Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236404549
2711152024283337414650
3812162125293438424751
4913172226303539434852
5183144

Magazine

week 47 | vrijdag 22 november 2024 17:24 uur | 0 bezoekers

Marokkaanse meisjes

Vreselijk moet het weer voor de Marokkaanse meisjes zijn die komende zomervakantie naar Marokko gaan.


Waar de jongens veelal de hort op kunnen moeten de meiden zich verstoppen achter raamdeurtjes.
Uiteraard is dit niet zo bij alle meiden, maar dit geldt wel voor een grote groep van hen (vnl. Berbers).

De weinige keren dat ik in Marokko was zag ik dat het voor de meiden een zware zomer was, want in Marokko hebben ze nog minder te zeggen en moeten ze zich nog meer gedragen dan hier in thuisland Nederland.

Erger is het voor de meiden die moeten trouwen, want papa heeft enkele jaren geleden een afspraak gemaakt met een andere familie om hun zoon te laten trouwen met zijn dochter, uiteraard tegen een vergoeding. Het is net vee zo makkelijk worden dochters verkocht.
Bij de beesten af zou je zeggen.

Ik kom uit een vrij modern Berbers gezin maar zelfs zij ”mijn zussen”, zij die zo sterk in hun schoenen staan worden in vrijheid ingeperkt als ze in Marokko zijn.
Mijn vader hoeft ze het niet eens te zeggen, de ogen van de straat leggen mijn zussen een buitenloop verbod op.
Overal waar zij heen gingen moest een broer aanwezig zijn, want anders krijg je wellicht roddels en vieze blikken toegeworpen.
Het is misschien wel de reden dat we maar eens in de vier jaar naar Marokko gaan.
Ik maak me zorgen om de Marokkaanse meisjes die niet sterk in hun schoenen staan en geen nee durven te zeggen tegen uithuwelijking.

Deze meisjes zijn terecht bang, dat als ze naar Marokko gaan wellicht als vee verpatst worden om vervolgens als slaaf het huishouden te doen “1 recht, aanrecht”.
Deze meisjes zijn terecht bang als ze zich zorgen maken dat ze voor niets gestudeerd hebben, omdat ze toch weten niets met hun certificaten en diploma’s te mogen doen.
Deze meisjes zijn terecht bang een man te krijgen die hen zal slaan en hen als vuil behandelt.
Deze meisjes zijn ook terecht bang dat ze uitgehuwelijkt worden aan een “neef”, want volgens geruchten krijgen ze daar misschien wel gehandicapte kinderen uit.

Hier leven ze als moderne vrouw “misschien alleen buiten de deur” en na een “leuke” vakantie zijn ze gebonden aan het fornuis en is er niets meer over van die moderne vrouw en kunnen ze niets waarmaken van al die mooie toekomstplannen.
Nee, ik vind dat de situatie van deze meiden drastisch moet veranderen en een omschakeling in de gedachtegang bij ouders en broers is dus van grote noodzaak.
Ik neem het in ieder geval voor ze op, want ik wil ook dat het afgelopen is met de verkapte dochterhandel en dictatuur van ouders.
Ik wil dat iedere (Marokkaanse) man bij zichzelf ten rade gaat en zich dan bewust wordt dat hij echt kan lachen in zijn leven terwijl zijn zusje alleen maar lacht naar de buitenwereld.
Wij als mannen willen toch overal gelijk behandelt worden? Je zusters ook!
Geef hen de vrijheid die jij ook geniet, geef hen een leven!

“Een vrouwenhaar is sterker dan een kabeltouw”

 
Array
(
    [115659] => Array
        (
            [naam] => Noortje
            [link] => 
            [reactie] => Klopt het nu?
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-06-06 11:24:07
            [react_date_changed] => 2005-06-06 11:24:07
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => GJXYAQ4A3SE57S3
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115659
            [editable] => 1
        )

    [115655] => Array
        (
            [naam] => malika
            [link] => 
            [reactie] => het is leuk en aardig dat je dit doet het is ook waar, maar dit is vragen om problemen!
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-06-06 15:49:34
            [react_date_changed] => 2005-06-06 15:49:34
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => KPZWJVVEY2H78W
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115655
            [editable] => 1
        )

    [115654] => Array
        (
            [naam] => karim Khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => ach ja...
je bent niet de eerste die het zegt, maar ik weet in ieder geval voor wie ik het doe.
Namelijk voor Marokkaanse meisjes die niets te zeggen hebben en dit probleem erg graag bespreekbaar willen zien alleen iemand moet het doen en durven.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-06-06 17:45:52
            [react_date_changed] => 2005-06-06 17:45:52
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => E3F4Y5DQTF7AP46
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115654
            [editable] => 1
        )

    [115339] => Array
        (
            [naam] => missy
            [link] => nayyirah_22@hotmail.com
            [reactie] => Wat een onzin!!! Zulke praktijken komen nog zelden voor... ! er zullen wel paar uitzonderingen zijn...maar dat heb je overal zelfs bij de westerlingen.DEZE TIP GEEF IK JE GRAAG MEE: NIET VERALGEMENEN A.U.B  
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-07-12 15:33:10
            [react_date_changed] => 2005-07-12 15:33:10
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 6XSRWSQ6G4GMG9
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115339
            [editable] => 1
        )

    [115336] => Array
        (
            [naam] => zohra
            [link] => 
            [reactie] => ja je hebt gelijk nayyirah!
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-07-12 19:15:16
            [react_date_changed] => 2005-07-12 19:15:16
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 3XEF8G7GMBAF
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115336
            [editable] => 1
        )

    [115333] => Array
        (
            [naam] => karim khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => het interesseert me weinig of het bij westerlingen ook gebeurt.
Ik weet dat dit een jaarlijks terug komen iets is, uithuwelijking en ik weet ook dat heel veel marokkaanse meisjes niets durven te zeggen, bang voor bespuwt te worden en gezien te worden als verraadster en hun ouders moeten zich dan schamen! "zie schaamcultuur".....
ik weet dat dit zich nog steeds in grote getallen voordoet en jullie houden niets meer dan de schijn op.. oogkleppen noemen ze dat.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-07-12 22:36:32
            [react_date_changed] => 2005-07-12 22:36:32
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => UEB9APJA3YYMB5L
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115333
            [editable] => 1
        )

    [115329] => Array
        (
            [naam] => nayyirah
            [link] => 
            [reactie] => Als je goed hebt gelezen...heb ik toegegeven dat het jammer genoeg nog wel eens gebeurt! Maar jij brengt een hele rare beeld over aan de lezer. Door jouw collum krijgt de lezer een totaal ander beeld, dat de grote meerderheid nog word uitgehuwelijkt. Dat is allang niet meer het geval! Wat mij betreft ben jij diegene die oogkleppen heeft.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-07-13 16:04:47
            [react_date_changed] => 2005-07-13 16:04:47
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => BGB98EACXJ9TM3J
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115329
            [editable] => 1
        )

    [115323] => Array
        (
            [naam] => karim khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => uithuwelijking is iets wat dagelijks gebeurt, jij zei zelden.
tussen iets wat zelden voorkomt en iets wat dagelijks gebeurt zit een zee van verschil.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-07-14 09:44:14
            [react_date_changed] => 2005-07-14 09:44:14
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 3AV4VDAJ8ZHT4RT
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115323
            [editable] => 1
        )

    [115232] => Array
        (
            [naam] => karim khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => Voor Malika, Nayyirah en zohra...
De angst om terug te keren heb ik zeer zeker niet overdreven, ik zou zeggen kijk eens op tv rijnmond teletekst pagina...
Opvangtehuizen puilen uit met angstige Marokkaanse meiden die niet op vakantie durven te gaan.
Is dit wat je bedoeld met het gebeurt zelden? Zijn het er maar een paar die bang zijn?
Is het tekort aan plaatsen voor deze meiden iets wat jou geen zorgen baart?
Graag hierop jullie antwoord.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-07-22 12:44:08
            [react_date_changed] => 2005-07-22 12:44:08
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 4Y5U7DJWME7DVR7
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115232
            [editable] => 1
        )

    [115027] => Array
        (
            [naam] => nayyirah
            [link] => 
            [reactie] => Wat me vooral zorgen maakt is hoe jij een kwaadaardig beeld overbrengt aan het publiek. Dat meisjes bang zijn om met iemand van Marokko te trouwen omdat ze zou GESLAGEN worden...(je hebt in elke ras rotte appels niet alleen bij de marokkaanse gemeenschap) Wat me vooral stoort aan je collum is dat je het alleen hebt over de Marokkaanse meisjes die uitgehuwelijkt worden! Wat met de Marokkaanse jongens, zij worden ook op hun beurt uitgehuwelijkt, de moeder kiest dan een bruid voor haar zoon die volledig aan haar eisen voldoet in plaats van haar zoon. Waarom kom je ook niet op voor deze mensen?
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-19 23:50:02
            [react_date_changed] => 2005-08-19 23:50:02
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => F4LC3JWCWXLR9T
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115027
            [editable] => 1
        )

    [115011] => Array
        (
            [naam] => karim khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => Nayyirah, jij, ik en de rest van de wereld weten dat een jongen zich best kan redden in die wereld waar de man heerst.
Ik wil op komen voor vrouwen die zich niet kunnen verdedigen tegen hun familie/ouders en andere jij ben daar duidelijk niet van gediend. Ik probeer absoluut geen kwaadaardig beeld te schetsen, ik ben daar niet eens bij gebaat. Ik wil erkening voor hetgeen wat er gebeurt, uithuwelijking is iets wat ieder jaar in grote getallen voorkomt. Veel meiden zijn bang en hebben zich dit jaar in grote getallen aangemeld bij hiervoor bestemde huizen om ze te op te vangen. Wat mij juist zo hard maakt is zodra ik erover schrijf meiden zoals jij zeggen dat het bijna niet voorkomt , daarna ben ik te eenzijdig en gebeurt het in de westerse cultuur ook, daarna komt het wel voor maar wordt niet iedereen geslagen, en daarna moet ik het ook opnemen voor de jongens. Zeg gewoon waar het op staat, en durf nu eens de klootzak in je achterban te zijn door te zeggen JA HET GEBEURT IN ONZE CULTUUR, JA HET MOET ERKENT WORDEN, JA HIER MOET WAT AAN GEDAAN WORDEN! Ik ben niet bang voor andere en blijf onverschrokken doorgaan, want hoe harder jullie blijven ontkennen, hoe meer het mij stimuleert jullie het tegendeel te bewijzen.

            [afbeelding] => 7748
            [afbeelding_id] => 7748
            [afbeelding_name] => psst.jpg
            [afbeelding_date] => 2005-08-21 23:28:58
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20050821232858_psst.jpg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 158100
            [afbeelding_width] => 108
            [afbeelding_height] => 60
            [afbeelding_size] => 1870
            [afbeelding_type] => jpg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-21 23:28:58
            [react_date_changed] => 2005-08-21 23:28:58
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => WKEYQ9LVFJ673
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115011
            [editable] => 1
        )

    [115008] => Array
        (
            [naam] => nayyirah
            [link] => 
            [reactie] => Ik erken dat het nog weleens gebeurt.Ik ben blij dat er voor die meisjes opvang voorzien is, en dat er zich iemand bekommerd om die meisjes. Je wilt ze helpen maar help ook de jongens! Want zij kunnnen er vaak zelf niet onderuit wanneer een bruidje is uitgekozen. en jij als marokkaan moet het weten en ook durven erkennen!

            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-22 21:13:38
            [react_date_changed] => 2005-08-22 21:13:38
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => D3PBBQ3PKKDTFGU
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115008
            [editable] => 1
        )

    [115000] => Array
        (
            [naam] => karim khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => ik weet dat ouders van een jongen eerder Nee accepteren dan van een meisje, mijn ouders zullen ons nooit een vrouw of man voorschotelen omdat ze simpelweg weten dat wij die nooit zullen accepteren.
Ik schrijf met name in het voordeel van vrouwen "dat zeg ik ook maar eens" simpelweg vanwege het feit dat er nooit een jongen naar mijn toe gekomen is met het verhaal bang te zijn voor uithuwelijking. De meeste jongens die ik ken en al jong zijn getrouwd hebben ervoor gekozen hun ouders tevreden te stellen, maar daarentegen hebben zij wel een meisje kunnen uitkiezen. 

            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-23 22:45:27
            [react_date_changed] => 2005-08-23 22:45:27
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => JLUP678DT3B86HT
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 115000
            [editable] => 1
        )

    [114996] => Array
        (
            [naam] => anissa
            [link] => 
            [reactie] => Jullie denken dat de jongen de meisje kiest? Het is de meisje die "ja" zegt als hij geluk heeft!
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-24 21:43:35
            [react_date_changed] => 2005-08-24 21:43:35
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => XRZVQZKKZ5JHEXC
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114996
            [editable] => 1
        )

    [114975] => Array
        (
            [naam] => karim khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => Annisa, dat is wanneer wij gaan trouwen in Nederland en iemand via de normale weg ten huwelijk vragen.
Uithuwelijking gebeurt doordat ouders een partner voor hun zoon of dochter kiezen, daar valt weinig tegen in te brengen.

