j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
De internationale gaming-community wachtte met spanning deze dag af. Waarom? Omdat vandaag de aangekondigde aankondiging door Capcom en Microsoft wordt gedaan. Eerder deze week verscheen op de Japanse site van Capcom een mysterieuze banner met daarop de tekst ‘Capcom X Microsoft, 2010.01.26, Capcom Title Premiere for Xbox 360'.
Het nieuws over de aankondiging verspreidde zich vorige week razendsnel over zo ongeveer alle gamessites en -blogs van de wereld. En op al die websites zijn de reacties hetzelfde. Druk wordt gespeculeerd wat de aankondiging in zou kunnen houden. De buzz die Capcom hiermee creëert is dus enorm. Zelf deed de gamesproducent er nog een schepje bovenop door te suggereren dat het om meer dan één aankondiging gaat.
De Amerikaanse tak van de Japanse Gamegigant Capcom (vooral bekend van de Street Fighter en Resident Evil series) weet de internationale media goed te bespelen. Via het blog Capcom-Unity en via persberichten wijst het de makkelijk enthousiast te krijgen gamesjournalistiek dagelijks op ‘all things Capcom'. En dat houdt nogal wat in. Neem er maar eens een kijkje.
Social Media
Naast het uitbrengen van nieuws (dat meestal uit niet meer bestaat dan wat kleine details over een titel die in productie is), houdt het blog ook goed de fans in de gaten en bedrijven waar Capcom mee samenwerkt. Zo wordt de lezer van het blog op de hoogte gehouden van talloze ontwerpwedstrijden, stripboeken en actiefiguren die door partners worden gemaakt, youtube-video's en interviews door enthousiaste bloggers met bijvoorbeeld de ontwikkelaars van de Capcom-spellen. Blijkbaar kan de blogosphere redelijk gemakkelijk aankloppen voor interviews.
Een bewonderenswaardig staaltje social media. De gameproducent betrekt tegenwoordig zelfs af en toe zijn fans bij de ontwikkeling van nieuwe games. Zo mochten de Amerikaanse en Europese gamers zelf kiezen of de nieuwe, uitgebreide versie van Resident Evil 5 als disc of als DLC (Downloadbare Content) uit zou worden gebracht en heeft het bedrijf voor de terugkeer van een aantal oude bekende vechtersbazen gekozen in het aankomende Super Street Fighter 4 op basis van de wensen van forumbezoekers.
Terug naar de aankondiging van vandaag. Wat het is, weten we op het moment van schrijven nog niet, maar dat doet er ook niet toe. Feit is dat Capcom (in dit geval samen met Microsoft) weet hoe je buzz creëert. En daar kunt u van leren.
Nu heeft een gamesproducent met een jarenlange geschiedenis en vele succesvolle franchises het een stuk makkelijker dan u. Immers, de kans is erg klein dat uw bedrijf fans heeft die zich met Halloween verkleden als uw product... U hoeft dan ook niet te rekenen op doorplaatsing op ontelbare blogs als u een nieuwtje heeft. Daarom hieronder wat u concreet van Capcoms' communicatieteam kunt leren: