Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236404549
2711152024283337414650
3812162125293438424751
4913172226303539434852
5183144

Magazine

week 51 | zondag 22 december 2024 18:18 uur | 0 bezoekers

untitled 7

Goede middag Fred, sorry voor deze late column, ik heb gisteravond te veel gezopen
….. haar sensuele monotone stemgeluid gonst nog na in mijn hoofd….
KOORTS, de selffulfilling prophecy lijkt een feit. Om 16.00 uur begeven we ons in het WTC naar de club lounge om deelgenoot te zijn van de eerste bijeenkomst van GOUDKOORTS. De koffie is voortreffelijk, de ambiance idem dito, maar ik weet nog steeds niet waarom ik hier gewenst schijn te zijn. Thuis heb ik een formulier ingevuld om te duiden wat ik als “cultuurinstelling” ga doen op GOUDKOORTS. Enige uitleg van terminologie lijkt me wel op zijn plaats.
GOUDKOORTS: de beurs, van 16 t/m 18 juni, in de Rotterdam Hall van het WTC waarin cultuurinstellingen, gekoppeld aan bedrijven hun gezamenlijke ambitie voor de toekomst presenteren. Tevens het platform om nieuwe contacten te leggen en het afsluitend hoogtepunt van Rotterdam heeft Koorts.
WTC: World Trade Centre (www.wtcro.nl) : de groene glazen toren op het beursplein, waarin 400 bedrijven hun aanwezigheid in Rotterdam (en de rest van de wereld) vertegenwoordigen.
Club Lounge: de lokatie in het WTC waar alles geregeld wordt, onder het genot van een drankje en een dame die daar voor zorgt, om informeel, tot heel belangrijke afspraken te komen voor de toekomst, terloops. Gaan die 400 bedrijven die hier zijn gevestigd straks werkelijk met veel interesse en open mind “onze” beurs bezoeken om eens een leuk cultuuritem uit te kiezen, waarmee ze zich kunnen profileren ? Als ik de enorme Rotterdam Hall betreed begin ik het zowaar te geloven. Zoveel ruimte moet in de hoofden van zakelijk Rotterdam ruimte te over voor cultuur creëren, dat kan haast niet anders.
Maar wil ik dan wel een uithangbord van een bedrijf worden in ruil voor enige pecunia? Of hoe moet dat dan gaan werken? Kunst heeft geen ander doel dan er te zijn en dan het feest van het menszijn te verbeelden (Pieter Hilhorst) (www.volkskrant.nl) .

En dat was nu precies waar het in het debat in de UNIE vanavond over ging.
Kunst is niets anders dan de individuele bevlogenheid die de kunstenaar in beeld brengt, herkend als een universeel gegeven. Mocht deze betekenis van Kunst een funktie (een ander doel dan het beeld zelf) hebben dan is dat mooi meegenomen. De funktie van kunst is dus niet reproduceerbaar, wat niet wil zeggen dat kunst geen funktie kan hebben ( Pieter Hilhorst). Maar als je als kunstenaar de ambitie hebt om als burger van de stad een bijdrage te leveren aan een betere wereld heb je dan geen bestaansrecht? Jawel, mits die ambitie voortkomt uit je puur individuele relatie met het betreffende probleem. Jouw individuele visie en de beelden die daaruit voortkomen zijn bepalend, mits ze geen ander voor opgezet doel hebben dan beeld zijn.
Eerlijk gezegd vond ik het verhaal van Sandra Trienekens (www.uvt.nl/persberichten) minstens zo interessant, (of was het haar onwaarschijnlijk sensuele, monotone stemgeluid dat me boeide ?), maar het feit dat ik er weinig van heb onthouden zegt eigenlijk al genoeg. O ja, wel haar laatste zin:” Koorts is pas lekker als het even duurt. Je moet je een paar keer kunnen omdraaien in je eigen zweet om te voelen dat je ziekte het begin is van het genezen. “ Tjonge jonge, ze citeert gewoon wat ikzelf heb geschreven in Antennerotterdam.nl ! Kom ik daarvoor naar de Unie ? Ik voel me overigens zeer vereerd.

