j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Deze positieve imagocampagne van en voor het verenigingsleven vraagt aandacht voor verenigingen als geluksbrengers. Het is bewezen dat deelname aan een vereniging het individeel en collectief geluk bevordert. Maar een beetje meer 'geluk' mag altijd. Anders gezegd, graag wat meer Yesss! Verenigingen zijn klaar om hun eigen bijdrage in de verf te zetten en dit ook te tonen aan iedereen, zeker ook aan diegenen die niet in een vereniging actief zijn.
Yesss! is een campagne van De Verenigde Verenigingen.
De Verenigde Verenigingen is de spreekbuis van het middenveld en bestaat ondermeer uit: 11.11.11, ABVV, ACLVB, ACV, ACW, BBL, Forum Etnisch-Culturele Minderheden, FOV, Gezinsbond, LCM, NVSM, Vlaamse Jeugdraad, Vlaams Netwerk van verenigingen waar armen het woord nemen, Vlaamse Sportfederatie en tientallen andere organisaties.
Dit samenwerkingsverband werkt aan een verenigingsvriendelijk klimaat door met raad en daad verenigingen te ondersteunen, het beleid van verschillende overheden de weg te wijzen en verenigingen te promoten bij het grote publiek en doelgroepen.
Yesss! Ik voel me goed, ’t is mijn vereniging die ’t hem doet.
Meer dan de helft van de Belgen noemt zichzelf ‘gelukkig’ en 85% van de Belgen is ‘tevreden’. Waarom voelen ze zich gelukkig? En vooral: hoe krijg ook jij dat gevoel waarbij je genietend – mompelend – tierend – of verkneukeld denkt: ”Yesss, ik voel me goed!”.
Het zijn de verenigingen die voor meer ‘Yesss!’ zorgen in onze samenleving. Zij bevorderen (on)rechtstreeks geluk. Mensen delen hun successen en tegenslagen met anderen. Een vereniging geeft mensen ambiance en plezier, een steunnetwerk, een terugvalbasis, een extra stimulans (om naar buiten te komen), een vriendenkring, een zekerheid of ook wel een troost. ‘Woon’ je met je vrienden in het jeugdhuis, leef je je uit in wandeltochten of kookcursussen, hang je het beest uit in je studentenvereniging of organiseer je uitstapjes met de seniorenclub, kom je met je buren op straat tegen discriminatie of armoede,… Doe zo voort! Sta vooral niet aan de zijlijn, kom naar buiten, zet de stap, ontdek waar jij je ‘Yesss!’ uit haalt.
Persbericht campagne, Dinsdag 14 oktober 2008
Verenigingen maken mensen gelukkiger
ANTWERPEN/BRUSSEL - Het verenigingsleven doet het goed in Vlaanderen. De Verenigde Verenigingen, de spreekbuis van het middenveld, lanceert op 14 oktober een nieuwe promotiecampagne. Ze wilt laten zien dat het verenigingsleven in volle bloei is, straffer nog, uit recent onderzoek (2007) van Mark Elchardus en Wendy Smits (VUB) blijkt dat mensen er gelukkiger van worden.
Na de succesvolle campagne 'Kom uit uw Kot' (2005-2006) bundelt de Verenigde Verenigingen opnieuw de krachten. Dat heel wat Vlamingen betrokken zijn bij het verenigingsleven hoeft geen betoog meer. 53 % van de Vlamingen, tussen de 18 en 75 jaar, is actief of heeft een functie als bestuurslid bij minstens één vereniging. Meer dan 1 op 2 Vlamingen dus!
Als we dat bloeiende verenigingsleven opzoeken, niet alleen in de statistieken, maar ook ter plekke in de vergaderlokalen, de culturele centra en de sportpleinen dan is er iets dat opvalt. De vrolijkheid, de spontaniteit, de bereidwilligheid en het engagement waarmee vrijwilligers zich achter een project scharen, is uniek en hartverwarmend. Van het verenigingsleven wordt niet alleen de samenleving beter, maar worden de leden, de deelnemers en de vrijwilligers effectief gelukkiger!
Minister Anciaux: "De tomeloze inzet van honderdduizenden vrijwilligers in tienduizenden verenigingen, contrasteert tot het zogenaamde, toegenomen individualisme in onze samenleving. Geloof me vrij: ons verenigingsleven levert dagelijks het bewijs van de inzet van velen. Met overtuiging en plezier investeren zij in hun gemeenschap. Ze houden de maatschappelijke barometer positief."
