Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236404549
2711152024283337414650
3812162125293438424751
4913172226303539434852
5183144

Magazine

week 52 | maandag 23 december 2024 03:27 uur | 3 bezoekers

The integration has failed - (Translation)

“NO Dammit! Fuck off! Bullshit! Shut up! Please no!” These are some of the responses at hearing the word ‘integration’ and they are no lie. To many these feelings arise at the mere sound of the word ‘integration’.
Having seen the responses and level of interest in this and similar matters, this article has been translated to English to allow a wider discussion of the matter. It has been translated as close as possible to its original version in Dutch. The counter article will be translated as well.
By Gök-E, posted 22 Feb. 2005.

“NO Dammit! Fuck off! Bullshit! Shut up! Please no!” These are some of the responses at hearing the word ‘integration’ and they are no lie. To many these feelings arise at the mere sound of the word ‘integration’.
Recently I have agreed to collaborate with a party enquiry, where I myself am also interviewed. Both Turkish and Dutch Party goers were interviewed.
One of the questions was: would you like to go once to a “Dutch party”?! “Of course”, I agreed, “if it’s a good party”. Other Turkish partygoers felt generally the same, positively open for such an evening, or something similar.
On the other hand however, I noticed, that in general, the Dutch partygoers answered ‘NO!’ to the question: would you like to go once to a Turkish party? The reason that they gave was that they weren’t fond of Turkish music.
This example illustrates perfectly why I, as an immigrant, have a problem with the integration syndrome. This syndrome is strengthened by similar experiences and really frustrates, particularly because it has become a one-way street; most Dutch people don’t even want to take a look on how things are on the “other side”.
Are they perhaps frightened from the unknown?
Or is it because Turkish Culture does not at all address them?
Maybe its because they’re not genuinely interested in any other culture besides their own culture?
The integration has failed, we often hear, and the blaming finger always points at the immigrants. Naturally Undeserved.
The people who find the integration has failed must point the finger at their own chest asking themselves, if the integration should not come from both sides.
I can find myself well in the multicultural society. I am capable of taking part in a “Dutch party” without being annoyed by music that is foreign to me.
The integration has certainly failed!
Would a “How to become a good Dutch citizen” (inburgeringcurs) workshop work for the Dutch?
 
Array
(
    [116405] => Array
        (
            [naam] => Gök-E
            [link] => www.djgoke.nl
            [reactie] => Nice translation of my article sended on 22 February..This article has been published in the February edition of the Turkish Youth Magazine, called Genc Rehber. www.gencrehber.nl.

Thanks to Shay for the translation. People, further discussion pleaseeeee!! 
            [afbeelding] => 3075
            [afbeelding_id] => 3075
            [afbeelding_name] => Zwembad.jpg
            [afbeelding_date] => 2005-03-02 19:12:04
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20050302191204_Zwembad.jpg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 56170
            [afbeelding_width] => 768
            [afbeelding_height] => 1024
            [afbeelding_size] => 97560
            [afbeelding_type] => jpg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-03-02 19:12:04
            [react_date_changed] => 2005-03-02 19:12:04
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101807
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => MPDFWTCZ9FHJ3W
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116405
            [editable] => 1
        )

    [116404] => Array
        (
            [naam] => Murat
            [link] => 
            [reactie] => Sorry dat ik in het Nederlands ga reageren op een Engelse vertaling. 

Als bewuste individuen beslissen we zelf waar we bij willen horen of niet. Persoonlijk hou ik er niet van dingen moeilijker te maken dan dat ze zijn. In mijn studenten tijd merkte ik pas echt dat er iets mis was met de samenleving. Op de studenten soos waar veel medestudenten urenlang konden genieten van een biertje voelde ik me zwaar buitenlander. Ik twijfelde zelfs of dat ik misschien zelfs buitenaards was ofzo. Studenten dronken bier en luisteren naar top 40 muziek! (Zo leefden zij samen) Ik hield meer van Wodka en luister liever naar Cem Karaca. Omdat ik dat niet bij mijn medestudenten kon krijgen leefde ik liever samen met mensen die net zoals ik zijn. Dus mijn integratie binnen de studenten groep was heftig mislukt. Dat het geen gevolgen had voor mijn bestaan binnen de groep kan ik niet zeggen. Ik was in ogen van velen een vreemde vogel die integratie problemen had. Ik miste altijd nieuwtjes die soms wel nadelig uit pakten. Ik werd nooit uit genodigd op verjaardagfeestjes (waar nog meer bier werd gezopen) waar door ik ook maar heel weinig Nederlandse vriendinnetjes heb gehad. Eigenlijk bestond ik niet voor mijn medestudenten. Dit omdat ik niet paste in een cultuur die zij gewend waren. Een cultuur dat voor mij niets anders is was dan een geitenwollen sokken cultuur waar ik me als persoon bewust van distantieerde. Net zoals ik dat ook bij, Turken die in een koffiehuis hangen en de ganse tag zware thee drinken en klaagliederen luisteren heb gedaan. 