Entre Act
Het is nu 02.14 uur, ik ben net naar huis gefietst vanuit het WP. Met Ruud (www.observatorium.org) heb ik een deel (het laatste deel) van de avond doorgebracht om verder te praten over onze bevindingen omtrent Koorts en de kunst in Rotterdam in het algemeen. We waren niet alleen, Roel, van het Waterhuis (www.hetwaterhuis.nl) , was deelgenoot van deze nabeschouwing. Het gesprek was zeer geanimeerd en ging vooral over de moeilijkheden die we ondervinden in onze contacten met bedrijven als mogelijke financiers van ons werk. Roel is een bevlogen verteller en mijn eerste kennismaking met het Waterhuis zal ik zodoende niet snel vergeten.
De beste manier om Rotterdam te ervaren is ‘s nachts op de fiets (liefst met iets te veel drank op) Het maagdelijke beton van Erasmusbrug en Gerechtsgebouw lijkt dan slechts decor van mijn onbegrensde ambitie om iedereen te laten genieten van deze geweldige stad.

Tja, dat WTC wordt dus de plek waar we als kunstenaar onze “handelswaar” mogen lanceren. Wij (www.wandschappen.nl) weten wat we er willen laten zien en met wie, maar die” wie” is erg traag en zal waarschijnlijk niet vóór 16 juni toestemming geven om zich door ons aldaar te laten presenteren. We zitten dus met het probleem dat we geen duopresentatie kunnen houden met het bedrijf waar we graag mee verder willen. Het gekke is dat we als kunstenaar weten dat het goed gaat komen, alleen weten zij dat nog niet, laat staan dat ze nu toestemming geven om ons dat te laten doen.

Eigenlijk is het allemaal wel heel klein, ondanks het goede gevoel dat er hangt. In zaal de Unie zaten vijftig mensen van wie twintig organisatoren van Koorts en vijftien deelnemers, drie ex-RKSers en een kersverse, wat aanhang van de sprekers en een paar onafhankelijk geïnteresseerden. Is dit dan de basis voor de grote omwenteling ?
Waarschijnlijk wel. En zo hoort het ook te zijn. De discussie was geanimeerd en de stellingen vanuit het publiek waren niet minder relevant dan die van de sprekers.
Bert van Meggelen positioneerde op een elegante wijze de ambities van zijn opdrachtgeefster Carolien Dieleman in deze discussie en daarmee lijkt Koorst niets meer in de weg te staan een succesvol traject te worden in de Rotterdamse kunstgeschiedenis.

Sandra Trienekens gelooft in het goede in de kunst, Pieter Hilhorst ook, maar dan louter in de drijfveren van de kunstenaar en niet in een vooropgezet doel van het kunstwerk zelf.
De grootste verdienste van Koorts op dit moment is dat ineens uit alle kanten van de samenleving mensen hun kunsten tonen, zowel op onbekende plekken als op de centrale podia en daarmee is er een stroom van mogelijkheden ontstaan, die iedereen op een ander niveau brengt. Het grootste risico van Koorst is dat dit allemaal verloren gaat op het moment dat Koorts stopt. (Sandra Tienekens) Wie gaat dit potentieel voortzetten ? Wie zorgt dat al die mensen met hun verschillende trots voor hun stad, hun stad cultureel blijven kruisbestuiven ? Het doorgeefluik Koorts laat zien hoe het kan. Wie gaat de fakkel overnemen?

