j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Voorgesteld wordt de vervulling van de wettelijk verplichte lokale mediaopdracht in Rotterdam op een aantal punten te verbeteren en te vernieuwen.
Het lokale mediabeleid richt zich op de inrichting van het stelsel van publieke mediakanalen waarvoor de gemeente een zorgplicht heeft (met media wordt in dit verband niet bedoeld: gedrukte media, media als communicatiemiddel, commerciële media- of audiovisuele bedrijven, gaming). De huidige publieke lokale mediakanalen zijn MegastadFM, RotterdamTV, DNAMC/ETV, FunX en enkele toegangsradiokanalen. Er kan per gemeente één lokale zendgemachtigde omroep worden aangewezen; dat is op dit moment de Stichting Lokale Omroep Rotterdam (SLOR). De gemeente is verantwoordelijk voor de bekostiging van de lokale omroep.
Wethouder Laan had na diverse gesprekken in de raadscommissie Jeugd, Onderwijs, Cultuur en Sport toegezegd om met nieuw beleid voor de lokale mediasector te komen. Vanwege de nieuwe collegeprioriteiten in het collegeprogramma “Werken aan talent en ondernemen” en een structureel teruglopend budget voor mediabeleid, zag het college zich genoodzaakt andere en soms scherpe keuzes te maken in het lokale mediabeleid.
De belangrijkste punten uit het nieuwe lokale mediabeleid:
• een compacte en efficiënte invulling van het lokale mediabeleid: ‘minder maar beter’
• via de lokale media versterking van lokale democratie, identiteit en betrokkenheid; lokale media als kweekvijver en podium voor talent
• aansluiting bij huidige collegedoelstellingen: talentontwikkeling, ondernemerschap en aantrekkelijke stad
• een vernieuwde invulling van de lokale mediaopdracht vanaf 2013
• meer kansen voor een groter aantal lokale mediapartijen in Rotterdam
Hieronder is de volledige tekst van de beleidsbrief te downloaden:
beleidsbrief Lokale Media
Naar verwachting wordt het lokale mediabeleid op 23 mei 2012 in de raadscommissie JOCS besproken en vervolgens vastgesteld in de gemeenteraad. In het najaar bij de begrotingsbehandeling 2013 in de gemeenteraad zal de raad het definitieve budget vaststellen voor het lokale mediabeleid vanaf 2013.
Tot begin augustus 2012 kunnen partijen die de lokale zendmachtiging voor Rotterdam willen bemachtigen een aanvraag indienen bij het Commissariaat voor de Media. Over deze aanvragen zal de gemeente dit najaar adviseren aan het Commissariaat. Vanaf februari 2013 begint de nieuwe periode van zendmachtiging van de lokale omroep.
Wie hierover met mij van gedachten wil wisselen: oscar@videowerkt.nl
Rini Biemans | 22 juni 2012Interessant... |
Oscar Langerak | 24 juni 2012rotterdam.raadsinformatie.nl/notucastOD/preverg/15352#agendaItem528248Alle info op een rijtje inclusief registratie raadsvergadering over het onderwerp. |