Kunst kan de maatschappij in beweging zetten. Maar hoe doe je dat? Zijn er gebruiksaanwijzingen?
Volgens Pat van der Jagt (Centrum Landschap) verloopt de maatschappelijke discussie over kunst soms heel anders dan de kunstenaar of opdrachtgever bedoeld had. De onlangs verschenen publicatie ‘Kunst als schroevendraaier’ gaat op hierop in en laat zien dat maatschappelijke kunst soms iets anders loswoelt dan verwacht.
In “Kunst als schroevendraaier” wordt een analyse gemaakt van de maatschappelijke effecten van kunstprojecten die instrumenteel worden ingezet. Kunst en maatschappij raken steeds meer verweven. Geëngageerde kunst is geen nieuw fenomeen, maar de aard en verschijningsvorm zijn wel veranderd. Het raakvlak tussen kunst en maatschappij is aan het vervagen en er treedt een verweving op tussen de kunstenaar, het kunstwerk en zijn publiek. Het kunstwerk is niet langer alleen op afstand te bekijken onder toeziend oog van strenge suppoosten. Publiek wordt juist uitgenodigd en verleid om deel te nemen aan een interventie en wordt zo tot basismateriaal in de gereedschapskist van de kunstenaar. In die hoedanigheid komt de kunstenaar in het aandachtsveld te liggen van beleidsmakers, overheden en ondernemers. Zij zien mogelijkheden om als opdrachtgever kunstenaars in te schakelen om hun maatschappelijke doelen onder de aandacht van het publiek te brengen. Degene die het publieke veld kan bespelen krijgt daarmee meer grip op maatschappelijke processen. Zo ontstaat er een verknoping tussen opdrachtgevers en kunstenaars met een maatschappelijk gewenst doel voor ogen.
http://www.alterra.wur.nl/NL/publicaties+Alterra/Boekjes+en+folders/Kunst+als+schroevendraaier/