            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-08-31 11:34:29
            [react_date_changed] => 2005-08-31 11:34:29
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => HVBL7PUCEJY3JED
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114975
            [editable] => 1
        )

    [114893] => Array
        (
            [naam] => anissa
            [link] => 
            [reactie] => de normale weg kan bij de marokkaanse gemeenschap betekenen een wildvreemde meisje ten huwelijk vragen, waarop het meisje kiest of het al dan niet een nee of ja zal zijn
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-09-14 15:46:16
            [react_date_changed] => 2005-09-14 15:46:16
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => F8WXWWWE56ZV94K
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114893
            [editable] => 1
        )

    [114886] => Array
        (
            [naam] => karim khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => Klopt het ook dat het de ouders van iemand aankloppen bij een familie en dan enkele opties voorleggen aan het meisje? Klopt het ook dat er bij het meisje ingeprent wordt dat ze moet trouwen in belang van de familienaam/eer? Klopt het ook dat meisjes dom worden gehouden en een rooskleurige toekomst voorspeld worden? GEEF MIJ NU EENS ANTWOORDEN........Ongeveer een jaar geleden zag ik een uitzending op Zembla als ik het goed heb over het leven van een Turkse vrouw. De ouders van deze Turkse vrouw en Turkse man hebben hun op jonge leeftijd verpatst en zij waren bestemd om met elkaar te trouwen... De Turkse vrouw was een schoonheid, wilde eigenlijk niet maar wat doe je als er al een vader voor jou heeft betaald? De vrouw trouwde een blinde en ook nog eens geestelijk/lichamelijk niet in orde man... zij zegt letterlijk dat haar leven is verpest door haar ouders en de man waarmee ze getrouwd is. 
Uithuwelijking is in mijn ogen een vorm van mensenhandel en mensenhandel is strafbaar... overigens wanneer voor de dochter betaald wordt zoals dat vaak gebeurt is het te vergelijken met slaven die vroeger op de vee/slavenmarkt werden verkocht... hoe jonger en gezonder de slaaf hoe meer hij opbracht, hoe ouder en ongezonder hoe minder hij opbracht.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-09-15 10:18:37
            [react_date_changed] => 2005-09-15 10:18:37
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => X4V4HTUR56LVCFS
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114886
            [editable] => 1
        )

    [114573] => Array
        (
            [naam] => nayyirah
            [link] => 
            [reactie] => dit kan niet door de beugel, dat je een doorsnee marokkaanse meisje met zo'n geval vergelijkt! je moet geval per geval bekijken. de voorbeeld van zmbla is een dramatische verhaal maar totaal niet hetzelfde. zoals ik al eerder zei, het gebeurt zeldennog dat een meisje word uitgehuwelijkt. en als er dan toch nog sprake is van een gearrangeerde huwelijk dan zijn de meeste gelukkig getrouwd! er lopen zoveel huwelijken spaak, en als je kijkt wie het meest scoort dan zijn het wel de europeanen die elkaar eerst hebben leren kennen en dan het huwelijksbootje zijn ingestapt en dan kinderen op de wereld hebben gezet en wanneer dan een oudercontact is of een schoolfeest is, is er maar een ouder aanwezig, omdat ze vaak gescheiden zijn. 
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-11-01 16:26:08
            [react_date_changed] => 2005-11-01 16:26:08
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 4R3W8M5V5F32FT
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114573
            [editable] => 1
        )

    [114536] => Array
        (
            [naam] => karim khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => Het was een Turkse vrouw. Uithuwelijking is niet iets wat nog zelden voorkomt, anders waren Marokkaanse meiden afgelopen zomer niet zo massaal de opvang tehuizen voor dit soort meiden om hulp gaan vragen omdat ze bang zijn uitgehuwelijkt te worden.
Geluk is er vaak alleen naar de buitenwereld, ik kom uit dezelfde wereld en weet dat het wel degelijk anders is gesteld met het Geluk van de mensen. Overigens weet jij net zo goed als ik dat scheiden een enorm sneu proces is voor de vrouw en vaak gebeurt dit niet vanwege de gevolgen van een scheiding "wie wilt er nu een gescheiden vrouw" er wordt overigens steeds vaker gescheiden.   
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-11-03 11:46:55
            [react_date_changed] => 2005-11-03 11:46:55
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => VDS8BFYCQV5RQZF
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114536
            [editable] => 1
        )

    [114433] => Array
        (
            [naam] => ahlam
            [link] => 
            [reactie] => jah dat is wel waar ja okey dat was hetw el weer kusjes
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-11-10 14:34:48
            [react_date_changed] => 2005-11-10 14:34:48
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => ARC2LC578ZC359D
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114433
            [editable] => 1
        )

    [114239] => Array
        (
            [naam] => karim khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => bedankt ahlem, ik zuig dit ook niet uit een duim. Wanneer een probleem niet wordt herkend of erkend dan blijf je een probleem heel je leven hebben, dit probleem is herkend en moet nu nog worden erkend zodat we het gesprek kunnen voeren en er een blok tegen vormen.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-11-22 20:55:32
            [react_date_changed] => 2005-11-22 20:55:32
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => Q6TG7J6DXM3LH9
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 114239
            [editable] => 1
        )

    [113636] => Array
        (
            [naam] => nayyirah
            [link] => 
            [reactie] => volgens mij kan je niet lezen, ik heb het wel erkend! maar het is niet zo dramatisch veel zoals jij het voorsteld...

            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-01-18 15:56:40
            [react_date_changed] => 2006-01-18 15:56:40
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => LF2FAB9J38DW6M2
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 113636
            [editable] => 1
        )

    [113546] => Array
        (
            [naam] => karim khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => haha, wel kunnen schrijven maar niet kunnen lezen, moest er even om lachen nayyirah.
Jij hebt hiervoor gezegd dat het nog wel voorkwam maar niet zo heel veel meer. Ik vind dat dat dus niet juist aangezien ik om mij heen hoor dat er meiden uitgehuwelijkt zijn, om mij heen hoort dat meiden bang zijn terug te keren omdat ze daar wellicht uitgehuwelijkt worden en ik vind dat het wel degelijk om een grote groep meiden gaat als je op het nieuws hoort dat de opvang tehuizen voor dit soort meiden propvol zijn en de tehuizen de vraag naar opvang niet kunnen bijbenen. 
Je erkend het probleem wel maar wat jij doet is gelijk zeggen dat het probleem niet groot is terwijl het wel zo is. Een probleem erkennen en dan gelijk zeggen dat het niet zo heel erg is is typisch iets Marokkaans, ik zie Marokkanen niets anders doen, want men is uit op erkenning Marokkanen doen niets liever dan een probleem erkennen zodat ze de grootste druk van hun schouders kunnen laten glijden en vervolgens zeggen ze dat het niet zo erg is waardoor er geen kip meer aandacht aan besteedt en dat wil ik voorkomen.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-01-28 14:03:54
            [react_date_changed] => 2006-01-28 14:03:54
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => EAQXT42JC7S7GJ
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 113546
            [editable] => 1
        )

    [112839] => Array
        (
            [naam] => bilal
            [link] => 
            [reactie] => 
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-03-13 17:54:51
            [react_date_changed] => 2006-03-13 17:54:51
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => ECUZ8P6KB6PSXLF
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 112839
            [editable] => 1
        )

    [112554] => Array
        (
            [naam] => Mirre
            [link] => 
            [reactie] => Ik denk dat je een belangrijk punt hebt aangesneden, Karim. En het gaat er niet om of het 100 meisjes zijn of 1000 meisjes per jaar zijn waar dit bij gebeurt...
Ik denk dat jij een voorbeeld bent voor alle marokkaanse mannen en voor jouw eigen cultuur. En goede voorbeelden zijn heel erg belangrijk in het leven... Kun je niet zorgen dat je in een praatprogramma terechtkomt op TV, of een bericht schrijven aan een paar kranten (coloms)of zoiets?
Hoe meer communicatie, hoe beter denk ik zo. Ik denk dat veel Marokkaanse meisjes je dankbaar zijn, vooral degenen die nog "vast zitten" in een stukje traditie, waardoor ze niet durven/kunnen praten hierover, of als een "brutaal meisje" worden gezien.