groet ivo
 
Array
(
    [116120] => Array
        (
            [naam] => Jeanette- een van de onafhankelijk geinteresseerden op deze avond
            [link] => 
            [reactie] => een reactie van "1 van de onafhankelijke geïnteresseerden" op debat RKS 5 april: 
Kunst moet vooral niet een vooropgezet doel hebben, zei Pieter Hilhorst. En daar kon een groot deel van de zaal in mee gaan. Een kunstenaar uit het publiek gaf hem wel de verplichting tot nuancering van zijn scherpe visie door de verfijning toepassen dat de kunstenaar als burger van de stad met een puur gerichte individuele visie zich wel bezig houden met het doel de 'wereld te verbeteren met kunst'.
Enfin, deze verfijning was dus nodig maar voor het debat dat de RKS op die avond had georganiseerd bleek dat niet cruciaal. Want na een vraag uit publiek gericht aan Carolien Dieleman met welke randvoorwaarden ze Koorts heeft opgezet/uitgewerkt, bleek dat heel dit traject zonder vooropgestelde randvoorwaarden was gestart. Gelukkig was er net voor de afsluiting van de avond nog tijd en ruimte gemaakt voor deze vraag uit het publiek. Het antwoord van Carolien vond ik verbluffend gezien de hele opzet van het debat. Een doel bereik je toch niet als je goed analytische, weloverwogen, duidelijke randvoorwaarden mee geeft aan je project?
Hiermee kom ik bij mijn eindgedachte van de avond: is het juist niet problematisch Koorts te belasten met de vraag ( en dus doel) hoe en wie gaat zorgen voor de structurele dus blijvende inbedding van de projecten als je gewoon een kunst-en cultuurtraject initieert voor een bepaalde intensieve periode? Door Koorts te benaderen als een groot aanbod van diverse kunst-en cultuuruitingen in heel de stad, kunnen we gewoon gaan genieten (met een luchtige verwijzing naar "het vieren van het feest van het menszijn” van Pieter Hilhorst ) zonder daar intrinsiek voor het project zelf weer een vooropgesteld doel te willen opleggen: nl. het onderzoeken en bestendigen van deze kunst-en cultuuruitingen voor een lange periode. Moet je dit onderzoek/vraagstelling juist niet los koppelen van dit traject? 
Dit is geen pleidooi om stoïcijns te zijn of dan wel te worden. Nee, deze vraag over het bestendigen van kunst-en cultuuruitingen zal in een veel breder verband gesteld moeten worden. Maar ook: deze wordt al een enige tijd op allerlei plekken gesteld en mee geworsteld. Enkele voorbeelden: op macro-nivo het beleid van Medy van der Laan; op meso-nivo het beleid van onze provincie/ stad (eindelijk eens alle uitkomsten van onderzoeken aanvaarden dat kunst en cultuur invloed kan hebben op de sociale cohesie, zelfontplooiing bij de jeugd ect. zie ook: Henk Oosterling over Inter-esse); op micro-nivo alle wijkinitiatieven die al een tijd draaien zoals KOA zie monitor  van S. Trienekens. 
Wat ons rest is v(b)rijmoedig waarderen dat er onlangs wel genoeg geld en energie is vrijgekomen om al de projecten van Koorts de komende periode aan te bieden. 
Er zijn genoeg plekken waar de discussie en verandering al een tijd plaatsvindt (zoals bij SKVR) en daar moeten we elkaar blijven ontmoeten om elkaar scherp te houden de gewenste en noodzakelijke uitwisseling van diverse groepen uiteindelijk te bereiken. 
Hiermee spreek ik de hoop uit dat men het inzicht krijgt dat de ziekelijke Koorts ook gewoon z'n voordelen heeft:
even loskomen van alle beslommeringen en gedachtes en “lekker geniete” in je directe omgeving van een andere wereld/ culturele uiting - men leest menig boek of ziet menig tv programma in deze lichamelijke en geestes toestand. De les van ziek zijn is je zoveel mogelijk op deze andere wereld richten en je niet belasten met andere zaken. Zo bouw je weerstand op om later in de grote buiten-wereld de confrontatie weer aan gaan; maar dan wel na de Koorts!

Groet
Jeanette




            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-04-12 17:02:09
            [react_date_changed] => 2005-04-12 17:02:09
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101646
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 9F968DGHS2TWX
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116120
            [editable] => 1
        )

    [116045] => Array
        (
            [naam] => Carolien Dieleman
            [link] => 
            [reactie] => Beste Jeanette,

