ZONDAG 30 OKTOBER
VANAF 14.00 UUR
LITERAIR & LUCHTIG
Houd je van
lezen?
Extra Vierge
organiseert een literaire middag met
Jan
Oudenaarden, prominent Rotterdamse schrijver en dichter.
Daarnaast is
er live muziek en de vernissage van de Iranese schilder
Afshin Ghadery.
In zijn werk komt schilderkunst, muziek en poëzie
samen.
Ook willen we deze middag gebruiken
om te zien of er voldoende belangstelling is om een interactieve lees- en
cultuurclub te starten.
Jan Oudenaarden (Rotterdam, 1943)
publiceerde in 1984 de resultaten van zijn speurtocht naar de Rotterdamse
volkstaal: “Wat zeggie? Azzie val dan leggie!” Hiermee verlegde de man die ooit
Nederlands recht studeerde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam voorgoed zijn
aandacht naar de stad Rotterdam, zijn geschiedenis en zijn taal. In de
Rotterdamse bibliotheek vinden we de volgende titels, soms in samenwerking met
anderen geschreven:
Mannen van gezag,
burgemeesters van de wederopbouw,
De muiterij op de Rotterdam,
Wandelen door tuindorp
Vreewijk,
De Engelse dichter,
Vreewijk in het groen,
De
distilleerketel, de geschiedenis van
Delfshaven en de eerste molens in dit gebied,
De hort
op, over Rotterdam in den
vreemde,
De Doelen,
De terugkeer van Opoe
Herfst, over de woordenschat van
Rotterdam,
Pakt aan! over de Rotterdamse
havenarbeider.
Dit is nog maar een greep, voor Rotterdammers en zij die dat
willen worden is Jan Oudenaarden verplichte leeskost.
Afshin Ghadery (Iran, 26-09-1961) is sinds 1982
op de vlucht voor het Iraanse Islamitische regime. Sinds 1991 is hij als
vluchteling in Nederland, waar hij op vele gebieden heeft gewerkt. Meestal als
zelfstandig ondernemer, maar hij heeft ook een tijdlang mallen gemaakt voor een
porseleinfabriek. Tegelijkertijd bleven de kunst en de geschiedenis van de
miniaturen onderwerpen van voortdurende
studie.In de periode 1985-1999 moest Ghadery afstand nemen van de kunst. De
problematiek van alledag had teveel de overhand gekregen. In 1999 begon hij aan
een lange wereldreis. Tijdens die reis trad hij in verschillende landen op als
instructeur. Het leidde tot een herontdekking van zichzelf en de uitvinding van
een nieuwe techniek die hij in de jaren die volgden ontwikkelde tot een zeer
persoonlijke stijl. Meer dan stijl: een eigen proces, een ongebruikelijke
methode van omgang met materiaal en gereedschap.
Mechanisme is de naam die Ghadery aan zijn
manier van werken geeft. Hij plaatst zijn werk tussen de twee hoofdstromingen,
tussen de abstracte schilderkunst en het realisme. Bijzonder in zijn kunst is dat de grenzen tussen beeldende kunst en
literatuur vervagen. Het merendeel van zijn werk heeft teksten. Statements die
echter zo zijn uitgebeeld dat ze als pure vormen een verrijking van zijn
schilderijen.Sinds duizenden jaren
gebruiken kunstenaars kleurcontrasten om het perspectivische effect. Deze
methode heeft Ghadery minder en minder nodig. Hij schuwt kleuren niet, maar
beperkt zich soms tot vrijwel monochroom werk.Het slechten van grenzen is een belangrijke factor in Ghadery’s werk en
leven. Steeds zoekt hij naar dwarsverbanden en combinaties. Schilderkunst met
muziek, bijvoorbeeld. Zijn vormentaal leent zich uitstekend om zijn denken en
zienswijzen te verbeelden. Gedichten, teksten en liedjes als reactie op
politieke, natuurlijke en historische gebeurtenissen kan hij in de door hem
ontwikkelde techniek vervlechten.In 2003
nam Ghaderi het initiatief tot Dauw en Omheining, een ontmoetingsplaats zonder
eigen plek voor kunstenaars. In verschillende galeries troffen theater- en
filmmakers, beeldend kunstenaars, zangers en dichters elkaar voor discussies
zonder grenzen.
Toegang gratis. Aanmelden en informatie T
010 - 4771233 of
E
literatuuragenda@letterenhuis.nl
of daniela@letterenhuis.nl
Mathenesserlaan 169
3014 HA Rotterdam T 010 - 436 0737