            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-03-29 22:35:02
            [react_date_changed] => 2006-03-29 22:35:02
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => YWRTXCGXKDLB6Y
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 112554
            [editable] => 1
        )

    [112528] => Array
        (
            [naam] => MR.JONES
            [link] => 
            [reactie] => waar hebben we het over net of je wel geaacepteerd wordt in een wildvreemde land die maar eisen en niks willen doen. voor al die meiden doe wat je wilt doen en laat niemand je van streek brengen want het is immers je eigen leven HET IS KOSTBAAR
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-03-31 11:33:02
            [react_date_changed] => 2006-03-31 11:33:02
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => WPA5D3UMPWB8U3Z
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 112528
            [editable] => 1
        )

    [112522] => Array
        (
            [naam] => karim Khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => Dank je voor je complimenten Mirre, ik heb geprobeerd bij ochtendkrant mijn stukjes gepubliceerd te krijgen maar kreeg daar als reactie dat zij dan niet willen dat ik nog voor antenne en De Ster zou schrijven, in dat geval zeg ik laat Metro maar zitten. Verder had ik conctact met de NMO om ook dit punt aan te snijden, was leuk en aardig en ze wilde het ook maar ben nooit meer terug gebeld. 
Via antenne wil ik dit soort problemen blijven aankaarten.
Voor Mr.Jones; was het maar zo makkelijk om je eigen leven te leven in een cultuur waar de familie boven jezelf komt.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-03-31 16:45:08
            [react_date_changed] => 2006-03-31 16:45:08
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => JFK2HF7CTTKTG
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 112522
            [editable] => 1
        )

    [112482] => Array
        (
            [naam] => Nederlandse boer
            [link] => 
            [reactie] => ik wil me helemaal bij mirre aansluiten. en al zou het een enkele of er maar 1 zijn dan is het een enkele of 1 teveel.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-04-03 19:17:59
            [react_date_changed] => 2006-04-03 19:17:59
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => MX3T2ZAY5K4SXF
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 112482
            [editable] => 1
        )

    [112471] => Array
        (
            [naam] => Karim Khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => ;-) zit ik toch nog met enkele op één lijn.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-04-04 12:35:00
            [react_date_changed] => 2006-04-04 12:35:00
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 2HV3G2VHHKWZ4X
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 112471
            [editable] => 1
        )

    [111987] => Array
        (
            [naam] => esmee
            [link] => 
            [reactie] => heeej hallo
en ewa hoe gaat het hier goed??!
met mij wel}
wat er over uithuwelijking wordt gezegd ben ik het eigelijk niet mee eens want mij ouders zeggen altijd dat ik zelf mag zeggen met wie ik gaa trouwen en dat ik altijd nog mag wijgeren ,maak niets uit wat de die ene man te biede heeft.
-xxx-jes esmee  p.s. ik ben ook marokaans
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-05-15 20:38:43
            [react_date_changed] => 2006-05-15 20:38:43
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => F2YU383T3FUE9
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 111987
            [editable] => 1
        )

    [111843] => Array
        (
            [naam] => nayyirah
            [link] => 
            [reactie] => hey karim! i'm back... en ik ben het nog altijd niet met je eens...
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-05-28 20:12:33
            [react_date_changed] => 2006-05-28 20:12:33
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => LEJ26LZYUMSBJYR
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 111843
            [editable] => 1
        )

    [111486] => Array
        (
            [naam] => Karim Khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => erg fijn om te horen dat je terug bent Nayyirah. Had eerlijk gezegd niet anders verwacht dan dat jij het niet met mij eens bent. TIP: meld je zelf aan als columnist en wellicht reageer ik eens op je columns, het levert je in ieder geval meer op dan op deze manier blijven reageren. Dit is een welles-nietes discussie waar ik eerlijk gezegd geen zin in heb, wellicht wordt het anders als ik zelf één van jou columns kan lezen. inschrijfprocedure is erg simpel rechts in het beeldscherm onderaan onder LOG IN kan je je aanmelden als columniste, tot snel dan maar.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-06-29 23:19:32
            [react_date_changed] => 2006-06-29 23:19:32
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 376PUGGAX499BW
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 111486
            [editable] => 1
        )

    [111411] => Array
        (
            [naam] => Ahmed
            [link] => 
            [reactie] => a82d@hotmail.com  alleen voor marokkanse  meiden  plzz ik ben zelf geen marokkan
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-07-09 14:10:46
            [react_date_changed] => 2006-07-09 14:10:46
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => ATE67US6LWEVFC6
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 111411
            [editable] => 1
        )

    [111210] => Array
        (
            [naam] => hassan 
            [link] => santos155@hotmail.com
            [reactie] => en zouden wij zeggen 
dat het waar is wie heeft er een zaak mee .bemoei eens met jullie eigen zaken altijd maar andere mensen in het oog houden .en voor de eigen mensen de marokkanen hou jullie problemen voor jullie eigen 
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-07-23 00:59:13
            [react_date_changed] => 2006-07-23 00:59:13
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 8CJ7HWF3BBHHD
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 111210
            [editable] => 1
        )

    [111089] => Array
        (
            [naam] => Karim Khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => Dat is nou net het probleem welke ik dus voor ogen zie. Hassan, de gehele moslim gemeenschap durft niet te spreken over misstanden, omdat je als afvallig, godslasteraar, hoer of wat dan ook gezien kan worden. Familie eer is ook zo vreselijk, ik hou van mijn familie, maar zij kunnen het met mij eens zijn of oneens zijn. Geldt voor alles, studiekeuze, inhoud van mijn columns, alles. Ik heb niets te schaften met anderen, er zijn in de moslimgemeenschappen teveel geheimen die veel mensen leed bezorgt. Ik wil samen met heel veel anderen individuen de eerste stenen van de muur afbreken zodat we tegen niemand meer dubbel hoeven te doen, omdat er ergens een muur is die daar staat als waarschuwing "hij die deze muur wilt afbreken, daar kan het weleens slecht mee aflopen." AFBREKEN DIE MUUR!!!!!!
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-07-30 15:07:31
            [react_date_changed] => 2006-07-30 15:07:31
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => FGPH8X2MPQZ8T83
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 111089
            [editable] => 1
        )

    [110602] => Array
        (
            [naam] => Rachida
            [link] => 
            [reactie] => Karim Ik vind dit erg mooi geschreven. 
Meiden dit is gewoon DE keiharde waarheid. Ik herken mezelf er totaal niet in en ik ben een puur berberse! Maar ja dat wil nog niet zeggen dat het niet gebeurd! En ik geloof ook niet dat over een paar jaar niemand meer uitgehuwelijkt word. maar goed iedereen komt uiteindelijk zichzelf tegen....

