De Rotterdamse verkeerswethouder steunt het plan van minister Eurlings om te experimenteren met alternatieven voor 80 kilometerzones.
De Rotterdamse verkeerswethouder steunt het plan van minister Eurlings om te experimenteren met alternatieven voor 80 kilometerzones.
Dat liet de wethouder maandag in een reactie weten. ‘Op de A20 zijn de files toegenomen door de invoering van een 80 kilometerzone. Zo'n file draagt bij aan de luchtvervuiling. Het is goed om te kijken of er betere alternatieven zijn’, stelt Baljeu.
Volgens haar werkt de maatregel wel op de A13. Daar zijn door de maatregelen geen extra files ontstaan, aldus Baljeu.
Groenlinks in Rotterdam pleit er juist voor ook op de A4, A15 en A16 rondom de stad de zones in te voeren. ‘Uit de evaluatie blijkt dat de lucht flink schoner is geworden.
Alleen ter hoogte van Rotterdam Noord is de luchtkwaliteit verslechterd. Maar dit is het punt waar de 80 kilometerzone eindigt en automobilisten weer extra gas geven’, aldus raadslid Arno Bonte.