j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
We kennen allemaal de beelden van de Japanners die in de trein worden geduwd en dan als haringen in een ton naar hun bestemming worden gebracht. In de metro van Mexico-City is het niet veel beter. Tijdens de spitsuren is het er werkelijk overvol. De gangen tussen de perrons zijn tussen de 4 en 5 meter breed en zijn geheel gevuld met een zich als een dikke brei voortrollende menigte. Het gaat langzaam want het tempo wordt gedicteerd door de langzaamsten. Je kan niet passeren, je kan zeker niet omkeren, je kan alleen met de stroom mee. Als je een trap naar boven en vooral een trap naar beneden nadert moet je vertikaal naar beneden naar de vloer kijken om te zien waar de eerste trede begint. Je kan niet meer inschatten waar die trap begint want de oorspronkelijke vormen en dimensies vervagen door de zich voortbewegende brei aan mensenvlees. De perrons staan overvol en daar al moet je een opening zoeken naar een plek die je hopelijk aan een plaatsje in de metro zelf helpt. Dat is de dagelijkse realiteit van de metro in Mexico-City tijdens het spitsuur. Elke dag verwerkt die metro 4 miljoen mensen. Het gehele metronet is niet klein, maar ook niet supergroot. Het is daarom dus vooral superdruk.
Een alternatief is de auto, maar dan sta je in de file. En, zeg nu zelf, het is beter om in de file te lopen dan om in de file te staan! Mexico-City heeft hele grote boulevards, meestal éénrichtingsverkeer met 5 of 6 rijstroken (zie de foto, genomen op een rustig moment). Een zelfde soort brei als in de metro is hier terug te vinden, maar het mensenvlees is vervangen door blik. Het is grotesk, het stinkt enorm en houdt nooit op. De stad heeft ongeveer 4 miljoen auto´s. (Ik verzin het niet, en ook niet alles is hier 4 miljoen). Auto´s ouder dan 1998 moeten één dag per week op stal blijven. Deze maatregel is genomen om de luchtverontreiniging enigszins terug te dringen. Het probleem van zulke maatregelen is niet alleen dat je ze moet controleren (volgens mij kan dat nauwelijks). Ook het effect ervan is moeilijk vast te stellen. Het is nu heel erg en je weet niet hoeveel erger het zou zijn zonder zo´n maatregel. Wel hoor ik dat de luchtverontreiniging iets minder erg is dan een aantal jaren terug. Misschien toch door die maatregel?
Het ander alternatief is de bus. Hiervan zijn er ongeveer honderdduizend. Het probleem is dat de bussen geen eigen baan hebben en dus ook vastlopen in de brei. Meestal staan de ramen open en dus geniet je volop van de luchtvervuiling. Denk daar niet te ligt over want een ritje in Mexico-City duurt gemakkelijk een uur of meer. Bovendien zijn de bussen overvol. (Zie de foto waar een lange rij mensen klaar staat om een bus in te gaan die (zoals je ook kunt zien) al vol zit. Je gelooft het niet, maar ze passen er allemaal in!!). Een paar dagen geleden stond ik erg lang te wachten op een bus die me van de universiteit naar de metro zou brengen. Om wat voor reden dan ook stagneerde de aanvoer van bussen, die anders om de paar minuten langs rijden. Vanuit de tegenovergestelde richting kwam er een lege bus aan rijden met twee jongens van rond de 20 jaar erin, de chauffeur en een conducteur. Deze overzagen de situatie en roken handel. De chauffeur keerde snel de bus en de inmiddels behoorlijk gegroeide menigte wachtenden kon in zijn geheel mee richting metrostation. De laatsten hingen half uit de bus, maar mee konden ze.
Dan is er nog het alternatief van lopen. Dat is aangenaam, want overal op straat is wel wat te koop en wat te zien. Maar erg ver kom je niet in een stad die ongeveer 40 bij 50 kilometer groot is. En ook hier geldt: het is druk.
Alexje | 28 september 2005en ik zat er nog wel over te denken daar volgend jaar een aantal maanden te vertoefen... woosh wat een drukte... maar wel een ervaring lijkt me |
Hans Dieleman | 28 september 2005Alexje, laat je niet afschrikken, het is inderdaad een te gekke ervaring!! Doen! |
Evelise | 13 oktober 2005You sound as somebody who has never left Holland.The metro in Paris is also busy, and Sao Paulo... |
Hans | 28 oktober 2005Evelise |
Evelise | 30 oktober 2005Don't be mad at mee, you just seemed to be too surprised about it for someone who travels so much. I just wanted to get a better idea, if it were as crowded as Sao Paulo, or even more, like some places in India (there you find very crowded trains...), |