j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Het Islam- & Integratiedebat
Rotterdam, de stad waar gesproken wordt, sterker nog waar gedebatteerd wordt tussen moslims en niet- moslims.
Het is woensdag 23 februari 2005 en circa vijfhonderd mensen haastten zich naar het mooie WTC gebouw, want daar kunnen Rotterdammers hun mening kwijt en meedenken over eventuele oplossingen.
Het islamdebat is een debat wat gevoerd wordt vol emoties, mensen en met name moslims kunnen het maar moeilijk verdragen wanneer er gesproken wordt met Wij en Zij.
Wat moslims nog moeilijker kunnen verdragen is, wanneer islam als geloof ter sprake komt.
Zoals gewoonlijk wordt het debat ingeleid door iemand met toegevoegde waarde, dit keer was dit wethouder Pastors van Leefbaar Rotterdam.
De heer Pastors schreef een prachtige essay welke luidde; “De islam als nieuwe religie.
Kerk en Staat.” In zijn essay geeft wethouder Pastors aan dat er voor ieder geloof en religie ruimte is in Nederland, ook voor de islam, maar stelt daar wel tegenover dat Nederland gevormd is door de joods- christelijk humanisme en niet zal wijken daarvan.
Zeer opmerkelijk staat in zijn essay dat vijfentwintig procent van de moslim zou willen dat de Sharia ingevoerd moet worden, ook stelt wethouder Pastors dat integratie van één kant moet komen.
Het publiek kwam aan het woord en men stond werkelijk te popelen om wethouder Pastors te vragen hoe hij aan die vijfentwintig procent kwam, hierop reageerde de wethouder verwijzend naar een uitzending van NOVA uitgevoerd door een Turks onderzoeksbureau welke in Amsterdam een groep mensen heeft geïnterviewd met de vraagstelling; “Moet in Nederland de Sharia worden ingevoerd?” vijfentwintig procent was het ermee eens.
Een onderzoek gedaan in Amsterdam, onder hoeveel mensen eigenlijk? Amsterdam is niet heel Nederland! Aldus de reacties uit het publiek.
Het echte debat gaat beginnen en de stelling wordt geponeerd.
De overheid moet zich bemoeien met de islam in Rotterdam, aldus stelling één.
Duidelijk was het dat men hier van mening verschilde, want het vak met voorstanders (aangeduid met de kleur groen) van de stelling was weer eens dun bevolkt terwijl het tegen vak (aangeduid met de kleur rood) geen stoelen over had.
Men reageert zeer emotioneel met “De overheid mag zich niet bemoeien met de islam, want dan zouden zij dat ook moeten doen bij christenen, joden etc.”
In het groene vak wordt hierop gereageerd en deze heer komt naar voren met het antwoord “De overheid bemoeit zich wel degelijk met christen, kijk maar naar de SGP waar een zaak tegen aangespannen is omdat zij een vrouw weigeren in de partij.”
Zo gaat het debat nog even door, zolang zelfs dat enkele minuten van de pauze hiervoor gebruikt werden.
Na een korte pauze wordt stelling twee geponeerd.
De sleutel voor integratie ligt bij moslims, aldus stelling twee.
Zoals wethouder Pastors al zei in zijn inleiding; de immigranten dus ook de moslims zijn vrijwillig naar Nederland gekomen en moeten integreren, zij moeten dit alleen doen.
Nu wordt het leuk, zo dacht ik.
Zoals de eerste stelling, werd ook de tweede ingeleid om de toon er even extra in te zetten. Dat lukte met name bij de tweede stelling.
Er werd door één van de inleiders geroepen; De moslim heeft geen recht op integratie! Zij moeten ook niet bij de overheid komen met; ik wil geluk dus geef mij geluk!
De toon was duidelijk gezet.
Er werd geroepen dat de overheid de moslim moet helpen integreren en dat integratie een taak van twee is. Reacties over en weer, maar enkele vielen mij op.
Een heer stond op uit groene vlak en stelde de vraag aan de dames met een hoofddoek;
Indien jullie gaan solliciteren en er wordt gevraagd om het hoofddoekje af te doen omdat het niet mag volgens de kleding voorschriften, doe je het dan af?
Luidkeels werd hierop gereageerd, NEE!
Wel willen integreren en meedoen in de maatschappij maar als het gaat om een simpele voorschrift als, geen hoofddoekje, dan heeft de baan afgedaan en blijft de moslima liever thuis.
Wel treurig vond ik dat, dit met name omdat juist de moslima moet werken en juist de moslima alle kansen die ze krijgt zou moeten grijpen. Een hoop werk is er dus nog te verzetten en we zijn nog lang niet uitgepraat.
Karim Khaoiri
Reaguurder | 26 december 2006Ik begrijp het woord moslima, met een A niet, je zegt toch ook niet een christena als je een vrouw bedoelt, of een jehovo als het om een man gaat ? Een christen of een jehova kan een man of vrouw zijn , dus een moslim kan een man of vrouw zijn. Het is echt weer iets irritants om moslima te zeggen, zo van kijk ons eens even apart zijn ... Of is het een poging van feminisme binnen de islam ? ;-)) |