Iedereen kent dat gevoel: je voelt je goed omdat je andere mensen gelukkig kan of mag maken en er zelf ook gelukkiger van wordt. Mensen die actief in het verenigingsleven staan, blijken gelukkiger te zijn en te genieten van een hogere mate van levenstevredenheid.
Verenigingen mobiliseren ook heel veel vrijwilligers. In het onderzoek, gevoerd tussen 2000 en 2008, verklaart 18 % van de Vlamingen, 18 tot 75 jaar, dat ze vrijwilligerswerk verrichten. Vrijwilligerswerk maakt voor heel veel mensen ook het verschil tussen eenzaamheid en contact, tussen het zich verlaten voelen en het zich gesteund weten. Het verenigingsleven is dus voor heel veel mensen een bron van echte, gewaardeerde en warme, sociale contacten. Je maakt er veel vrienden en je ontmoet mensen die je passie delen. Ook dat draagt bij tot echt geluk.
De campagne gebeurt met de bedoeling dat al die actieve, geëngageerde mensen in die stroom van verenigingen en afdelingen, zich zouden afvragen "hoe kunnen wij, in onze vereniging, in onze afdeling, in onze buurt of wijk, op basis van onze ervaring iets doen om de mensen gelukkiger te maken?". Iedere vereniging, vrijwilliger of deelnemer bouwt uiteraard aan zijn eigen (geluks)project.
Onze kauwgomverzamelaar uit de campagnespot staat in ieder geval symbool voor de vele projecten die elke vrijwilliger, deelnemer of vereniging passioneel bezighouden. De Verenigde Verenigingen zet daarom al die projecten in de verf, we zijn ook een stukje fier dat we in een vereniging zitten, we worden er gelukkiger van en roepen:
Sportverenigingen die structureel een tekort op de begroting hebben of bijvoorbeeld op het gebied van het ontwikkelen en uitvoeren van activiteiten op zoek zijn naar financiën kunnen een beroep doen op fondsen. Maar dit geldt niet alleen voor sportverenigingen. Ook organisaties zoals bijv. jongerenorganisaties, provinciale sportfederaties, overkoepelende sportorganisaties e.d. kunnen een beroep doen op een fonds(en).
U kunt hier klikken voor een handig stappenplan voor het indienen van een aanvraag. Tevens kunt u in dit stappenplan informatie vinden over waar u allemaal op moet letten bij de aanvraag.
Fondsen op een rijtje
De landelijke mogelijkheden zijn als volgt:
De Jantje Beton Collecte |
Grote Clubactie |
Jeugdsportfonds |
Oranjefonds |
Sponsor Loterij |
Steun je club! |
Stichting Nationaal Fonds Sport Gehandicapten |
Stichting Waarborgfonds Sport (SWS) |
Together2 |
VSB Fonds |
Waarom
Waarom is altijd een goede vraag maar in dit geval misschien een beetje overbodig. Een vereniging (maar ook school of andere soort club) kost geld. Met contributie, subsidies, fondsen en sponsoring kom je weliswaar een heel eind maar vaak zijn deze inkomsten onvoldoende om de kosten te dekken en uitbreiding aan de activiteiten te geven. Met deze website willen wij je graag helpen om deze noodzakelijke verbreding van inkomsten te vergroten. Met concrete en handige tips, met praktische suggesties, info over "kant-en-klaar" programma's, (succesvolle) acties en... tal van ideeën om tot interessante besparingen te komen. Waarmee je veelal meteen het milieu dient en je ook zo een extra dimensie geeft aan de belangrijke maatschappelijke rol die je in de gemeenschap als club vervult. Als "duurzame vereniging".
Goede organisatie belangrijk
Belangrijk is dat je aan de acties en activiteiten brede publiciteit geeft. Benut zoveel mogelijk de eigen communicatiemiddelen zoals website, folders, posters (ook bij bevriende winkeliers!) e.d. en schakel de lokale bladen zoals huis-aan-huisbladen in. Zorg ook steeds voor het vermelden van de resultaten en het bedanken van de ingeschakelde vrijwilliggers en meewerkende bedrijven, winkeliers en relaties. Kijk verder voor organisatietips en wetenswaardigheden onder "Belangrijk om te weten" en "Succesvolle acties". En, probeer zoveel mogelijk de activiteiten in de eigen clubkantine (als je die hebt) te laten plaatsvinden omdat je ook zo kunt profiteren van extra inkomsten uit bargebruik en dergelijke.