Maar weten jullie wat het mooie is:
De vader of broer die in dit leven zijn dochter/zus uithuwlijkt zal in het volgende leven zwaaarrrrrrr geboet worden!


            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-09-03 19:23:20
            [react_date_changed] => 2006-09-03 19:23:20
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => EL258S6DEELFPZ
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 110602
            [editable] => 1
        )

    [110361] => Array
        (
            [naam] => Karim Khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => Dank je voor je steun Rachida. Mijn dank is groot
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-09-14 22:35:37
            [react_date_changed] => 2006-09-14 22:35:37
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => ZFFE299KSD5SYE
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 110361
            [editable] => 1
        )

    [110292] => Array
        (
            [naam] => Fatimaa
            [link] => 
            [reactie] => Heey karim wallah je hebt gelijk het gebeurt nog steeds!!!ik word daar zo opgefockt van als die vaders dat doen!!!wallah die kunen wachten op een hele zware straf hierna!GA ZO DOOOR KARIM ZOU IK ZEGGEN jij bent het voorbeeld die meisjes zullen je zeker dankbaar zijn! xxx fatimaa
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-09-17 16:03:05
            [react_date_changed] => 2006-09-17 16:03:05
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => MZJ9WUL2D9P8T2R
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 110292
            [editable] => 1
        )

    [109811] => Array
        (
            [naam] => Karim Khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => Ik ben niet het voorbeeld Fatimaa, ik ben slechts iemand die zich hier boos/druk om maakt. Meiden/vrouwen zoals jij zijn juist het voorbeeld vind ik
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-10-10 10:34:48
            [react_date_changed] => 2006-10-10 10:34:48
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => JTGRG59PE9LJLG
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 109811
            [editable] => 1
        )

    [109011] => Array
        (
            [naam] => rabatiya forever
            [link] => 
            [reactie] => Daaar heb je eeen grooot gelijk in meidd vooral in berbers gebeidin neemt het heel erg snel toe daarzoo man ze zijn gwn jahlin ze weten niet wat ze doen daar die ouderss die doen maaarr wat!!!!!!!!!!!!!!!
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-11-26 18:02:08
            [react_date_changed] => 2006-11-26 18:02:08
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 4BDGC4L4YF5HE
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 109011
            [editable] => 1
        )

    [109006] => Array
        (
            [naam] => Karim Khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => Rabatiya, Fatimaa en andere dames wat moet er volgens jullie gebeuren dan? Met alleen praten komen we er niet. Wat stellen jullie voor?
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-11-27 11:20:14
            [react_date_changed] => 2006-11-27 11:20:14
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 4QSH7P53BF84XHP
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 109006
            [editable] => 1
        )

    [108422] => Array
        (
            [naam] => samira
            [link] => 
            [reactie] => karim je hebt gelijk meisjes worden meer uitgehuwelijkt dan jongens meisjes kunnen niet tegen hun familie op. 
            [afbeelding] => 17707
            [afbeelding_id] => 17707
            [afbeelding_name] => 100 % me.gif
            [afbeelding_date] => 2007-01-10 17:07:51
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20070110170751_100_%_me.gif
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 682677
            [afbeelding_width] => 448
            [afbeelding_height] => 91
            [afbeelding_size] => 35986
            [afbeelding_type] => gif
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2007-01-10 17:07:51
            [react_date_changed] => 2007-01-10 17:07:51
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => B4LL7XWP95Z5SS
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 108422
            [editable] => 1
        )

    [108421] => Array
        (
            [naam] => miss_tamazight
            [link] => 
            [reactie] => voor jongens is het makelijk om te kiezen want hij moet juist naar de meisje gaan en niet andersom en voor een meisje is het vaak moeilijk om neej te zeggen. ik vind dat ouders die hun meisjes laten uithuwlijken geen goeie ouders ze laten de droom van het meisje niet uit komen!!!!!!!!!
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2007-01-10 17:11:16
            [react_date_changed] => 2007-01-10 17:11:16
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => SQ6QBYGPSBKMBJC
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 108421
            [editable] => 1
        )

    [108325] => Array
        (
            [naam] => Karim Khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => Vraagje aan de dames...
is deze discussie ook te doen op grote marokkaanse sites in Nederland? 
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2007-01-15 11:38:35
            [react_date_changed] => 2007-01-15 11:38:35
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 9U6ZRMD7PFCXPR
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 108325
            [editable] => 1
        )

    [107430] => Array
        (
            [naam] => Rachida
            [link] => 
            [reactie] => ja, ik vind van wel!!! het gebeurd dus waarom kunnen we er niet over praten? 
Is alleen maar goed! zo weten de meisjes die uitgehuwelijkt worden dat het niet normaal is! weet je in zulke situaties weet je als meisje dat het eigelijk allemaal niet mag! maar toch ga je twijfelen, toch ga je denken dat het misschien toch wel zo hoort! het is altijd goed om van een ander te horen dat je niet hoeft te twijfelen en dat het inderdaad verkeerd is wat ze doen! en dat zij het recht heeft om er wat van te zeggen! en ja, wat kunnen wij doen om het te laten ophouden? ja ik weet niet.. het zijn namelijk niet alleen de ouders die het probleem vormen maar de hele familie! En dat iss HET PROBLEEM!

            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2007-04-07 18:15:03
            [react_date_changed] => 2007-04-07 18:15:03
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => KRQ9SUC99XWU6WC
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 107430
            [editable] => 1
        )

    [107419] => Array
        (
            [naam] => Karim Khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => Ik vraag jullie meiden artikeltjes/columns/ervaringen/onzekerheden et cetera op papier te zetten. Mail ze naar me toe: A_khaoiri@hotmail.com : jullie stukken zal ik onder mijn naam plaatsen. 
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2007-04-08 16:45:40
            [react_date_changed] => 2007-04-08 16:45:40
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => MXX5SUB53XYG2
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 107419
            [editable] => 1
        )

    [106226] => Array
        (
            [naam] => izan
            [link] => 
            [reactie] => ahechone enjemachome a zewammer ed rekhab en hollanda jullie maken jullie gwn belachlijk tfffffooooooooo op jullie kaaskopen
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2007-12-15 00:08:28
            [react_date_changed] => 2007-12-15 00:08:28
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101312
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => P3ZJ4MZB7DY99G
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 106226
            [editable] => 1
        )

)

Noortje | 06 juni 2005

Klopt het nu?

malika | 06 juni 2005

het is leuk en aardig dat je dit doet het is ook waar, maar dit is vragen om problemen!

karim Khaoiri | 06 juni 2005

ach ja...
je bent niet de eerste die het zegt, maar ik weet in ieder geval voor wie ik het doe.
Namelijk voor Marokkaanse meisjes die niets te zeggen hebben en dit probleem erg graag bespreekbaar willen zien alleen iemand moet het doen en durven.

missy | 12 juli 2005

nayyirah_22@hotmail.com

Wat een onzin!!! Zulke praktijken komen nog zelden voor... ! er zullen wel paar uitzonderingen zijn...maar dat heb je overal zelfs bij de westerlingen.DEZE TIP GEEF IK JE GRAAG MEE: NIET VERALGEMENEN A.U.B

zohra | 12 juli 2005

ja je hebt gelijk nayyirah!

karim khaoiri | 12 juli 2005

het interesseert me weinig of het bij westerlingen ook gebeurt.
Ik weet dat dit een jaarlijks terug komen iets is, uithuwelijking en ik weet ook dat heel veel marokkaanse meisjes niets durven te zeggen, bang voor bespuwt te worden en gezien te worden als verraadster en hun ouders moeten zich dan schamen! "zie schaamcultuur".....
ik weet dat dit zich nog steeds in grote getallen voordoet en jullie houden niets meer dan de schijn op.. oogkleppen noemen ze dat.

nayyirah | 13 juli 2005

Als je goed hebt gelezen...heb ik toegegeven dat het jammer genoeg nog wel eens gebeurt! Maar jij brengt een hele rare beeld over aan de lezer. Door jouw collum krijgt de lezer een totaal ander beeld, dat de grote meerderheid nog word uitgehuwelijkt. Dat is allang niet meer het geval! Wat mij betreft ben jij diegene die oogkleppen heeft.

karim khaoiri | 14 juli 2005

uithuwelijking is iets wat dagelijks gebeurt, jij zei zelden.
tussen iets wat zelden voorkomt en iets wat dagelijks gebeurt zit een zee van verschil.

karim khaoiri | 22 juli 2005

Voor Malika, Nayyirah en zohra...
De angst om terug te keren heb ik zeer zeker niet overdreven, ik zou zeggen kijk eens op tv rijnmond teletekst pagina...
Opvangtehuizen puilen uit met angstige Marokkaanse meiden die niet op vakantie durven te gaan.
Is dit wat je bedoeld met het gebeurt zelden? Zijn het er maar een paar die bang zijn?
Is het tekort aan plaatsen voor deze meiden iets wat jou geen zorgen baart?
Graag hierop jullie antwoord.

nayyirah | 19 augustus 2005

Wat me vooral zorgen maakt is hoe jij een kwaadaardig beeld overbrengt aan het publiek. Dat meisjes bang zijn om met iemand van Marokko te trouwen omdat ze zou GESLAGEN worden...(je hebt in elke ras rotte appels niet alleen bij de marokkaanse gemeenschap) Wat me vooral stoort aan je collum is dat je het alleen hebt over de Marokkaanse meisjes die uitgehuwelijkt worden! Wat met de Marokkaanse jongens, zij worden ook op hun beurt uitgehuwelijkt, de moeder kiest dan een bruid voor haar zoon die volledig aan haar eisen voldoet in plaats van haar zoon. Waarom kom je ook niet op voor deze mensen?

photo

karim khaoiri | 21 augustus 2005

Nayyirah, jij, ik en de rest van de wereld weten dat een jongen zich best kan redden in die wereld waar de man heerst.
Ik wil op komen voor vrouwen die zich niet kunnen verdedigen tegen hun familie/ouders en andere jij ben daar duidelijk niet van gediend. Ik probeer absoluut geen kwaadaardig beeld te schetsen, ik ben daar niet eens bij gebaat. Ik wil erkening voor hetgeen wat er gebeurt, uithuwelijking is iets wat ieder jaar in grote getallen voorkomt. Veel meiden zijn bang en hebben zich dit jaar in grote getallen aangemeld bij hiervoor bestemde huizen om ze te op te vangen. Wat mij juist zo hard maakt is zodra ik erover schrijf meiden zoals jij zeggen dat het bijna niet voorkomt , daarna ben ik te eenzijdig en gebeurt het in de westerse cultuur ook, daarna komt het wel voor maar wordt niet iedereen geslagen, en daarna moet ik het ook opnemen voor de jongens. Zeg gewoon waar het op staat, en durf nu eens de klootzak in je achterban te zijn door te zeggen JA HET GEBEURT IN ONZE CULTUUR, JA HET MOET ERKENT WORDEN, JA HIER MOET WAT AAN GEDAAN WORDEN! Ik ben niet bang voor andere en blijf onverschrokken doorgaan, want hoe harder jullie blijven ontkennen, hoe meer het mij stimuleert jullie het tegendeel te bewijzen.

nayyirah | 22 augustus 2005

Ik erken dat het nog weleens gebeurt.Ik ben blij dat er voor die meisjes opvang voorzien is, en dat er zich iemand bekommerd om die meisjes. Je wilt ze helpen maar help ook de jongens! Want zij kunnnen er vaak zelf niet onderuit wanneer een bruidje is uitgekozen. en jij als marokkaan moet het weten en ook durven erkennen!

karim khaoiri | 23 augustus 2005

ik weet dat ouders van een jongen eerder Nee accepteren dan van een meisje, mijn ouders zullen ons nooit een vrouw of man voorschotelen omdat ze simpelweg weten dat wij die nooit zullen accepteren.
Ik schrijf met name in het voordeel van vrouwen "dat zeg ik ook maar eens" simpelweg vanwege het feit dat er nooit een jongen naar mijn toe gekomen is met het verhaal bang te zijn voor uithuwelijking. De meeste jongens die ik ken en al jong zijn getrouwd hebben ervoor gekozen hun ouders tevreden te stellen, maar daarentegen hebben zij wel een meisje kunnen uitkiezen.

anissa | 24 augustus 2005

Jullie denken dat de jongen de meisje kiest? Het is de meisje die "ja" zegt als hij geluk heeft!

karim khaoiri | 31 augustus 2005

Annisa, dat is wanneer wij gaan trouwen in Nederland en iemand via de normale weg ten huwelijk vragen.
Uithuwelijking gebeurt doordat ouders een partner voor hun zoon of dochter kiezen, daar valt weinig tegen in te brengen.

