Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236404549
2711152024283337414650
3812162125293438424751
4913172226303539434852
5183144

Magazine

week 52 | vrijdag 27 december 2024 05:31 uur | 8 bezoekers


'Building Holland' Beurs

Rini vertelt

Het publiek luistert aandachtig

Een dagje RAI met Rini Biemans

Van 13 t/m 15 april vindt in de RAI, de ‘Building Holland’ beurs plaats. Een nieuw evenement voor woningbouw, utiliteitsbouw en openbare ruimte. Aangezien Creatief Beheer ook kaas gegeten heeft van laatstgenoemde was Rini, samen met Piet van Dakpark, uitgenodigd om een woordje te doen in de Urban Design Hal.

Het begon al goed: Rini was z’n bril kwijt, de inktcartridge was leeg (handig als je je toegangskaarten moet printen) en allebei onze pinpassen waren ofwel leeg ofwel thuis vergeten.  Murphy was ons goed gezind!

Na de eerste barrières getrotseerd te hebben stapten we vol goede moed de trein in. Diepzinnige theorieën over het menselijk brein, het ontstaan van Creatief Beheer en alle plannen die nog op het program staan passeerden luidruchtig de revue: we zaten er helemaal in. Zo diep dat we vergaten uit te stappen bij Schiphol.
Ai.
 
Na een helse zoektocht naar treinen, perrons en cheap ass broodjes (we hadden bij elkaar twee tientjes op zak. Voor de hele dag) arriveerden we ruim anderhalf uur later eindelijk op station Amsterdam RAI.


Burgerparticipatie
Aangekomen in de ontvangsthal verliep de weg naar het zogenaamde ‘Urban Theatre’ ook niet vlekkeloos (kaartlezen is niet mijn beste asset. En klaarblijkelijk ook niet die van Rini)
Maar eind goed al goed: 5 minuten voor aanvang van Piets presentatie arriveerden we met zweet op onze bovenlip op de plek van bestemming.

“BURGERPARTICIPATIE?! BURGERPARTICIPATIE?! GEEN IDEE WAT DAT IS, BURGERPARTICIPATIE..”
Een vertrouwde stem bulderde door de boxen in de zaal.. Wilma?! (Piet was even Rini’s presentatie filmpje aan het testen..
hij deed het.)

 

Dakpark
En toen ging alles opeens heel erg snel. Piet stak zijn verhaal af wat, zonder al teveel in details te treden, neerkwam op het volgende: er was eens een groepje mensen (bewoners van Bospolder-Tussendijken) die wilden meer groen in hun buurt, het Havenbedrijf daarentegen had voor hetzelfde gebied iets heel anders in gedachten; bedrijven! En opeens zag Deelgemeente Delfshaven het licht: tataaaaaa! het idee van dubbelgebruik was geboren.

Dus, eindstand; iedereen krijgt zijn zin. Er komt een mega winkelcentrum, parkeervoorzieningen én een park! Niet zomaar een park, nee een park op 10 meter hoogte, inclusief royale ligweides, fonteinen, speel- en horeca voorzieningen, BBQ faciliteiten, bomen, planten: kortom een park in de breedste zin van het woord. De eerste palen zijn inmiddels geslagen en de planning is dat e.e.a in 2012 geopend wordt.

“En dan geef ik nu het woord aan Rini”

Rini vervolgende over de rol van Creatief Beheer in het geheel. Over de know-how die zij de afgelopen jaren hebben ontwikkeld door projecten op te starten als het nabij gelegen Proefpark de Punt. Over het belang- en het spontaan ontstaan van burgerparticipatie, en het negatieve beeld dat men heeft van beheer & onderhoud. (Iets wat wij creatief beheerders juist leuk vinden)

Als uitsmijter werd het filmpje van Wilma getoond, (die nu wel van toepassing was) en toen was het half uur om.

“Vragen anyone?!” Jazeker, een man met (vlaams?) accent was duidelijk niet gecharmeerd van hetgeen hij zojuist gehoord had. “Ik snap niets van het plan! bewoners zitten toch niet te wachten op een 10 meter hoog park?!”
Piet legt uit dat het plan JUIST in overleg met bewoners is gevormd. Dat er vanaf 1998 (toen de Deelgemeente Delfshaven besloot om meer groen toe te voegen aan de buurt) een intensief uitwisselingstraject begon tussen betrokken bewoners en professionals. Iets wat resulteerde in het huidige plan. Het project betekent een upgrade voor alle partijen en zal Rotterdam weer geheel nieuw op de kaart zetten.

Een andere vraag uit de zaal was hoe de zogenaamde 'burger participatie' op gang gehouden wordt.

Rini legt uit dat persoonlijk contact, laagdrempeligheid én de creatie van nieuwe dingen mensen enthousiast en loyaal maakt. En zo is dat.

Verandering van spijs doet eten.

Ik kijk nu al uit naar dat wijntje op die ligweide. Genietend van het uitzicht over de stad, mijn twee honden én de zojuist gescoorde cd bij de onderliggende Mediamarkt.

Goed initiatief dacht ik zo.

 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"