatste was er niemand die hem tegen hield. Er was geen politieke partij die zei: Theo NU ga je te ver.

Zo zie je het ook met kinderen. Als een kind continu gepest wordt door een kind wat zijn angsten op het kind botviert en de leraar geen actie onderneemt om het gepeste kind te beschermen, dan slaat het ‘gepeste kind’ op een gegeven moment door en uit vervolgens al zijn agressie op de ‘pester’. De vraag is wie draagt de verantwoordelijkheid? Wie behoort er nu straf te krijgen. De lerares, de pester of het gepeste kind?

Het kan dan recht van meningsuiting zijn of what ever. Maar als je mensen voor geitenneukers uitmaakt en hun geloof belachelijk maakt, is het dan niet logisch dat iemand een keer terug slaat. Ik vraag me af waarom niemand Theo v G op het matje riep? Niemand nam of neemt het op voor het gepeste kind. In dit geval de islamieten in Nederland. En door het gepest kan het kind zich niet verder ontwikkelen, terwijl het misschien zoveel kwaliteiten heeft. 

Ayaan Hirshi Ali schrijft alle ‘cultuurproblemen’ af op de Islam, op de cultuur maar niet op gebrek van kennis en dergelijke. Zo heeft zij bijvoorbeeld nooit verteld dat besnijdenissen voornamelijk voorkomt bij analfabeten en minder ontwikkelden, zij die niet kunnen lezen kunnen ook niet weten dat de besnijdenis volgens de Koran niet verplicht is. Daarnaast komen dit soort rituelen ook voor in Christelijke en Orthodoxe  gemeenschappen (Eritrea). 
Waris Diri heeft ook een boek geschreven over haar land (Ethiopië) en haar leven als nomade, zij keurt de rituelen niet goed, maar zij verloochent haar afkomst niet. Zij legt voornamelijk uit waarom de mensen uit haar land denken zoals zij denken, zij veroordeelt deze mensen niet. Daarnaast is zij ambassadrice van de VN en probeert zij via mensenrechten, educatie en wetten om dit soort rituelen te voorkomen.  

Ayaan Hirshi Ali heeft haar principes naar mijn mening enkel geuit om daar zelf beter van te worden, ging ook in de politiek van de ene partij naar de ander en is dus niet vanwege overtuiging kamerlid, maar om zichzelf te laten horen.
Na de tweede wereld oorlog vroegen onderzoekers zich af of dat de Joden vermoord waren vanwege Hitler of omdat Hitler juist datgene zei wat de mensen wilden horen. Volgens mij zegt AHA dat wat (de meeste) mensen willen horen en benadeelt zij hiermee een grote groep mensen die ook deel uit maken van deze maatschappij.  

Dat Theo van Gogh is vermoord keur ik natuurlijk af en ik ben ook voor het recht van meningsuiting. Alleen had de moord wel voorkomen kunnen worden, door eens voor de Moslims op te komen en een tegenbericht te geven op zijn columns en films.  Er is ook nog zoiets als respect en ik vind dat Theo van Gogh zich uiterst disrespectvol uitte. Omdat hij nu is vermoord wordt hij ineens hoog in ‘de rang’ geplaatst en dat heeft hij naar mijn idee niet verdiend. Wat los je op met het bestempelen van mensen die ervan overtuigd zijn dat zij iets goed doen?  

De moord op The van Gogh en al de onrust had voorkomen kunnen worden door de oorzaak van de problematiek te onderzoeken en vervolgens actie te ondernemen. Niet door je mening te uiten om er vervolgens beter van te worden. 

            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-11-02 20:41:12
            [react_date_changed] => 2005-11-02 20:41:12
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100570
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => D7DQXF76XFSL3PY
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114549
            [editable] => 1
        )