De vraag aan mij was tijdens het debat of ik vooraf criteria had gesteld aan de projecten. Ik antwoordde daarop ontkennend, overigens niet al te verstandig, maar ik wilde gaan zeggen dat als je veel criteria te lang van te voren stelt allerlei interessante initiatieven vroegtijdig doodgeredeneerd worden en vaak tussen wal en schip vallen, omdat er altijd ergens wel een criterium is waar een project of een goed idee niet aan voldoet. Natuurlijk heb ik wel degelijk al werkende en verkennende in de fase van selectie van programmaonderdelen criteria opgesteld. Ik kon dat tijdens het debat niet meer corrigeren omdat de discussie toen al weer over een ander onderwerp ging. Overigens zijn die citeria lange tijd duidelijk te lezen geweest op de website www.rotterdamheeftkoorts.nl. Bij de start van het programma van KOORTS is de website omgebouwd naar meer gerichte publieksinformatie over het programma van KOORTS. Wij gaan binnenkort weer de mogelijkheid toevoegen om achtergrondinformatie te downloaden. 
Verder noem je dat KOORTS niet belast moet worden met de vraag hoe blijvende inbedding wordt gerealiseerd, omdat KOORTS gewoon een intensief cultuurtraject is waar je lekker van kunt genieten en meer niet. Dat ben ik niet met je eens. KOORTS kan wel degelijk aanknopingspunten aandragen voor toekomstig beleid en bestendiging voor een langere periode. Sterker nog onderzoek en kritische reflectie op KOORTS is op verschillende niveau's opgenomen als expliciet onderdeel van KOORTS op de volgende manieren:
a) de beleidsafdeling van de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur verzamelt aan de hand van een vooropgezette evaluatie opzet gegevens over drie projecten die experimenteel, samenbindend en instellings en/of sectoroverstijgend zijn. Dit zijn Duik in de Dijk, Antenne Rotterdam en Goudkoorts. Deze projecten kunnen voor de toekomst van het actieprogramma cultuurbereik interessant zijn.
b) een student kunst- en cultuurwetenschappen van de Erasmusuniversiteit doet onderzoek naar de 4 muziektrajecten Talent to star, Euro+songfestival, Habibi Maghribi en de samenvoeging van deze trajecten tot 1 slotconcert ism het Wereldmuziekcentrum. De initiatiefnemers van de projecten zien de meerwaarde van het toewerken naar een gezamenlijk slotconcert (jongeren,ouderen, specifieke muziekstijlen). KOORTS maakt dit mogelijk. Het resultaat wordt op via dit onderzoek onderzocht.
c) Er wordt een drietal debatten ism met de afdeling debat van de Raad georganiseert tijdens en na KOORTS. De laatste zal gewijd zijn aan de evaluatie van KOORTS.
d) Er wordt een interactief plakboek aangeboden waarin publiek en makers kunnen reageren op KOORTSprogramma's. Een deel van deze plakboeken zal na afloop weer ingeleverd worden en uitgezet worden onder beleidsmakers in en buiten Rotterdam.
e) Er wordt gelegenheid gegeven tot en meegewerkt aan te organiseren expertmeetings over aan KOORTS verwante onderwerpen (KOA, Piet Elenbaas, bijvoorbeeld wil hier waarschijnlijk gebruik van maken met een  bijeenkomst over het fenomeen cultuurscouts. Sonor gaat een boekje uitgeven over kunst en cultuur in relatie tot de sociale sector en wil hier een bijeenkomst aan wijden)
f) Er wordt ism de dienst Kunst en Cultuur bekeken hoe beleidsmakers van andere steden en beleidsmakers van OCenW uitgenodigd kunnen worden voor programma en expertmeetings.
Ik stuur je hierbij de laatste versie van het programma mee zodat je kennis kunt nemen van criteria en achtergronden. 
Tevens een uitgebreidere verise met uitgangspunten en werkwijze.