anissa | 14 september 2005

de normale weg kan bij de marokkaanse gemeenschap betekenen een wildvreemde meisje ten huwelijk vragen, waarop het meisje kiest of het al dan niet een nee of ja zal zijn

karim khaoiri | 15 september 2005

Klopt het ook dat het de ouders van iemand aankloppen bij een familie en dan enkele opties voorleggen aan het meisje? Klopt het ook dat er bij het meisje ingeprent wordt dat ze moet trouwen in belang van de familienaam/eer? Klopt het ook dat meisjes dom worden gehouden en een rooskleurige toekomst voorspeld worden? GEEF MIJ NU EENS ANTWOORDEN........Ongeveer een jaar geleden zag ik een uitzending op Zembla als ik het goed heb over het leven van een Turkse vrouw. De ouders van deze Turkse vrouw en Turkse man hebben hun op jonge leeftijd verpatst en zij waren bestemd om met elkaar te trouwen... De Turkse vrouw was een schoonheid, wilde eigenlijk niet maar wat doe je als er al een vader voor jou heeft betaald? De vrouw trouwde een blinde en ook nog eens geestelijk/lichamelijk niet in orde man... zij zegt letterlijk dat haar leven is verpest door haar ouders en de man waarmee ze getrouwd is.
Uithuwelijking is in mijn ogen een vorm van mensenhandel en mensenhandel is strafbaar... overigens wanneer voor de dochter betaald wordt zoals dat vaak gebeurt is het te vergelijken met slaven die vroeger op de vee/slavenmarkt werden verkocht... hoe jonger en gezonder de slaaf hoe meer hij opbracht, hoe ouder en ongezonder hoe minder hij opbracht.

nayyirah | 01 november 2005

dit kan niet door de beugel, dat je een doorsnee marokkaanse meisje met zo'n geval vergelijkt! je moet geval per geval bekijken. de voorbeeld van zmbla is een dramatische verhaal maar totaal niet hetzelfde. zoals ik al eerder zei, het gebeurt zeldennog dat een meisje word uitgehuwelijkt. en als er dan toch nog sprake is van een gearrangeerde huwelijk dan zijn de meeste gelukkig getrouwd! er lopen zoveel huwelijken spaak, en als je kijkt wie het meest scoort dan zijn het wel de europeanen die elkaar eerst hebben leren kennen en dan het huwelijksbootje zijn ingestapt en dan kinderen op de wereld hebben gezet en wanneer dan een oudercontact is of een schoolfeest is, is er maar een ouder aanwezig, omdat ze vaak gescheiden zijn.

karim khaoiri | 03 november 2005

Het was een Turkse vrouw. Uithuwelijking is niet iets wat nog zelden voorkomt, anders waren Marokkaanse meiden afgelopen zomer niet zo massaal de opvang tehuizen voor dit soort meiden om hulp gaan vragen omdat ze bang zijn uitgehuwelijkt te worden.
Geluk is er vaak alleen naar de buitenwereld, ik kom uit dezelfde wereld en weet dat het wel degelijk anders is gesteld met het Geluk van de mensen. Overigens weet jij net zo goed als ik dat scheiden een enorm sneu proces is voor de vrouw en vaak gebeurt dit niet vanwege de gevolgen van een scheiding "wie wilt er nu een gescheiden vrouw" er wordt overigens steeds vaker gescheiden.

ahlam | 10 november 2005

jah dat is wel waar ja okey dat was hetw el weer kusjes

karim khaoiri | 22 november 2005

bedankt ahlem, ik zuig dit ook niet uit een duim. Wanneer een probleem niet wordt herkend of erkend dan blijf je een probleem heel je leven hebben, dit probleem is herkend en moet nu nog worden erkend zodat we het gesprek kunnen voeren en er een blok tegen vormen.

nayyirah | 18 januari 2006

volgens mij kan je niet lezen, ik heb het wel erkend! maar het is niet zo dramatisch veel zoals jij het voorsteld...

karim khaoiri | 28 januari 2006

haha, wel kunnen schrijven maar niet kunnen lezen, moest er even om lachen nayyirah.
Jij hebt hiervoor gezegd dat het nog wel voorkwam maar niet zo heel veel meer. Ik vind dat dat dus niet juist aangezien ik om mij heen hoor dat er meiden uitgehuwelijkt zijn, om mij heen hoort dat meiden bang zijn terug te keren omdat ze daar wellicht uitgehuwelijkt worden en ik vind dat het wel degelijk om een grote groep meiden gaat als je op het nieuws hoort dat de opvang tehuizen voor dit soort meiden propvol zijn en de tehuizen de vraag naar opvang niet kunnen bijbenen.
Je erkend het probleem wel maar wat jij doet is gelijk zeggen dat het probleem niet groot is terwijl het wel zo is. Een probleem erkennen en dan gelijk zeggen dat het niet zo heel erg is is typisch iets Marokkaans, ik zie Marokkanen niets anders doen, want men is uit op erkenning Marokkanen doen niets liever dan een probleem erkennen zodat ze de grootste druk van hun schouders kunnen laten glijden en vervolgens zeggen ze dat het niet zo erg is waardoor er geen kip meer aandacht aan besteedt en dat wil ik voorkomen.

bilal | 13 maart 2006

Mirre | 29 maart 2006

Ik denk dat je een belangrijk punt hebt aangesneden, Karim. En het gaat er niet om of het 100 meisjes zijn of 1000 meisjes per jaar zijn waar dit bij gebeurt...
Ik denk dat jij een voorbeeld bent voor alle marokkaanse mannen en voor jouw eigen cultuur. En goede voorbeelden zijn heel erg belangrijk in het leven... Kun je niet zorgen dat je in een praatprogramma terechtkomt op TV, of een bericht schrijven aan een paar kranten (coloms)of zoiets?
Hoe meer communicatie, hoe beter denk ik zo. Ik denk dat veel Marokkaanse meisjes je dankbaar zijn, vooral degenen die nog "vast zitten" in een stukje traditie, waardoor ze niet durven/kunnen praten hierover, of als een "brutaal meisje" worden gezien.

MR.JONES | 31 maart 2006

waar hebben we het over net of je wel geaacepteerd wordt in een wildvreemde land die maar eisen en niks willen doen. voor al die meiden doe wat je wilt doen en laat niemand je van streek brengen want het is immers je eigen leven HET IS KOSTBAAR

karim Khaoiri | 31 maart 2006

Dank je voor je complimenten Mirre, ik heb geprobeerd bij ochtendkrant mijn stukjes gepubliceerd te krijgen maar kreeg daar als reactie dat zij dan niet willen dat ik nog voor antenne en De Ster zou schrijven, in dat geval zeg ik laat Metro maar zitten. Verder had ik conctact met de NMO om ook dit punt aan te snijden, was leuk en aardig en ze wilde het ook maar ben nooit meer terug gebeld.
Via antenne wil ik dit soort problemen blijven aankaarten.
Voor Mr.Jones; was het maar zo makkelijk om je eigen leven te leven in een cultuur waar de familie boven jezelf komt.