    [114541] => Array
        (
            [naam] => karim khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => Hoi Denise, een reactie waar ik alleen van wil zeggen dat het klopt wat je zegt. AHA is uit op zelf verrijking, het kan haar geen biet schelen hoe of wat als het maar kan. Je vertelde dat zij zo makkelijk overstapte naar een andere partij, klopt, je stapt als PvdA'er niet zomaar over naar de VVD, eerder naar SP of Groenlinks. Enkele maanden geleden is mij gevraagd of ik mij beschikbaar wou stellen voor gemeenteraadsverkiezingen in Rotterdam bij Leefbaar Rotterdam. Ik heb dit vanwege omstandigheden niet gedaan, maar het was iets wat ik wel graag wou, tijdens een gesprek met een kennis die ook bekend is in de Rotterdamse politiek adviseerde hij mij om niet naar LR te gaan maar naar de VVD.
Om wel de volgende reden: Ik ben volgens deze kennis een jongen die goed weet wat er speelt bij zowel Nederlanders als Marokkanen of andere groepen, ik weet volgens hem goed waar de rotte plekken zitten. Ook vond hij dat ik door middel van mijn columns fel uithaal naar moslims "ik kan best fel uithalen, maar ik ben er niet op uit om ruzie te maken, gezonde discussie is mijn streven" maar ik durf dit ook te doen naar de Nederlanders toe. Wilde ik werkelijk resultaat uit mijn werk en er nog een aardig zakcentje aan overhouden dan moet ik niet naar LR, maar naar de VVD, want die kunnen iemand maken. Eén telefoontje zou genoeg zijn om mij daar te kunnen introduceren, maar dan moet ik wel fel blijven uithalen naar moslims.
Welkom in Nederland allemaal! De VVD accepteert dus iedereen, zolang hij maar zijn eigen nest bespuwt. 
Ik raad echt iedereen aan om eens deze brief te lezen, want deze vrouw Ebru Umar weet waar ze het over heeft. http://www.propriacures.nl/archief.php?artikelid=397
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-11-03 09:42:40
            [react_date_changed] => 2005-11-03 09:42:40
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100570
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => YZ9W64YXBT32KA
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114541
            [editable] => 1
        )

    [114519] => Array
        (
            [naam] => Lin
            [link] => 
            [reactie] => Ik denk dat AHA gewoon een ontzettend gefrustreerd iemand is, die we met zn allen helemaal niet zo serieus moeten nemen!

            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-11-04 17:27:59
            [react_date_changed] => 2005-11-04 17:27:59
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100570
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => CDRWFW6HQ5PWBH3
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114519
            [editable] => 1
        )

    [108613] => Array
        (
            [naam] => Reaguurder
            [link] => 
            [reactie] => Ik snap al die herrie niet, ik heb submission ook gezien, je ziet een vrouw in doorzichtig gewaad je ziet teksten, het zal me worst wezen, het is net als met die cartoons waar de meeste moslims kwaad werden en de cartoons nog niet eens gezien hadden notabene !, moslims die elk dingetje als excuus gebruiken om weer te gaan bleren als een stel kleine kinderen. Sta gewoon op ga naar je werk, kijk tv en ga slapen...
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-12-26 21:58:43
            [react_date_changed] => 2006-12-26 21:58:43
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100570
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => BEEKPYVELJS3QQ
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 108613
            [editable] => 1
        )

    [107996] => Array
        (
            [naam] => Karim Khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => Reaguurdeer, toch ben ik het hier niet mee eens.
Ik kan de woede erg goed begrijpen van moslims die zich gestoord hebben aan submission. Het is voor jou een vrouw in een doorzichtig gewaad en tekst, voor een moslim vrouw is dit een deels blote moslimsvrouw, met een gewaad die niet tot de standaard hoort en Koranteksten die op haar geschreven staan.
Dit alles maakt het tot een belediging. Ik begrijp niet dat jij eigenlijk zegt dat ze niet zulke lange tenen moeten hebben aangezien je in een democratie verwacht dat hoor en wederhoor hoog in aanzien staat. Als mensen de mogelijkheid hadden zich te verdedigen tegen deze film en in discussie konden met AHA dan was heel veel heel anders gelopen. Het probleem met de "blanke" Nederlander is dat deze alles heeft aangenomen van haar als zoetekoek. Zij is geen islamspecialist, zij zegt niet wat er in de hoofden omgaat en zij doet al helemaal niet haar best om hun woord het hare te laten worden.
Zij heeft in een periode van angst iedereen naar de mond gepraat en daarom geliefd geworden bij blank Nederland. 
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2007-02-11 09:21:41
            [react_date_changed] => 2007-02-11 09:21:41
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 100570
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => M4XWQ24MKUABZ
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 107996
            [editable] => 1
        )

)

Trudy Sep | 29 oktober 2005

Prima geschreven en goed onderbouwd!

