Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236404549
2711152024283337414650
3812162125293438424751
4913172226303539434852
5183144

Magazine

week 52 | vrijdag 27 december 2024 11:36 uur | 7 bezoekers

De integratie is mislukt!

“Nee gatver! Weg ermee! Bullshit! Rot op! Alsjeblieft niet!”. De reacties bij het horen van dat woord ‘integratie’ liegen er niet om. Velen zullen wel een dergelijk gevoel hebben bij het woord integr

De integratie is mislukt!

“Nee gatver! Weg ermee! Bullshit! Rot op! Alsjeblieft niet!”. De reacties bij het horen van dat woord ‘integratie’ liegen er niet om. Velen zullen wel een dergelijk gevoel hebben bij het woord integratie.

Recentelijk heb ik mijn medewerking verleend aan een partyenquête, waar ik zelf ook geïnterviewd ben. Er werden zowel Turkse partygangers als Hollandse geïnterviewd. Eén van de vragen was: of ik wel een keertje naar een “Hollandse party” zou willen?! ‘Tuurlijk’ als het maar een goede party is, antwoordde ik instemmend. Viel me op dat andere Turkse partygangers in het algemeen ook positief reageerden of anders gezegd ze stonden dus open voor een avondje ‘iets anders’. Daarentegen viel mij op dat de geïnterviewde Nederlanders in het algemeen stellig ‘NEE!’ antwoordden bij de vraag of ze wel een keertje naar een Turkse party zouden willen. De reden die ze gaven was dat ze Turkse muziek maar niets vonden.

Dit voorbeeld illustreert heel goed waarom ik ‘allochtoon’ kamp met een integratiesyndroom. Dit syndroom, dat wordt versterkt door dergelijke ervaringen, wekt zonder meer frustraties op. Het wekt frustraties op omdat het een eenrichtingsverkeer is geworden. De meeste Nederlanders willen niet eens de moeite nemen om een kijkje in andermans keuken te werpen. Zijn ze misschien bang voor het onbekende? Of is het omdat de Turkse cultuur ze helemaal niet aanspreekt? Of is het omdat ze gewoon niet geinteresseerd zijn in een andere cultuur dan de eigen cultuur? 

 
De integratie is mislukt, horen we vaak. De wijzende vinger richt zich altijd tot de allochtonen. Onterecht natuurlijk. De mensen die vinden dat de integratie is mislukt zouden de hand in eigen boezem moeten steken en zich af moeten vragen of de integratie niet van beide kanten moet komen. Ik kan me goed vinden in de multiculturele samenleving. Ik kan het naar me zin hebben op een “Hollandse party” zonder dat ik me stoor aan de voor mij buitenlandse muziek.

De integratie is zeker mislukt! Zou een inburgeringcursus voor autochtonen misschien een oplossing kunnen bieden?

 
Array
(
    [116466] => Array
        (
            [naam] => Oscar
            [link] => 
            [reactie] => Weet je, ik ga sinds een jaar regelmatig met Turken om, steeds intensiever zelfs. En het klinkt misschien stom, maar ik ben daar erg blij mee. Ik merk dat Turken tussen de 20 en de 30, waar ik dus mee om ga, heel sociaal welgemanierd en zeer beschaafd zijn. Normen en waarden hoog in het vaandel hebben en met beide benen in de maatschappij staan. Allemaal eigenschappen die ik bij de over het algemeen egocentrische, arrogante egoïstische en ongemanierde Nederlander nog maar zelden zie. Misschien omdat ik een Aziatische vrouw heb dat ik steeds kritischer naar de Hollandse cultuur kijk. Ik snap dus goed wat je bedoeld. Nederlanders, zeker in Rotterdam, zouden omgeschoold moeten worden naar wereldburgers. Waar alle culturen met haar uitingen als vanzelfsprekend door elkaar lopen!
            [afbeelding] => 2936
            [afbeelding_id] => 2936
            [afbeelding_name] => multiculti.jpg
            [afbeelding_date] => 2005-02-22 23:48:46
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20050222234846_multiculti.jpg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 50679
            [afbeelding_width] => 300
            [afbeelding_height] => 221
            [afbeelding_size] => 26171
            [afbeelding_type] => jpg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-02-22 23:48:46
            [react_date_changed] => 2005-02-22 23:48:46
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101852
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 5ZVXRMPFEFRFCL7
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116466
            [editable] => 1
        )