Nederlandse boer | 03 april 2006

ik wil me helemaal bij mirre aansluiten. en al zou het een enkele of er maar 1 zijn dan is het een enkele of 1 teveel.

Karim Khaoiri | 04 april 2006

;-) zit ik toch nog met enkele op één lijn.

esmee | 15 mei 2006

heeej hallo
en ewa hoe gaat het hier goed??!
met mij wel}
wat er over uithuwelijking wordt gezegd ben ik het eigelijk niet mee eens want mij ouders zeggen altijd dat ik zelf mag zeggen met wie ik gaa trouwen en dat ik altijd nog mag wijgeren ,maak niets uit wat de die ene man te biede heeft.
-xxx-jes esmee p.s. ik ben ook marokaans

nayyirah | 28 mei 2006

hey karim! i'm back... en ik ben het nog altijd niet met je eens...

Karim Khaoiri | 29 juni 2006

erg fijn om te horen dat je terug bent Nayyirah. Had eerlijk gezegd niet anders verwacht dan dat jij het niet met mij eens bent. TIP: meld je zelf aan als columnist en wellicht reageer ik eens op je columns, het levert je in ieder geval meer op dan op deze manier blijven reageren. Dit is een welles-nietes discussie waar ik eerlijk gezegd geen zin in heb, wellicht wordt het anders als ik zelf één van jou columns kan lezen. inschrijfprocedure is erg simpel rechts in het beeldscherm onderaan onder LOG IN kan je je aanmelden als columniste, tot snel dan maar.

Ahmed | 09 juli 2006

a82d@hotmail.com alleen voor marokkanse meiden plzz ik ben zelf geen marokkan

hassan | 23 juli 2006

santos155@hotmail.com

en zouden wij zeggen
dat het waar is wie heeft er een zaak mee .bemoei eens met jullie eigen zaken altijd maar andere mensen in het oog houden .en voor de eigen mensen de marokkanen hou jullie problemen voor jullie eigen

Karim Khaoiri | 30 juli 2006

Dat is nou net het probleem welke ik dus voor ogen zie. Hassan, de gehele moslim gemeenschap durft niet te spreken over misstanden, omdat je als afvallig, godslasteraar, hoer of wat dan ook gezien kan worden. Familie eer is ook zo vreselijk, ik hou van mijn familie, maar zij kunnen het met mij eens zijn of oneens zijn. Geldt voor alles, studiekeuze, inhoud van mijn columns, alles. Ik heb niets te schaften met anderen, er zijn in de moslimgemeenschappen teveel geheimen die veel mensen leed bezorgt. Ik wil samen met heel veel anderen individuen de eerste stenen van de muur afbreken zodat we tegen niemand meer dubbel hoeven te doen, omdat er ergens een muur is die daar staat als waarschuwing "hij die deze muur wilt afbreken, daar kan het weleens slecht mee aflopen." AFBREKEN DIE MUUR!!!!!!

Rachida | 03 september 2006

Karim Ik vind dit erg mooi geschreven.
Meiden dit is gewoon DE keiharde waarheid. Ik herken mezelf er totaal niet in en ik ben een puur berberse! Maar ja dat wil nog niet zeggen dat het niet gebeurd! En ik geloof ook niet dat over een paar jaar niemand meer uitgehuwelijkt word. maar goed iedereen komt uiteindelijk zichzelf tegen....

Maar weten jullie wat het mooie is:
De vader of broer die in dit leven zijn dochter/zus uithuwlijkt zal in het volgende leven zwaaarrrrrrr geboet worden!

Karim Khaoiri | 14 september 2006

Dank je voor je steun Rachida. Mijn dank is groot

Fatimaa | 17 september 2006

Heey karim wallah je hebt gelijk het gebeurt nog steeds!!!ik word daar zo opgefockt van als die vaders dat doen!!!wallah die kunen wachten op een hele zware straf hierna!GA ZO DOOOR KARIM ZOU IK ZEGGEN jij bent het voorbeeld die meisjes zullen je zeker dankbaar zijn! xxx fatimaa

Karim Khaoiri | 10 oktober 2006

Ik ben niet het voorbeeld Fatimaa, ik ben slechts iemand die zich hier boos/druk om maakt. Meiden/vrouwen zoals jij zijn juist het voorbeeld vind ik

rabatiya forever | 26 november 2006

Daaar heb je eeen grooot gelijk in meidd vooral in berbers gebeidin neemt het heel erg snel toe daarzoo man ze zijn gwn jahlin ze weten niet wat ze doen daar die ouderss die doen maaarr wat!!!!!!!!!!!!!!!

Karim Khaoiri | 27 november 2006

Rabatiya, Fatimaa en andere dames wat moet er volgens jullie gebeuren dan? Met alleen praten komen we er niet. Wat stellen jullie voor?

photo

samira | 10 januari 2007

karim je hebt gelijk meisjes worden meer uitgehuwelijkt dan jongens meisjes kunnen niet tegen hun familie op.

miss_tamazight | 10 januari 2007

voor jongens is het makelijk om te kiezen want hij moet juist naar de meisje gaan en niet andersom en voor een meisje is het vaak moeilijk om neej te zeggen. ik vind dat ouders die hun meisjes laten uithuwlijken geen goeie ouders ze laten de droom van het meisje niet uit komen!!!!!!!!!

Karim Khaoiri | 15 januari 2007

Vraagje aan de dames...
is deze discussie ook te doen op grote marokkaanse sites in Nederland?

Rachida | 07 april 2007

ja, ik vind van wel!!! het gebeurd dus waarom kunnen we er niet over praten?
Is alleen maar goed! zo weten de meisjes die uitgehuwelijkt worden dat het niet normaal is! weet je in zulke situaties weet je als meisje dat het eigelijk allemaal niet mag! maar toch ga je twijfelen, toch ga je denken dat het misschien toch wel zo hoort! het is altijd goed om van een ander te horen dat je niet hoeft te twijfelen en dat het inderdaad verkeerd is wat ze doen! en dat zij het recht heeft om er wat van te zeggen! en ja, wat kunnen wij doen om het te laten ophouden? ja ik weet niet.. het zijn namelijk niet alleen de ouders die het probleem vormen maar de hele familie! En dat iss HET PROBLEEM!

Karim Khaoiri | 08 april 2007

Ik vraag jullie meiden artikeltjes/columns/ervaringen/onzekerheden et cetera op papier te zetten. Mail ze naar me toe: A_khaoiri@hotmail.com : jullie stukken zal ik onder mijn naam plaatsen.

izan | 15 december 2007

ahechone enjemachome a zewammer ed rekhab en hollanda jullie maken jullie gwn belachlijk tfffffooooooooo op jullie kaaskopen


*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"