j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Als kunstenaar had ik ergens zo begin 1998 besloten om projecten in de openbare ruimte te gaan doen. In mijn beleving zijn media eigenlijk een verlengstuk van de openbare ruimte. Ik heb toen een camera gekocht en samen met Eugène Büskens een jaar lang televisie gemaakt op Rotterdam TV (we monteerden op de camera). Toen heb ik een cursus monteren gedaan bij de SKVR en een montagecomputer gekocht. Vanaf toen zonden we uit onder de naam VIDEO 2000, genoemd naar het mislukte videosysteem van Philips, het was kwalitatief superieur aan VHS, maar er werd geen porno op uitgebracht. Tja dan red je het niet in videoland.
Voor de mensen die willen zien hoe dat er toen uitzag raad ik deze montage aan:
http://antennetv.nl/read/antenne_item/id/96400/de-beste-bedoelingen
Ergens in 2001 is Oscar Langerak mee gaan doen en nu 10 jaar na de start heten we Antenne Rotterdam (sinds 2005) zijn we een collectief van zo’n tien freelance televisiemakers, we beheren een verzameling websites onder de naam Antenne Rotterdam en zenden vijf keer per week 25 min uit op TV Rijnmond (werkdagen 20:30-20:55).
Was televisie vroeger losgekoppeld van het lokale en had het vooral een culturele talige focus (Nederlandse TV) is het zich nu regionaal en lokaal aan het ontwikkelen. Het daalt als het ware af in wijk, straat en gemeenschap. Lokale media kunnen dus op alle stedelijke processen worden ingezet als communicatiemiddel en zo bijdragen aan tal van ontwikkelingen. Een stad is te zien als een groot organisme en net als ieder ander organisme is de communicatie tussen de verschillende onderdelen waaruit het bestaat noodzakelijk voor groei en ontwikkeling. Niet slechts het fysieke contact, maar ook het virtuele contact tussen mensen in de stad zal de creativiteit, bedrijvigheid en aantrekkelijkheid van een stad ten goede komt.
Dit is hoe ik het een tijdje terug heb omschreven, het komt erop neer dat we media maken, die kennisoverdracht, gemeenschapszin en ontmoeting lokaal stimuleren.
Het is de tweede pijler in de Creatief Beheer Methode (laatste versie):
2) Communicatie
Media / ogen en oren / onderzoek, evaluatie en draagvlak/ Terugkoppeling, projectcommunicatie
Media worden ingezet om mensen, ideeën, verlangens en wensen op elkaar te betrekken en zo het project te sturen, te evalueren, te ontwikkelen. Dit gaat in de vorm van een centrale website, waarop als het ware alle informatie wordt verzameld, maar ook gecommuniceerd en ontwikkeld. Iedereen kan zien wat er gebeurd, worden geïnspireerd en meedoen.
Het totaalplaatje van Creatief Beheer/Antenne Rotterdam is te omschrijven als een integrale wijkverbetering, waarbij beheer en onderhoud (dagelijkse interactie/menselijke maat) het grote aangrijpingspunt is en de inrichting en het programma zich zo veel mogelijk vormt naar de behoeftes van de mensen. Media/communicatie worden ingezet om dit proces te ondersteunen en te stimuleren.