    [116465] => Array
        (
            [naam] => Gök-E
            [link] => 
            [reactie] => Oscar, bedankt voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk. Al zijn er ook veel Nederlanders die wel gewoon 'wereldburger'zijn ;) 
            [afbeelding] => 2945
            [afbeelding_id] => 2945
            [afbeelding_name] => thumb_tn_PICT0143.jpg
            [afbeelding_date] => 2005-02-23 10:53:51
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20050223105351_thumb_tn_PICT0143.jpg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 50873
            [afbeelding_width] => 100
            [afbeelding_height] => 75
            [afbeelding_size] => 4165
            [afbeelding_type] => jpg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-02-23 00:37:28
            [react_date_changed] => 2005-02-23 00:37:28
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101852
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => VJQFRDS4SYLRUTV
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116465
            [editable] => 1
        )

    [116464] => Array
        (
            [naam] => Lin
            [link] => 
            [reactie] => Ik ben het helemaal met je eens! Over 100 jaar zijn we een grote wereld, met allerlei rassen en culturen gemixt! Het belangrijkste omdat te laten werken is volgens mij interesse en acceptatie. En het is jammer dat sommige mensen te oppervlakkig zijn zich ergens anders in te verdiepen...
            [afbeelding] => 2946
            [afbeelding_id] => 2946
            [afbeelding_name] => thumb_tn_PICT0120.jpg
            [afbeelding_date] => 2005-02-23 10:55:30
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20050223105530_thumb_tn_PICT0120.jpg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 50890
            [afbeelding_width] => 100
            [afbeelding_height] => 75
            [afbeelding_size] => 3833
            [afbeelding_type] => jpg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-02-23 00:52:13
            [react_date_changed] => 2005-02-23 00:52:13
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101852
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => GA4233233KB76ZJ
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116464
            [editable] => 1
        )

    [116459] => Array
        (
            [naam] => Integrerende Nederlander
            [link] => 
            [reactie] => Als ik naar Turkije ga dan ga ik wel naar een Turkse party. 
Als je in Nederland bent dan integreer je in de Nederlandse cultuur. Het begrip integratie staan namelijk voor opnemen in een geheel. Het geheel is hier de Nederlandse cultuur. En als je als Turk naar Nederland komt, heb je je daar aan aan te passen. 
Dat wil niet zeggen dat Nederlanders niet moeten openstaan voor anderen, maar dat doen we door anderen toe te laten in onze cultuur. Dat is de kant die Nederlanders moeten verzorgen bij integratie: het toelaten van anderen, het opnemen in het geheel. 
            [afbeelding] => 2944
            [afbeelding_id] => 2944
            [afbeelding_name] => wallpeper_017.jpg
            [afbeelding_date] => 2005-02-23 10:50:40
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20050223105040_wallpeper_017.jpg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 50863
            [afbeelding_width] => 100
            [afbeelding_height] => 75
            [afbeelding_size] => 1638
            [afbeelding_type] => jpg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-02-23 10:50:40
            [react_date_changed] => 2005-02-23 10:50:40
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101852
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 4Y34UFFB64RWZMZ
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116459
            [editable] => 1
        )

    [116458] => Array
        (
            [naam] => Femke
            [link] => 
            [reactie] => Op zoek naar plaatjes voor bij de reacties via 'Turkse feesten' op google kwam ik alleen terecht bij www.sahmeran.nl. 
Grote Turkse feesten zo te zien. Is dit een aanrader of nodig jij ons eens uit om kennis te maken op een Turks feest Gök-E? 
            [afbeelding] => 2947
            [afbeelding_id] => 2947
            [afbeelding_name] => sahmeranlogoRed.jpg
            [afbeelding_date] => 2005-02-23 10:59:36
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20050223105936_sahmeranlogoRed.jpg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 50896
            [afbeelding_width] => 1250
            [afbeelding_height] => 606
            [afbeelding_size] => 151162
            [afbeelding_type] => jpg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-02-23 10:59:36
            [react_date_changed] => 2005-02-23 10:59:36
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101852
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => EEK9PXCABSCECVT
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116458
            [editable] => 1
        )

