j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Tegelijkertijd blijkt dat 14 procent zich geen raad weet als een onbekende een aardig gebaar maakt. Wanneer een onbekende aardig gebaar maakt, is 17 procent zelfs ronduit achterdochtig. Bijna driekwart van de respondenten uit het onderzoek denkt dat mensen die aardig zijn voor anderen, meer bereiken in het leven. Ruim 80 procent krijgt zelfs goede zin als hij of zij aardig is voor een ander.
Het meest gewaardeerde kleine gebaar is een compliment, maar het kost veel Nederlanders moeite om een complimentje te geven. ‘Iemand groeten’, ‘de deur openhouden’ en ‘voorrang verlenen in het verkeer’ zijn ook gebaren die mensen waarderen. Opvallend is dat vrouwen relatief vaker een aardig gebaar hebben meegemaakt dan mannen. Ook jongeren tussen de 18 en 24 ontvangen vaker een aardig gebaar dan oudere leeftijdsgroepen.
Deze uitkomsten liggen ten grondslag aan de nieuwe Sire campagne 'Aardige mensen'. Vanaf medio januari worden op televisie, radio, in kranten en tijdschriften en op abri’s op straat met een knipoog herkenbare situaties geschetst, waarin aardige mensen op onbegrip stuiten. Ook is er een (online) gebruiksaanwijzing voor het omgaan met 'aardige mensen': www.pasopaardig.nl
Onderzoek dat de Stichting Ideële Reclame heeft laten verrichten naar de vraag: 'Hoe aardig is Nederland?'. Aan de nieuwe SIRE-campagne werken onder andere de volgende partijen belangeloos mee: Publicis, Lindblom public relations public affairs, De Mediamaatschap, Microsoft, Communisenso, ANP, Ruigrok|Netpanel, Trendbox, Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid, Universiteit van Amsterdam en Adviesbureau Dr. Susanne Piët BV.