Het Internationale Film Festival Rotterdam (IFFR) presenteert zich tijdens de 38ste editie met een nieuw logo.
De bekende gele tijger die de afgelopen 12 jaar duizenden affiches, tassen en T-shirts sierde, heeft een metamorfose ondergaan.
Met een eenvoudige balronde tijgerkop in zwartwit, een ontwerp van het Rotterdamse bureau 75B, wil de organisatie een nieuw tijdperk markeren. "In de filmwereld is veel veranderd. Neem alleen al de wijze waarop films worden vertoond. Iedereen kan alles op YouTube zetten. Wij vonden dat bij zoveel verandering een nieuw beeld hoort,'' zegt Bert-Jan Zoet van IFFR. Tegelijk luidt het nieuwe embleem een andere programma-opzet in. Alle films worden voortaan gevat in drie vaste onderdelen: jonge makers, gevestigde cinema en een jaarlijks wisselend actueel thema. De zwartwitte tijgerkop is het derde logo in het bestaan van het filmfestival. De rennende tijger werd sinds 1996 gebruikt, daarvoor werd ook al een tijgerkop gebruikt. Het filmfestival van Berlijn gebruikt een beer, Venetië heeft zijn leeuw. Daarom werd in Rotterdam ook voor een dier gekozen. Het IFFR verwacht veel reacties op het nieuwe logo. "Er zijn mensen die nog altijd aan de tijgerkop van begin jaren ' 90 hangen. Ook de nieuwe tijger kijkt het publiek direct aan. Hij heeft dezelfde confronterende blik als toen.'' Verzamelaars kunnen gerust zijn: ook het nieuwe logo wordt gedrukt op tassen en shirts. Er komen ook gekleurde versies.