    [116453] => Array
        (
            [naam] => Gök-E
            [link] => 
            [reactie] => Allereerst dank ik jullie voor jullie reacties. Femke, Sahmeran vind ik geen aanrader vanwege het niet goed weergeven van trendy jong publiek. Daarom kan je beter terecht bij de organisatie genaamd Keyifland. Deze is ook multicultureler. www.keyifland.nl
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-02-23 20:20:23
            [react_date_changed] => 2005-02-23 20:20:23
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101852
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => EELC5E7L4AUJH3Z
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116453
            [editable] => 1
        )

    [116446] => Array
        (
            [naam] => Frans
            [link] => 
            [reactie] => Wanneer leren we nu als autochtonen eens begrijpen dat wij ook moeten inburgeren of 'om'burgeren. Wij verwachten maar dat iedereen zich ombuigt naar de autochtone bevolking. Maar het moet van twee kanten werken.

Het mooiste is als je van meerdere culturen de goede dingen er uit pakt. Daar wordt iedereen beter van.

En feesten daar houdt toch iedereen van? Of ze nu Turks, Duits, Ghanees of Nederlands zijn.

Integratie of 'om'tegratie moet vanuit je hart komen. Het werkt altijd twee kanten op... 


            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-02-23 23:15:32
            [react_date_changed] => 2005-02-23 23:15:32
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101852
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 8XPZUHX2HRS93FC
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116446
            [editable] => 1
        )

    [116445] => Array
        (
            [naam] => Gök-E
            [link] => 
            [reactie] => Mooier kon je het niet omschrijven Frans. Petje af ;) Muziek is universieel, voor een ieder toegangkelijk. 
            [afbeelding] => 2963
            [afbeelding_id] => 2963
            [afbeelding_name] => Zwembad.jpg
            [afbeelding_date] => 2005-02-23 23:37:57
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20050223233757_Zwembad.jpg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 51602
            [afbeelding_width] => 768
            [afbeelding_height] => 1024
            [afbeelding_size] => 97560
            [afbeelding_type] => jpg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-02-23 23:37:57
            [react_date_changed] => 2005-02-23 23:37:57
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101852
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => BAG32M7FPRFBF7G
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116445
            [editable] => 1
        )

    [116443] => Array
        (
            [naam] => karim Khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => Sorry dat ik het moet zeggen Gök E, integratie is mislukt met name omdat mensen die naar Nederland gekomen zijn altijd hebben gedacht dat integratie van 2 kanten moet komen. Alles wat je doet moet je zelf doen dus ook integreren.
Het voorbeeld wat jij aangeeft is ook kort door de bocht, want ook ik hou niet van Turkse party's simpelweg omdat ik de muziek die er gedraaid wordt niet mooi vind. Alvorens je een reactie geeft wil ik wel zeggen dat ik ze weleens heb bezocht en zeker niet verder kijkt dan mijn neus langs is. Ik als jonge Nederlander van Marokkaanse afkomst staat wel degelijk open voor alles en iedereen, ook voor Turken aangezien mijn schoonzus een Turkse is.

Verder veeg ik de vloer ook maar aan met Frans en Oscar, want als een Nederlander naar Turkeije gaat om er daadwerkelijk te wonen zal hij/zij wel degelijk moeten inburgeren en verwacht vooral niet dat je geholpen wordt. Integratie komt dus van 1 kant en ombuigen alleen al vind ik van de domme. 
Tegen Oscar zou ik even kwijt willen dat hij niet verder als zijn neus langs is moet kijken maar ook zeer zeker moet kijken naar kwesties als eerwraak, etc. Dit komt vooral voor bij Turken, ik vertrouw mijn dochter niet aan hen hoor. Het is leuk en aardig om kritiek te geven maar kritiek moet wel verder onderbouwd worden dan alleen uit te gaan op een FEESTJE

            [afbeelding] => 2965
            [afbeelding_id] => 2965
            [afbeelding_name] => images.jpg
            [afbeelding_date] => 2005-02-24 00:29:30
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20050224002930_images.jpg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 51618
            [afbeelding_width] => 127
            [afbeelding_height] => 127
            [afbeelding_size] => 16762
            [afbeelding_type] => jpg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-02-24 00:29:30
            [react_date_changed] => 2005-02-24 00:29:30
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101852
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 6D22EDRAUXZ2F3
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116443
            [editable] => 1
        )

    [116441] => Array
        (
            [naam] => Rini
            [link] => 
            [reactie] => INTEGREREN DOE JE NIET ALLEEN !
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-02-24 10:37:09
            [react_date_changed] => 2005-02-24 10:37:09
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101852
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => LM7BPZ6RUXF2TBA
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116441
            [editable] => 1
        )

    [116439] => Array
        (
            [naam] => karim Khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => Beste Rini...
Onderbouwt u alstublieft waarom integreren niet van 1 kant moet komen...
Het is simpel om Nederlanders voor racist uit te maken maar onderbouw dit aub. Ik respecteer uw mening maar zeg dan ook waarom u het vind.
Ik wil men in het algemeen iets vragen...

Je bent 16, je hebt een vriendje of vriendinnetje "een beauty". Jullie willen sex met elkaar, je hebt nog totaal geen ervaring....ga je dan ook naar een ervaren persoon toe om te vragen om jou sex te leren bedrijven? Sterker ga je naar iemand toe om te vragen: Hoe gaat sex in zijn werking en toon u dat alstublieft aan mij door het met mijn vriendin als voorbeeld te doen!!!

Nee sex is iets wat we moet leren en zelf moeten doen.
Integreren is ook iets nieuws voor immigranten en dit zullen zij volledig zelf moeten doen.

Waarom spreken mijn ouders wel verstaanbaar nederlands en hebben zij ons niet nodig voor een doktersbezoek of wat dan ook en andere mensen die hier ook 30 jaar wonen kunnen de taal soms niet eens, hoe komt dit?
Kom aub niet met het verhaal dat ze zo hard moesten werken want dit moest mijn vader ook. Trouwens een heel groot deel van de 1ste generatie zit al heel lang in de WAO en nog kunnen zij de taal niet.

Nog een vraag: waarom kunnen marokkanen die een uitkering krijgen en een speciale regeling getroffen hadden, een kleine 10 tot 15 jaar geleden met de Nederlandse overheid en nu in Marokko verblijven wel Nederlands??
Is dit omdat zij een brief moeten schrijven in het Nederlands of dat zij het GAK moeten bellen en Nederlands moeten spreken???
Waarom spreekt men die al 10 jaar geleden vertrokken is uit Nederland wel Nederlands en men die in Nederland woont geen Nederlands?

Indien iemand hier een antwoord op kan geven, GRAAG.

            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-02-24 17:52:22
            [react_date_changed] => 2005-02-24 17:52:22
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101852
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 7RZB55B53ZG77JT
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116439
            [editable] => 1
        )

    [116438] => Array
        (
            [naam] => Rini
            [link] => 
            [reactie] => Heel simpel, integreren betekent samengaan, je kan niet samengaan in je eentje. Verder vind ik jouw standpunt prima: verbeter de wereld begin bij jezelf en als je iets wil veranderen moet je in  principe zelf beginnen en proberen. Zo is het... Overigens vind ik dat je goed en origineel schrijft. Meningen zijn simpel, maar dingen zijn complex.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-02-24 19:50:02
            [react_date_changed] => 2005-02-24 19:50:02
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101852
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 7CH99TG98BHYEYB
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116438
            [editable] => 1
        )

    [116437] => Array
        (
            [naam] => karim Khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => Oké maar nog is er niemand die mijn vraag heeft weten te beantwoorden. Ik blijf het toch nog echt stellig met u oneens
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-02-24 22:02:20
            [react_date_changed] => 2005-02-24 22:02:20
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101852
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 3XEPEAA8YMDFCXC
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116437
            [editable] => 1
        )

    [116435] => Array
        (
            [naam] => Murat Aydemir
            [link] => 
            [reactie] => Leuk Column Gokhan;) 
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-02-25 16:50:01
            [react_date_changed] => 2005-02-25 16:50:01
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101852
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => JPWT6X3XMGTZT75
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116435
            [editable] => 1
        )

    [116433] => Array
        (
            [naam] => Gök-E
            [link] => www.gencrehber.nl
            [reactie] => Dank je baas :) 
MENSEN DEZE COLUMN IS IN DE FEBRUARI EDITIE VERSCHENEN VAN HET TURKS JONGERENBLAD: GENC REHBER! U kunt dit vinden op www.gencrehber.nl.
Ik schrijf maandelijks een column.
            [afbeelding] => 2984
            [afbeelding_id] => 2984
            [afbeelding_name] => Zwembad.jpg
            [afbeelding_date] => 2005-02-25 21:56:46
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20050225215646_Zwembad.jpg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 52395
            [afbeelding_width] => 768
            [afbeelding_height] => 1024
            [afbeelding_size] => 97560
            [afbeelding_type] => jpg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-02-25 21:56:46
            [react_date_changed] => 2005-02-25 21:56:46
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101852
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 2KHRAJ32Q6MLPE8
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116433
            [editable] => 1
        )

    [116340] => Array
        (
            [naam] => jan van den berg
            [link] => 
            [reactie] => jammer dat geen van jullie die jongen zijn vraag weet te beantwoorden. Ik zelf hou me ver van het debat maar hier kan ik niets anders zeggen dan Gök hou je bezig met andere dingen, schrijven is niet weggelegd voor jou.
Neem dit aub van mij aan, ik zit al vele jaren in het vak, sorry jongen kansen zat in andere vakken.


            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-03-10 12:53:33
            [react_date_changed] => 2005-03-10 12:53:33
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101852
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 25VE9KWGQKS7Q7C
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116340
            [editable] => 1
        )

    [116334] => Array
        (
            [naam] => Gök-E
            [link] => 
            [reactie] => Ik ga door Jan! Sorry! Ik zit ook jaren in het vak, dus ik weet niet in welk vak jij zit..Een beetje respect zou wel op zijn plaats zijn. Of, voel je je een beetje aangesproken en reageer je je af op mij? Dit geeft goed weer waarom de integratie is mislukt. 
Sterker nog, Jan van den Berg wil mij het zwijgen opleggen! De vrijheid van meningsuiting is in gevaar!! 

(over die vraag van Karim kom ik nog terug, ik heb wel degelijk een antwoord..Jan ;)
            [afbeelding] => 3283
            [afbeelding_id] => 3283
            [afbeelding_name] => Zwembad.jpg
            [afbeelding_date] => 2005-03-11 21:43:03
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20050311214303_Zwembad.jpg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 63152
            [afbeelding_width] => 768
            [afbeelding_height] => 1024
            [afbeelding_size] => 97560
            [afbeelding_type] => jpg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-03-11 21:43:03
            [react_date_changed] => 2005-03-11 21:43:03
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101852
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => WXD6LYE68JCPHLA
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116334
            [editable] => 1
        )

    [116333] => Array
        (
            [naam] => Rini
            [link] => 
            [reactie] => Ik denk niet dat dit met integratie te maken heeft tussen turken en nederlanders, maar meer oud en jong. Ik vind het heel irritant als mensen zeggen al jaren in het vak  te zitten en daarop iemand degenereren.
Bovendien heeft Jan het heeft over 'die jongen', terwijl Karim wat mij betreft een man is en Jan een ouwe zeur.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2005-03-12 09:03:00
            [react_date_changed] => 2005-03-12 09:03:00
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101852
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => B5GY48PXHV86US
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 116333
            [editable] => 1
        )

)
photo

Oscar | 22 februari 2005

Weet je, ik ga sinds een jaar regelmatig met Turken om, steeds intensiever zelfs. En het klinkt misschien stom, maar ik ben daar erg blij mee. Ik merk dat Turken tussen de 20 en de 30, waar ik dus mee om ga, heel sociaal welgemanierd en zeer beschaafd zijn. Normen en waarden hoog in het vaandel hebben en met beide benen in de maatschappij staan. Allemaal eigenschappen die ik bij de over het algemeen egocentrische, arrogante egoïstische en ongemanierde Nederlander nog maar zelden zie. Misschien omdat ik een Aziatische vrouw heb dat ik steeds kritischer naar de Hollandse cultuur kijk. Ik snap dus goed wat je bedoeld. Nederlanders, zeker in Rotterdam, zouden omgeschoold moeten worden naar wereldburgers. Waar alle culturen met haar uitingen als vanzelfsprekend door elkaar lopen!