Ik hoop hiermee een ongelukkig geplaatste opmerking van mezelf tijdens het debat ongedaan gemaakt te hebben.

groet
Carolien Dieleman
projectleider kunst- en cultuurmanifestatie KOORTS

            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-04-27 16:53:09
            [react_date_changed] => 2005-04-27 16:53:09
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101646
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 7QAWPHBK2C4ZDBA
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116045
            [editable] => 1
        )

)

Jeanette- een van de onafhankelijk geinteresseerden op deze avond | 12 april 2005

een reactie van "1 van de onafhankelijke geïnteresseerden" op debat RKS 5 april:
Kunst moet vooral niet een vooropgezet doel hebben, zei Pieter Hilhorst. En daar kon een groot deel van de zaal in mee gaan. Een kunstenaar uit het publiek gaf hem wel de verplichting tot nuancering van zijn scherpe visie door de verfijning toepassen dat de kunstenaar als burger van de stad met een puur gerichte individuele visie zich wel bezig houden met het doel de 'wereld te verbeteren met kunst'.
Enfin, deze verfijning was dus nodig maar voor het debat dat de RKS op die avond had georganiseerd bleek dat niet cruciaal. Want na een vraag uit publiek gericht aan Carolien Dieleman met welke randvoorwaarden ze Koorts heeft opgezet/uitgewerkt, bleek dat heel dit traject zonder vooropgestelde randvoorwaarden was gestart. Gelukkig was er net voor de afsluiting van de avond nog tijd en ruimte gemaakt voor deze vraag uit het publiek. Het antwoord van Carolien vond ik verbluffend gezien de hele opzet van het debat. Een doel bereik je toch niet als je goed analytische, weloverwogen, duidelijke randvoorwaarden mee geeft aan je project?
Hiermee kom ik bij mijn eindgedachte van de avond: is het juist niet problematisch Koorts te belasten met de vraag ( en dus doel) hoe en wie gaat zorgen voor de structurele dus blijvende inbedding van de projecten als je gewoon een kunst-en cultuurtraject initieert voor een bepaalde intensieve periode? Door Koorts te benaderen als een groot aanbod van diverse kunst-en cultuuruitingen in heel de stad, kunnen we gewoon gaan genieten (met een luchtige verwijzing naar "het vieren van het feest van het menszijn” van Pieter Hilhorst ) zonder daar intrinsiek voor het project zelf weer een vooropgesteld doel te willen opleggen: nl. het onderzoeken en bestendigen van deze kunst-en cultuuruitingen voor een lange periode. Moet je dit onderzoek/vraagstelling juist niet los koppelen van dit traject?
Dit is geen pleidooi om stoïcijns te zijn of dan wel te worden. Nee, deze vraag over het bestendigen van kunst-en cultuuruitingen zal in een veel breder verband gesteld moeten worden. Maar ook: deze wordt al een enige tijd op allerlei plekken gesteld en mee geworsteld. Enkele voorbeelden: op macro-nivo het beleid van Medy van der Laan; op meso-nivo het beleid van onze provincie/ stad (eindelijk eens alle uitkomsten van onderzoeken aanvaarden dat kunst en cultuur invloed kan hebben op de sociale cohesie, zelfontplooiing bij de jeugd ect. zie ook: Henk Oosterling over Inter-esse); op micro-nivo alle wijkinitiatieven die al een tijd draaien zoals KOA zie monitor <Respect!> van S. Trienekens.
Wat ons rest is v(b)rijmoedig waarderen dat er onlangs wel genoeg geld en energie is vrijgekomen om al de projecten van Koorts de komende periode aan te bieden.
Er zijn genoeg plekken waar de discussie en verandering al een tijd plaatsvindt (zoals bij SKVR) en daar moeten we elkaar blijven ontmoeten om elkaar scherp te houden de gewenste en noodzakelijke uitwisseling van diverse groepen uiteindelijk te bereiken.
Hiermee spreek ik de hoop uit dat men het inzicht krijgt dat de ziekelijke Koorts ook gewoon z'n voordelen heeft:
even loskomen van alle beslommeringen en gedachtes en “lekker geniete” in je directe omgeving van een andere wereld/ culturele uiting - men leest menig boek of ziet menig tv programma in deze lichamelijke en geestes toestand. De les van ziek zijn is je zoveel mogelijk op deze andere wereld richten en je niet belasten met andere zaken. Zo bouw je weerstand op om later in de grote buiten-wereld de confrontatie weer aan gaan; maar dan wel na de Koorts!