Nel | 30 oktober 2005

Relativeren doet wonderen. Ik denk dat je niet alle leed van anderen op je moet (willen) dragen, dus geniet gewoon dat jij er wel weer een jaar hebt gehaald. Ik vind het wel goed dat je er over schrijft.

Linda | 31 oktober 2005

Ik vind het jammer dat er zo'n ophef was over de dood van Theo van Gogh. Tuurlijk is het erg dat er iemand is vermoord. En misschien is het dan het nieuws van de dag. Maar dagen later stond het nog op de voorpagina en dat vind ik een beetje overdreven. Opgeblazen. Het nieuws brengen zoals de mensen het zien of horen willen. Sensatie, emotie! Dat willen mensen zien. En de media en politiek gaan daar in mee. Wat wij voorgeschoteld krijgen is geen objectief nieuws, geen realiteit, maar gebaseerd op kijkcijfers en concurrentie. Zo ook het hele fiasco om de dood van Theo van Gogh. Ik weiger dan ook de maand november te zien als de maand waarin Theo van Gogh is vermoord, maar gewoon de maand van de verjaardag van Karim!

karim khaoiri | 31 oktober 2005

ik heb werkelijk rooie koontjes van je mooie woorden gekregen linda. Wel wil ik zeggen dat "de media" alleen nieuws overbrengt. Tuurlijk kunnen zij kiezen wat zij uitzenden of in hun kranten zetten, maar het zijn altijd weer de idiote volksvertegenwoordigers die uitspraken doen waar "de media" gewoonweg niet omheen kan. Nieuws wordt alleen saai wanneer men na gaat denken voor zij iets zeggen.

photo

Nordin | 02 november 2005

Karim,
ik denk dat jij en Ayaan Hirshi Ali iets gemeen hebben. Jullie onderschatten naar mijn mening beiden de intelligentie en kennis van Theo van Gogh. Natuurlijk wist ThvG waar hij mee bezig was toen hij met AHA in zee ging en wat er mee bewerkstelligd kon worden.
Achteraf blijkt dat AHA zelf vooraf wel degelijk angstig was voor de gevolgen. Had ze er beter niet aan kunnen beginnen..., maar dat betekent nog niet dat zij schuldig is aan de moord op ThvG, we weten allemaal wie het gedaan heeft. Het is wel bewonderenswaardig dat zij haar excuses aanbiedt, want dat doet ze feitelijk.
Maak je niet zo druk, vrijheid van meningsuiting is nu eenmaal ieders recht. Een moord kan niemand voorkomen en leven met angst voor wat je wel of niet kan zeggen is geen leven.

Leve de vrijheid van meningsuiting!!

Nordin

Linda | 02 november 2005

@ Karim: ja precies! Maar ook zulke uitspraken zijn maar even nieuws, al er dan later nog in allerlei programma's en het nieuws over doorgeouwehoerd wordt, dan vind ik het pas saai! Wanneer ben je precies jarig trouwens?

@ Nordin: Intelligentie en kennis... Ik ken ThvG natuurlijk niet persoonlijk, maar als hij het echt allemaal zo goed wist, hoe komt het dan dat zijn uitspraken zo dom en ongestructureerd overkomen? Maar dan nog.... je hebt gelijk als je zegt dat zoiets geen reden is voor moord. Iedereen moet het recht en de vrijheid hebben om te zeggen wat ie wil..! Vrijheid van meningsuiting, zonder dat daar de doodstraf op staat. Daar ben ik het zeer mee eens. En vele met ons denk ik!

karim khaoiri | 02 november 2005

Ik heb absoluut niets gemeen met Ayaan Hirsi Ali, absoluut niet. In mijn ogen is AHA een vrouw die mensen bedriegt en tegen elkaar opzet. Theo van Gogh wist waar hij mee bezig was, maar wist niet dat hij gevaar zou lopen "Hij was namelijk de dorpsgek" . Zij is niet schuldig aan de moord op Van Gogh dat is Mohammed B. geen misverstand over, maar zij wist zoals ze in het interview aangaf wat voor gevaar er gelijk was. Als zij dat dus vooraf weet en achteraf pas zegt dat hij beveiliging nodig had is dat een kwalijke zaak, ze had erop moeten staan bij gemeente of het Rijk dat hij beveiliging moet krijgen. Wat mij enorm dwarszit aan AHA is dat zij geen discussie durft aan te gaan met wie dan ook, ze doet interviews en luistert niet naar anderen.
Ik zou zeggen lees eens de open brief van Ebru Umar aan AHA, deze is te vinden via google, deze vrouw was/is een vriendin van TvG en haalde al 6de december van vorig jaar enorm hard uit naar AHA.
Ik lijk echt absoluut niet op AHA.

