Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236404549
2711152024283337414650
3812162125293438424751
4913172226303539434852
5183144

Magazine

week 47 | zondag 24 november 2024 21:11 uur | 2 bezoekers

Wat krijg je als je Uitzendinggemist kruist met Spotify?

De kersttoespraak van premier Gordon Brown van 2007 was de eerste uitzending van de BBC die was terug te vinden via iPlayer. In de tweeënhalf jaar daarna is de ontwikkeling van de Engelse variant van Uitzendinggemist enorm snel gegaan. In de nieuwe beta, die net live is, kunnen kijkers inloggen met hun Facebook-, Twitter- of Windows Live Messenger-account, om programma’s aan te bevelen aan vrienden en te zien wie er online is en wat ze aan het kijken zijn.

Erik Huggers, Director Future Media & Technology bij BBC gaf hiervan vanmorgen een indrukwekkende demo op het Mediapark Jaarcongres 2010. Door deze koppeling met social media heeft de nieuwe versie van iPlayer meer gemeen met Spotify dan met het statische Uitzendinggemist. Niet alleen de link naar social media is verfrissend maar ook de openheid naar andere aanbieders. Zo verwijst iPlayer net zo makkelijk naar het kanaal van de concurrent, als een kijker op zoek is naar een programma dat niet van de BBC is – bijvoorbeeld het populaire Coronation Street.

 

Als Huggers’ voorspelling uitkomt, blijft er nog maar één kanaal over: internet. “Radio, tv, print: alles wat ooit gedaan en gemaakt is zal volledig beschikbaar worden gemaakt op internet. Alles zit in de cloud en iedereen heeft toegang via zijn tv, pc, iPad of wat dan ook. Bij de BBC wedden we volledig op internet.”

Opvallend was dat volgens Huggers journalisten bij de BBC het voortouw nemen in nieuwe media-ontwikkelingen. “Zij waren de eersten die internet omarmden. Nog niet zo lang geleden werd nieuws vastgehouden om het als primeur te kunnen brengen tijdens een nieuwsuitzending. Nu is het internet leidend. Onze redacteuren zien dat ze veel meer vrijheid hebben door de komst van internet: ze kunnen archiefmateriaal gebruiken, social media, blogging, noem maar op.”

Als alle toespraken van Mediapark Jaarcongres zouden worden getwitterd, dan was iPad ongetwijfeld trending topic nummer 1. Zo vertelde Joris van Heukelom, Director Digital Publishing bij Sanoma Digital dat Nu.nl al een half miljoen pageviews heeft gehad via de iPad. ‘Illegaal’, noemde Van Heukelom dit – omdat de iPad niet eens officieel uit is in Nederland. Zijn demofilmpje van Autoweek als iPad-magazine was veelbelovend. Zowel voor lezers als aanbieders. Of, zoals hij het zelf omschrijft: “Mensen consumeren gretig content via de iPad en iPhone.”

 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"