photo

Gök-E | 23 februari 2005

Oscar, bedankt voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk. Al zijn er ook veel Nederlanders die wel gewoon 'wereldburger'zijn ;)

photo

Lin | 23 februari 2005

Ik ben het helemaal met je eens! Over 100 jaar zijn we een grote wereld, met allerlei rassen en culturen gemixt! Het belangrijkste omdat te laten werken is volgens mij interesse en acceptatie. En het is jammer dat sommige mensen te oppervlakkig zijn zich ergens anders in te verdiepen...

photo

Integrerende Nederlander | 23 februari 2005

Als ik naar Turkije ga dan ga ik wel naar een Turkse party.
Als je in Nederland bent dan integreer je in de Nederlandse cultuur. Het begrip integratie staan namelijk voor opnemen in een geheel. Het geheel is hier de Nederlandse cultuur. En als je als Turk naar Nederland komt, heb je je daar aan aan te passen.
Dat wil niet zeggen dat Nederlanders niet moeten openstaan voor anderen, maar dat doen we door anderen toe te laten in onze cultuur. Dat is de kant die Nederlanders moeten verzorgen bij integratie: het toelaten van anderen, het opnemen in het geheel.

photo

Femke | 23 februari 2005

Op zoek naar plaatjes voor bij de reacties via 'Turkse feesten' op google kwam ik alleen terecht bij www.sahmeran.nl.
Grote Turkse feesten zo te zien. Is dit een aanrader of nodig jij ons eens uit om kennis te maken op een Turks feest Gök-E?

Gök-E | 23 februari 2005

Allereerst dank ik jullie voor jullie reacties. Femke, Sahmeran vind ik geen aanrader vanwege het niet goed weergeven van trendy jong publiek. Daarom kan je beter terecht bij de organisatie genaamd Keyifland. Deze is ook multicultureler. www.keyifland.nl

Frans | 23 februari 2005

Wanneer leren we nu als autochtonen eens begrijpen dat wij ook moeten inburgeren of 'om'burgeren. Wij verwachten maar dat iedereen zich ombuigt naar de autochtone bevolking. Maar het moet van twee kanten werken.

Het mooiste is als je van meerdere culturen de goede dingen er uit pakt. Daar wordt iedereen beter van.

En feesten daar houdt toch iedereen van? Of ze nu Turks, Duits, Ghanees of Nederlands zijn.

Integratie of 'om'tegratie moet vanuit je hart komen. Het werkt altijd twee kanten op...

photo

Gök-E | 23 februari 2005

Mooier kon je het niet omschrijven Frans. Petje af ;) Muziek is universieel, voor een ieder toegangkelijk.

photo

karim Khaoiri | 24 februari 2005

Sorry dat ik het moet zeggen Gök E, integratie is mislukt met name omdat mensen die naar Nederland gekomen zijn altijd hebben gedacht dat integratie van 2 kanten moet komen. Alles wat je doet moet je zelf doen dus ook integreren.
Het voorbeeld wat jij aangeeft is ook kort door de bocht, want ook ik hou niet van Turkse party's simpelweg omdat ik de muziek die er gedraaid wordt niet mooi vind. Alvorens je een reactie geeft wil ik wel zeggen dat ik ze weleens heb bezocht en zeker niet verder kijkt dan mijn neus langs is. Ik als jonge Nederlander van Marokkaanse afkomst staat wel degelijk open voor alles en iedereen, ook voor Turken aangezien mijn schoonzus een Turkse is.

Verder veeg ik de vloer ook maar aan met Frans en Oscar, want als een Nederlander naar Turkeije gaat om er daadwerkelijk te wonen zal hij/zij wel degelijk moeten inburgeren en verwacht vooral niet dat je geholpen wordt. Integratie komt dus van 1 kant en ombuigen alleen al vind ik van de domme.
Tegen Oscar zou ik even kwijt willen dat hij niet verder als zijn neus langs is moet kijken maar ook zeer zeker moet kijken naar kwesties als eerwraak, etc. Dit komt vooral voor bij Turken, ik vertrouw mijn dochter niet aan hen hoor. Het is leuk en aardig om kritiek te geven maar kritiek moet wel verder onderbouwd worden dan alleen uit te gaan op een FEESTJE

Rini | 24 februari 2005

INTEGREREN DOE JE NIET ALLEEN !

karim Khaoiri | 24 februari 2005

Beste Rini...
Onderbouwt u alstublieft waarom integreren niet van 1 kant moet komen...
Het is simpel om Nederlanders voor racist uit te maken maar onderbouw dit aub. Ik respecteer uw mening maar zeg dan ook waarom u het vind.
Ik wil men in het algemeen iets vragen...