Denise | 02 november 2005

Hoi,

Even als reactie op je stukje. Ik heb pas het boek gelezen van AHA. "de maagdenkooi". Het is soort van rede tegen de islamitische cultuur. Aan het eind van het boek staan zelfs tips waar meisjes heen kunnen gaan op het moment dat zij van huis weg lopen.
Het “jammere” van het boek is dat AHA eerst een feit weergeeft zo van : in de Koran staat geschreven dat.... met noten en zij vervolgens haar mening geeft, die wanneer je al bevooroordeeld bent altijd uit gaat van het negatieve. Je moet dus echt feitelijk lezen om tot waarheidsbevinding te komen.

Op het moment dat Theo van Gogh zijn columns in Metro plaatste was er niemand die hem tegen hield. Er was geen politieke partij die zei: Theo NU ga je te ver.

Zo zie je het ook met kinderen. Als een kind continu gepest wordt door een kind wat zijn angsten op het kind botviert en de leraar geen actie onderneemt om het gepeste kind te beschermen, dan slaat het ‘gepeste kind’ op een gegeven moment door en uit vervolgens al zijn agressie op de ‘pester’. De vraag is wie draagt de verantwoordelijkheid? Wie behoort er nu straf te krijgen. De lerares, de pester of het gepeste kind?

Het kan dan recht van meningsuiting zijn of what ever. Maar als je mensen voor geitenneukers uitmaakt en hun geloof belachelijk maakt, is het dan niet logisch dat iemand een keer terug slaat. Ik vraag me af waarom niemand Theo v G op het matje riep? Niemand nam of neemt het op voor het gepeste kind. In dit geval de islamieten in Nederland. En door het gepest kan het kind zich niet verder ontwikkelen, terwijl het misschien zoveel kwaliteiten heeft.

Ayaan Hirshi Ali schrijft alle ‘cultuurproblemen’ af op de Islam, op de cultuur maar niet op gebrek van kennis en dergelijke. Zo heeft zij bijvoorbeeld nooit verteld dat besnijdenissen voornamelijk voorkomt bij analfabeten en minder ontwikkelden, zij die niet kunnen lezen kunnen ook niet weten dat de besnijdenis volgens de Koran niet verplicht is. Daarnaast komen dit soort rituelen ook voor in Christelijke en Orthodoxe gemeenschappen (Eritrea).
Waris Diri heeft ook een boek geschreven over haar land (Ethiopië) en haar leven als nomade, zij keurt de rituelen niet goed, maar zij verloochent haar afkomst niet. Zij legt voornamelijk uit waarom de mensen uit haar land denken zoals zij denken, zij veroordeelt deze mensen niet. Daarnaast is zij ambassadrice van de VN en probeert zij via mensenrechten, educatie en wetten om dit soort rituelen te voorkomen.

Ayaan Hirshi Ali heeft haar principes naar mijn mening enkel geuit om daar zelf beter van te worden, ging ook in de politiek van de ene partij naar de ander en is dus niet vanwege overtuiging kamerlid, maar om zichzelf te laten horen.
Na de tweede wereld oorlog vroegen onderzoekers zich af of dat de Joden vermoord waren vanwege Hitler of omdat Hitler juist datgene zei wat de mensen wilden horen. Volgens mij zegt AHA dat wat (de meeste) mensen willen horen en benadeelt zij hiermee een grote groep mensen die ook deel uit maken van deze maatschappij.

Dat Theo van Gogh is vermoord keur ik natuurlijk af en ik ben ook voor het recht van meningsuiting. Alleen had de moord wel voorkomen kunnen worden, door eens voor de Moslims op te komen en een tegenbericht te geven op zijn columns en films. Er is ook nog zoiets als respect en ik vind dat Theo van Gogh zich uiterst disrespectvol uitte. Omdat hij nu is vermoord wordt hij ineens hoog in ‘de rang’ geplaatst en dat heeft hij naar mijn idee niet verdiend. Wat los je op met het bestempelen van mensen die ervan overtuigd zijn dat zij iets goed doen?

