j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Als het aan de Haagse wethouder Huffnagel en zijn Rotterdamse collega Harbers ligt, verandert Rotterdam Airport de naam in de loop van het jaar in Rotterdam - The Hague Airport.
Een naamswijziging zou vooral de hofstad gelukkig maken. In het Haagse wordt al jaren over dit onderwerp gesproken. De residentie profileert zich als internationale stad van recht en vrede en bij zo’n stad hoort volgens Frits Huffnagel een luchthaven. Bovendien ziet de bestuurder de naamsverandering als een goede promotie voor zijn stad om zo grotere bekendheid in het buitenland te krijgen.
Mark Harbers, de Rotterdamse wethouder economie, zegt geen bezwaar te hebben tegen een andere naam voor de regionale luchthaven. Wel geeft hij expliciet aan dat Rotterdam Airport, een zelfstandige onderneming, door de stadsbestuurders niet gesommeerd kan worden andere letters op de gevel en het briefpapier te plaatsen.
,,In een gesprek met de Schiphol Groep - de eigenaar van Rotterdam Airport, red. - heb ik al gezegd geen bezwaar te hebben. Het zuidelijke deel van de Randstad werkt steeds meer samen, denk alleen al maar aan RandstadRail, en door een naamswijziging wordt de luchthaven beter verbonden aan de twee grootste steden in dat gebied.’’ Volgens Harbers heeft de Schiphol Groep aangegeven geen problemen te hebben met een ‘herdoop’.
Het Rotterdamse vliegveld reageert evenmin afwijzend op de aspiraties van de twee VVD-bestuurders. Al plaatst hun woordvoerder Desiree Breedveld wel een kanttekening. „Op het moment dat je je naam als luchthaven verbindt aan een stad moet er goed openbaar vervoer zijn tussen die stad en het vliegveld. Dat is nu niet het geval: het duurt ruim een uur om van het vliegveld naar het Binnenhof, midden in Den Haag, te komen.’’
Rotterdam Airport ziet graag dat er een shuttlebus-verbinding komt tussen het vliegveld en de RandstadRail-stop Meijersplein (tot het tweede kwartaal 2010 nog halte Wilgenplas). ,,Dat is maar een paar minuten rijden van ons vandaan en met RandstadRail staat de reiziger vervolgens snel in Den Haag, ’’ aldus Breedveld. „We gaan ons er ook sterk voor maken om de halte Meijersplein tot halte Rotterdam Airport te dopen.’’
De wens van Huffnagel en Harbers om dit jaar al spijkers met koppen te slaan over de nieuwe naam, klinkt de airport-woordvoerder prettig in de oren. ,,Dat is positief van hen. Het geeft mij de hoop dat de verbeteringen in het openbaar vervoer vlotter dan gemiddeld kunnen worden gerealiseerd.’’
Nu rijst bij mij de vraag op: zijn ze in Den Haag te beroerd of te lui om zelf een luchthaven te bouwen of is dit juist een impuls voor meer reizigers over de luchthaven die toch echt in de gemeente Rotterdam ligt? Iemand een suggestie of een mening?