Je bent 16, je hebt een vriendje of vriendinnetje "een beauty". Jullie willen sex met elkaar, je hebt nog totaal geen ervaring....ga je dan ook naar een ervaren persoon toe om te vragen om jou sex te leren bedrijven? Sterker ga je naar iemand toe om te vragen: Hoe gaat sex in zijn werking en toon u dat alstublieft aan mij door het met mijn vriendin als voorbeeld te doen!!!

Nee sex is iets wat we moet leren en zelf moeten doen.
Integreren is ook iets nieuws voor immigranten en dit zullen zij volledig zelf moeten doen.

Waarom spreken mijn ouders wel verstaanbaar nederlands en hebben zij ons niet nodig voor een doktersbezoek of wat dan ook en andere mensen die hier ook 30 jaar wonen kunnen de taal soms niet eens, hoe komt dit?
Kom aub niet met het verhaal dat ze zo hard moesten werken want dit moest mijn vader ook. Trouwens een heel groot deel van de 1ste generatie zit al heel lang in de WAO en nog kunnen zij de taal niet.

Nog een vraag: waarom kunnen marokkanen die een uitkering krijgen en een speciale regeling getroffen hadden, een kleine 10 tot 15 jaar geleden met de Nederlandse overheid en nu in Marokko verblijven wel Nederlands??
Is dit omdat zij een brief moeten schrijven in het Nederlands of dat zij het GAK moeten bellen en Nederlands moeten spreken???
Waarom spreekt men die al 10 jaar geleden vertrokken is uit Nederland wel Nederlands en men die in Nederland woont geen Nederlands?

Indien iemand hier een antwoord op kan geven, GRAAG.

Rini | 24 februari 2005

Heel simpel, integreren betekent samengaan, je kan niet samengaan in je eentje. Verder vind ik jouw standpunt prima: verbeter de wereld begin bij jezelf en als je iets wil veranderen moet je in principe zelf beginnen en proberen. Zo is het... Overigens vind ik dat je goed en origineel schrijft. Meningen zijn simpel, maar dingen zijn complex.

karim Khaoiri | 24 februari 2005

Oké maar nog is er niemand die mijn vraag heeft weten te beantwoorden. Ik blijf het toch nog echt stellig met u oneens

Murat Aydemir | 25 februari 2005

Leuk Column Gokhan;)

photo

Gök-E | 25 februari 2005

www.gencrehber.nl

Dank je baas :)
MENSEN DEZE COLUMN IS IN DE FEBRUARI EDITIE VERSCHENEN VAN HET TURKS JONGERENBLAD: GENC REHBER! U kunt dit vinden op www.gencrehber.nl.
Ik schrijf maandelijks een column.

jan van den berg | 10 maart 2005

jammer dat geen van jullie die jongen zijn vraag weet te beantwoorden. Ik zelf hou me ver van het debat maar hier kan ik niets anders zeggen dan Gök hou je bezig met andere dingen, schrijven is niet weggelegd voor jou.
Neem dit aub van mij aan, ik zit al vele jaren in het vak, sorry jongen kansen zat in andere vakken.

photo

Gök-E | 11 maart 2005

Ik ga door Jan! Sorry! Ik zit ook jaren in het vak, dus ik weet niet in welk vak jij zit..Een beetje respect zou wel op zijn plaats zijn. Of, voel je je een beetje aangesproken en reageer je je af op mij? Dit geeft goed weer waarom de integratie is mislukt.
Sterker nog, Jan van den Berg wil mij het zwijgen opleggen! De vrijheid van meningsuiting is in gevaar!!

(over die vraag van Karim kom ik nog terug, ik heb wel degelijk een antwoord..Jan ;)

Rini | 12 maart 2005

Ik denk niet dat dit met integratie te maken heeft tussen turken en nederlanders, maar meer oud en jong. Ik vind het heel irritant als mensen zeggen al jaren in het vak te zitten en daarop iemand degenereren.
Bovendien heeft Jan het heeft over 'die jongen', terwijl Karim wat mij betreft een man is en Jan een ouwe zeur.


*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"