j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Henk Oosterling koos voor het laatste. Hij is hoofddocent aan de faculteit wijsbegeerte van de Erasmus Universiteit.
Zijn weg er naar toe was er één met veel tussenstations. Als 11-jarig jochie ging hij op judo, ju&do:'zachte'&'de weg, het pad'. Hij stapte daarmee op het pad der krijgskunsten, de budo. Het pad leerde hem niet alleen zichzelf te verweren maar ook zich te verwonderen, om zich vragen te stellen.
Het pad bracht hem zijn eerste filosofische vragen: wat is het wezen van de wereld, hoe moet ik mijn leven vormen, hoe is mijn verhouding tot de medemens, hoe sta ik tegenover de menselijke samenleving?De Japanse krijgskunsten drongen hem de vraag op, naar zijn grenzen te zoeken. Hij wilde bewijzen dat situaties hem er nooit onder zouden krijgen. Hij koos voor het leven als persoonlijk experiment.
De jongen van het Noordereiland besloot filosofie te gaan studeren aan één van de meest conservatieve universiteiten van de jaren'70: de Universiteit van Leiden. Amsterdam of Nijmegen lagen te veel voor de hand, het gedachtegoed dat daar heerste was hem al bekend.
In 1980 en 1981 verbleef hij in Japan. Zonder de taal te spreken, als complete buitenstaander in een andere 'kosmos'. Om hier te overleven moest hij zichzelf strippen, zich in alle kaalheid overgeven aan het onbekende. Het lukte. Hij leerde de taal spreken. Hij bekwaamde zich in de Japanse vechtsporten. Werd kendo-instructeur. De werelden van filosofie en kendo vervlochten zich.
In 1983 werd hij Nederlands kendo kampioen. In 1985 studeerde hij cum laude af en in 1996 promoveerde hij als filosoof cum laude met het proefschrift 'Door Schijn Bewogen'.
Als filosoof houdt hij van een assertieve, provocatieve benadering. Hij is niet van de geitenwollensokkenomfloersheid. Hij schudt wakker en schockeert desnoods, in de hoop dat anderen ook open staan voor experimenten. In 2004 sprak hij de Rotterdam-lezing uit: 'Kleurloos Rotterdam 2025? Werk in uitvoering'. Hierin stelt hij o.a. dat focussen op schoon, veilig en heel te beperkt is. "Een repressief veiligheidsbeleid mag dan als tijdelijke correctie noodzakelijk zijn, scoren via veiligheidsindexen, louter afrekenen en incassopolitiek bedrijven is op den duur funest voor de grootstedelijke leefbaarheid, want wat doen we als we na de laatste fouillering met lege handen staan? Wat gebeurt er als half-delinquente jongeren van de tuchtschool terugkomen in de maatschappij? Hoe geven we een positieve invulling aan de omslag die met het oog op de toekomst voor jongeren, maar vooral door jongeren moet plaatsvinden?
Henk Oosterling noemt cultuur als sleutelterm. In de hedendaagse maatschappij zijn klassenverschillen vervaagd, arbeiders in traditionele betekenis zijn niet meer in de haven te vinden maar in lage-lonen-landen. We vormen onze eigen communities; netwerken en leven in onze eigen verzameling contact-modules.Met ons allen moeten we hechten in het grootstedelijk weefsel. Door ons wij-gevoel als een film over ons ik-gevoel te leggen. Door samen oog te hebben voor de openbare ruimten, door samen te leven. Door ons niet te laten opfokken door gemedialiseerde bestaansangst. Door het leven te nemen als een positief experiment en er van te genieten.
Durf te leven, of zoals de filosoof Henk het zegt: "durven is het accepteren van onzekerheden, met een open plan naar de toekomst kijken, risico durven lopen en accepteren dat er ook wel eens iets mislukt."
Of Rotterdam durft? Als het aan Henk Oosterling ligt moet de gemeente zich nu gaan richten op de onderkant van de samenleving. Image-building in het hogere segment heeft genoeg aandacht gehad. Back to the basics. Rotterdam Topsport Stad OK, Rotterdam sportstad voor kindjes NEXT. Als het aan Henk ligt krijgen alle kinderen in Rotterdam - geel, wit, bruin, zwart - vanaf het komende jaar judoles op school. Om net als hij een weggetje te vinden in het leven als experiment; om te leren wat geweld doet, verantwoordelijkheid te nemen, zwaarlijvigheid te voorkomen en respect op te brengen voor goede leraren.
door: Marijke Baan
M | 02 oktober 2005Inspirerend! |
henk | 02 april 2008Henk ik lees jou stuk op zich zeergoed alleen ik kan iets over je zelf niet begrijpen met wat je bedoeld met jongen van het Noordereiland hier woon jij nu ruim 20 jaar. |
marcel roomans | 14 april 2008www.speelsstraten.nlHallo Henk Ooosterling |