De moord op The van Gogh en al de onrust had voorkomen kunnen worden door de oorzaak van de problematiek te onderzoeken en vervolgens actie te ondernemen. Niet door je mening te uiten om er vervolgens beter van te worden.

karim khaoiri | 03 november 2005

Hoi Denise, een reactie waar ik alleen van wil zeggen dat het klopt wat je zegt. AHA is uit op zelf verrijking, het kan haar geen biet schelen hoe of wat als het maar kan. Je vertelde dat zij zo makkelijk overstapte naar een andere partij, klopt, je stapt als PvdA'er niet zomaar over naar de VVD, eerder naar SP of Groenlinks. Enkele maanden geleden is mij gevraagd of ik mij beschikbaar wou stellen voor gemeenteraadsverkiezingen in Rotterdam bij Leefbaar Rotterdam. Ik heb dit vanwege omstandigheden niet gedaan, maar het was iets wat ik wel graag wou, tijdens een gesprek met een kennis die ook bekend is in de Rotterdamse politiek adviseerde hij mij om niet naar LR te gaan maar naar de VVD.
Om wel de volgende reden: Ik ben volgens deze kennis een jongen die goed weet wat er speelt bij zowel Nederlanders als Marokkanen of andere groepen, ik weet volgens hem goed waar de rotte plekken zitten. Ook vond hij dat ik door middel van mijn columns fel uithaal naar moslims "ik kan best fel uithalen, maar ik ben er niet op uit om ruzie te maken, gezonde discussie is mijn streven" maar ik durf dit ook te doen naar de Nederlanders toe. Wilde ik werkelijk resultaat uit mijn werk en er nog een aardig zakcentje aan overhouden dan moet ik niet naar LR, maar naar de VVD, want die kunnen iemand maken. Eén telefoontje zou genoeg zijn om mij daar te kunnen introduceren, maar dan moet ik wel fel blijven uithalen naar moslims.
Welkom in Nederland allemaal! De VVD accepteert dus iedereen, zolang hij maar zijn eigen nest bespuwt.
Ik raad echt iedereen aan om eens deze brief te lezen, want deze vrouw Ebru Umar weet waar ze het over heeft. http://www.propriacures.nl/archief.php?artikelid=397

Lin | 04 november 2005

Ik denk dat AHA gewoon een ontzettend gefrustreerd iemand is, die we met zn allen helemaal niet zo serieus moeten nemen!

Reaguurder | 26 december 2006

Ik snap al die herrie niet, ik heb submission ook gezien, je ziet een vrouw in doorzichtig gewaad je ziet teksten, het zal me worst wezen, het is net als met die cartoons waar de meeste moslims kwaad werden en de cartoons nog niet eens gezien hadden notabene !, moslims die elk dingetje als excuus gebruiken om weer te gaan bleren als een stel kleine kinderen. Sta gewoon op ga naar je werk, kijk tv en ga slapen...

Karim Khaoiri | 11 februari 2007

Reaguurdeer, toch ben ik het hier niet mee eens.
Ik kan de woede erg goed begrijpen van moslims die zich gestoord hebben aan submission. Het is voor jou een vrouw in een doorzichtig gewaad en tekst, voor een moslim vrouw is dit een deels blote moslimsvrouw, met een gewaad die niet tot de standaard hoort en Koranteksten die op haar geschreven staan.
Dit alles maakt het tot een belediging. Ik begrijp niet dat jij eigenlijk zegt dat ze niet zulke lange tenen moeten hebben aangezien je in een democratie verwacht dat hoor en wederhoor hoog in aanzien staat. Als mensen de mogelijkheid hadden zich te verdedigen tegen deze film en in discussie konden met AHA dan was heel veel heel anders gelopen. Het probleem met de "blanke" Nederlander is dat deze alles heeft aangenomen van haar als zoetekoek. Zij is geen islamspecialist, zij zegt niet wat er in de hoofden omgaat en zij doet al helemaal niet haar best om hun woord het hare te laten worden.
Zij heeft in een periode van angst iedereen naar de mond gepraat en daarom geliefd geworden bij blank Nederland.


*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"