j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
'2010: het jaar van de waarheid', staat er op de omslag van het nieuwe nummer van Second Sight, een uitspraak van Tony Bosma (partner Ordina en oprichter van de site Extend Limits). "De wereld zit in een transitiefase. Kunnen organisaties de omslag maken naar de nieuwe wereld met nieuwe eisen, waarden en businessmodellen of keren ze terug naar hun vertrouwde haven om daar alsnog langzaam ten onder te gaan? Dit wordt de essentie van 2010", aldus Bosma. Hij wijst op de kloof tussen consumenten en bedrijven, die hooguit in naam 'klantgericht' zijn. “De consument is tot de tanden gewapend met informatie en heeft middelen (nieuwe media) om organisaties ‘schade’ toe te brengen. Hij laat zich niet meer bedotten vanuit massacommunicatie en accepteert geen valse beloften.” Bedrijven zijn daarentegen nog maar al te vaak ‘gesloten organisatorische silo’s’, en het management kenmerkt zich door ‘onbekendheid met de vele mogelijkheden van de hedendaagse technologie en een schijnbare angst voor de directe dialoog met de consument’."
Ook Tom Kniesmeijer (auteur van het nieuwe boek De Seizoenen van de tijdgeest) ziet 2010 al een overgangsjaar. De huidige tijdgeest kenmerkt zich volgens hem door een ‘wintermentaliteit’: de maatschappij is doortrokken van behoudzucht. Maar een nieuwe lente is volgens hem in aantocht, vergelijkbaar met de lente van de jaren zestig. "Het zijn nu nog kleine berichten in de krant, maar de aanzetten zijn duidelijk. Provo begon ook met jongeren die zich verenigden in de stad om zich te verzetten tegen de autoriteiten. Kleine groepjes rustelozen die weer vooruit willen, komen elkaar steeds meer tegen in hippe verzamelgebouwen. Het is wachten tot dat echt gaat gisten. Ik zou zeggen dat we zo rond 2011 weer een nieuwe lente te pakken hebben.”
Een nieuwe lente, een nieuwe liefde: zo zou je ook de presentatie van de vooral als schrijfster bekende Susanne Piët kunnen bestempelen. "Liefde lag altijd al goed in de markt, maar het komende decennium zijn we er helemaal aan toe." Liefde kun je volgens haar onder andere als een stemming zien. En zoals ze in haar nieuwe boek Mood Management uitlegt: "De komende tien jaar zal het behandelen, bewerken, transformeren van mood het belangrijkste terrein voor de marketeer, de designer, de manager, de communicator en de consument zijn." En dus kunnen consumenten zelf hun 'liefdesstemming' opwekken, al dan niet gefaciliteerd door bedrijven. Zoals een hotel in New York doet: "Daar is een persoon belast met het toezicht op de juiste sfeer. Hij moet controleren of het licht de goede tonaliteit heeft. Of de geur aangenaam is. Of er een gezellige drukte is. Of er niet een te grote onrust heerst. Hoe de stemming is onder de gasten. Waar accenten moeten worden veranderd. Zijn taak en functie zijn omschreven, zijn positie heeft een naam. Hij heeft het nieuwe beroep van ‘vibe-manager’."
Ook trendwatcher Adjiedj Bakas ziet het toenemend belang van liefde. 2010 wordt volgens hem zelfs 'het jaar van de liefde' (in februari komt hij ook met het boek De toekomst van de liefde). "Volgens de Chinezen is 2010 het Jaar van de Witte Tijger. Van oudsher staat het Jaar van de Tijger voor hard, moeizaam, onrustig, met veel onverwachte wendingen, wisseling van leiderschap, economische transitie en agressie. In zo’n jaar gaan grandeur en armoede hand in hand. Het nieuwe jaar begint op Valentijnsdag. Liefde en passie worden belangrijke thema’s dit jaar. Zo’n jaar is er een van grote kansen, maar ook van sociale onrust. De tijger houdt niet van een saai bestaan, en saai is 2010 dan ook zeker niet."