Groet
Jeanette

Carolien Dieleman | 27 april 2005

Beste Jeanette,

De vraag aan mij was tijdens het debat of ik vooraf criteria had gesteld aan de projecten. Ik antwoordde daarop ontkennend, overigens niet al te verstandig, maar ik wilde gaan zeggen dat als je veel criteria te lang van te voren stelt allerlei interessante initiatieven vroegtijdig doodgeredeneerd worden en vaak tussen wal en schip vallen, omdat er altijd ergens wel een criterium is waar een project of een goed idee niet aan voldoet. Natuurlijk heb ik wel degelijk al werkende en verkennende in de fase van selectie van programmaonderdelen criteria opgesteld. Ik kon dat tijdens het debat niet meer corrigeren omdat de discussie toen al weer over een ander onderwerp ging. Overigens zijn die citeria lange tijd duidelijk te lezen geweest op de website www.rotterdamheeftkoorts.nl. Bij de start van het programma van KOORTS is de website omgebouwd naar meer gerichte publieksinformatie over het programma van KOORTS. Wij gaan binnenkort weer de mogelijkheid toevoegen om achtergrondinformatie te downloaden.
Verder noem je dat KOORTS niet belast moet worden met de vraag hoe blijvende inbedding wordt gerealiseerd, omdat KOORTS gewoon een intensief cultuurtraject is waar je lekker van kunt genieten en meer niet. Dat ben ik niet met je eens. KOORTS kan wel degelijk aanknopingspunten aandragen voor toekomstig beleid en bestendiging voor een langere periode. Sterker nog onderzoek en kritische reflectie op KOORTS is op verschillende niveau's opgenomen als expliciet onderdeel van KOORTS op de volgende manieren:
a) de beleidsafdeling van de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur verzamelt aan de hand van een vooropgezette evaluatie opzet gegevens over drie projecten die experimenteel, samenbindend en instellings en/of sectoroverstijgend zijn. Dit zijn Duik in de Dijk, Antenne Rotterdam en Goudkoorts. Deze projecten kunnen voor de toekomst van het actieprogramma cultuurbereik interessant zijn.
b) een student kunst- en cultuurwetenschappen van de Erasmusuniversiteit doet onderzoek naar de 4 muziektrajecten Talent to star, Euro+songfestival, Habibi Maghribi en de samenvoeging van deze trajecten tot 1 slotconcert ism het Wereldmuziekcentrum. De initiatiefnemers van de projecten zien de meerwaarde van het toewerken naar een gezamenlijk slotconcert (jongeren,ouderen, specifieke muziekstijlen). KOORTS maakt dit mogelijk. Het resultaat wordt op via dit onderzoek onderzocht.
c) Er wordt een drietal debatten ism met de afdeling debat van de Raad georganiseert tijdens en na KOORTS. De laatste zal gewijd zijn aan de evaluatie van KOORTS.
d) Er wordt een interactief plakboek aangeboden waarin publiek en makers kunnen reageren op KOORTSprogramma's. Een deel van deze plakboeken zal na afloop weer ingeleverd worden en uitgezet worden onder beleidsmakers in en buiten Rotterdam.
e) Er wordt gelegenheid gegeven tot en meegewerkt aan te organiseren expertmeetings over aan KOORTS verwante onderwerpen (KOA, Piet Elenbaas, bijvoorbeeld wil hier waarschijnlijk gebruik van maken met een bijeenkomst over het fenomeen cultuurscouts. Sonor gaat een boekje uitgeven over kunst en cultuur in relatie tot de sociale sector en wil hier een bijeenkomst aan wijden)
f) Er wordt ism de dienst Kunst en Cultuur bekeken hoe beleidsmakers van andere steden en beleidsmakers van OCenW uitgenodigd kunnen worden voor programma en expertmeetings.
Ik stuur je hierbij de laatste versie van het programma mee zodat je kennis kunt nemen van criteria en achtergronden.
Tevens een uitgebreidere verise met uitgangspunten en werkwijze.

Ik hoop hiermee een ongelukkig geplaatste opmerking van mezelf tijdens het debat ongedaan gemaakt te hebben.

groet
Carolien Dieleman
projectleider kunst- en cultuurmanifestatie KOORTS


*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"