Dit is maar een van de voorbeelden die mij zo te binnen schiet. Er zijn wel meerdere dingen waar uit men kan bevinden dat zelfs ik, na 26 jaar Nederland niet goed genoeg ben geïntegreerd in de “Nederlandse manier van samenleven”. Soms lijkt als of het samen gedeelte van het woord samenleven enkel betrekking heeft op de hoeveelheid personen die gemeenschappelijk moeten leven. Samenleven van culturen wordt helaas niet gepromoot integendeel het wordt zelfs bemoeilijkt omdat veel culturen niet worden erkend. Dit verandert enigszins wel als het b.v. autochtone Skater of Punker betreft die niets van de mainstream cultuur willen hebben. Zij worden niet aangewezen als het gaat om een mislukt integratieproces. Dat zijn mensen die in een subcultuur leven hoor je mensen wel eens zeggen… mee eens. Net zoals ik en vele andere allochtonen. Alleen helaas wordt die van ons niet erkend omdat het niet past in een samenleving, waar bijna niemand meer van weet wat de maatstaf van was. 

            [afbeelding] => 3076
            [afbeelding_id] => 3076
            [afbeelding_name] => duiveltje.jpg
            [afbeelding_date] => 2005-03-02 23:29:09
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20050302232909_duiveltje.jpg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 56247
            [afbeelding_width] => 127
            [afbeelding_height] => 151
            [afbeelding_size] => 6148
            [afbeelding_type] => jpg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-03-02 23:29:09
            [react_date_changed] => 2005-03-02 23:29:09
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101807
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => BZRCPXD4P984AMU
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116404
            [editable] => 1
        )

)
photo

Gök-E | 02 maart 2005

www.djgoke.nl

Nice translation of my article sended on 22 February..This article has been published in the February edition of the Turkish Youth Magazine, called Genc Rehber. www.gencrehber.nl.

Thanks to Shay for the translation. People, further discussion pleaseeeee!!

photo

Murat | 02 maart 2005

Sorry dat ik in het Nederlands ga reageren op een Engelse vertaling.

Als bewuste individuen beslissen we zelf waar we bij willen horen of niet. Persoonlijk hou ik er niet van dingen moeilijker te maken dan dat ze zijn. In mijn studenten tijd merkte ik pas echt dat er iets mis was met de samenleving. Op de studenten soos waar veel medestudenten urenlang konden genieten van een biertje voelde ik me zwaar buitenlander. Ik twijfelde zelfs of dat ik misschien zelfs buitenaards was ofzo. Studenten dronken bier en luisteren naar top 40 muziek! (Zo leefden zij samen) Ik hield meer van Wodka en luister liever naar Cem Karaca. Omdat ik dat niet bij mijn medestudenten kon krijgen leefde ik liever samen met mensen die net zoals ik zijn. Dus mijn integratie binnen de studenten groep was heftig mislukt. Dat het geen gevolgen had voor mijn bestaan binnen de groep kan ik niet zeggen. Ik was in ogen van velen een vreemde vogel die integratie problemen had. Ik miste altijd nieuwtjes die soms wel nadelig uit pakten. Ik werd nooit uit genodigd op verjaardagfeestjes (waar nog meer bier werd gezopen) waar door ik ook maar heel weinig Nederlandse vriendinnetjes heb gehad. Eigenlijk bestond ik niet voor mijn medestudenten. Dit omdat ik niet paste in een cultuur die zij gewend waren. Een cultuur dat voor mij niets anders is was dan een geitenwollen sokken cultuur waar ik me als persoon bewust van distantieerde. Net zoals ik dat ook bij, Turken die in een koffiehuis hangen en de ganse tag zware thee drinken en klaagliederen luisteren heb gedaan.

Dit is maar een van de voorbeelden die mij zo te binnen schiet. Er zijn wel meerdere dingen waar uit men kan bevinden dat zelfs ik, na 26 jaar Nederland niet goed genoeg ben geïntegreerd in de “Nederlandse manier van samenleven”. Soms lijkt als of het samen gedeelte van het woord samenleven enkel betrekking heeft op de hoeveelheid personen die gemeenschappelijk moeten leven. Samenleven van culturen wordt helaas niet gepromoot integendeel het wordt zelfs bemoeilijkt omdat veel culturen niet worden erkend. Dit verandert enigszins wel als het b.v. autochtone Skater of Punker betreft die niets van de mainstream cultuur willen hebben. Zij worden niet aangewezen als het gaat om een mislukt integratieproces. Dat zijn mensen die in een subcultuur leven hoor je mensen wel eens zeggen… mee eens. Net zoals ik en vele andere allochtonen. Alleen helaas wordt die van ons niet erkend omdat het niet past in een samenleving, waar bijna niemand meer van weet wat de maatstaf van was.


*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"