Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236404549
2711152024283337414650
3812162125293438424751
4913172226303539434852
5183144

Magazine

week 52 | donderdag 26 december 2024 12:50 uur | 2 bezoekers


Fogg Behavioural Model

Fogg Behavioural Model

Het gedrag van mensen beïnvloeden op sociale media en via online video, wie wil dit nou niet? Wij van VideoWerkt kijken namelijk ook naar modellen en hoe we deze modellen kunnen toepassen op onze klanten. BJ Fogg heeft een model gecreëerd waarmee je het gedrag van mensen kunt bepalen door middel van drie factoren: Motivation, Ability en Triggers. Om op het gedrag van mensen in te spelen moeten deze factoren aanwezig zijn.

Motivation
Met motivation wordt bedoeld dat er een motivatie moet zijn vanuit de mensen. Als je bepaald gedrag verlangt van je doelgroep dan moet je dit motiveren en stimuleren. Wanneer je geen motivatie opwekt zal je klant niet het gewenste gedrag vertonen. Een voorbeeld hiervan is dat je doelgroep bepaalde informatie wil weten. Door in een video een vraag te stellen waarop je doelgroep het antwoord wil weten en deze later in de video te beantwoorden, motiveer je je klanten om de video af te kijken. Hierdoor worden zij aan het einde van de video blootgesteld aan jouw reclameboodschap en je webadres. Een voorbeeld van een dergelijke video: Vis 't uit.


Ability
De tweede factor is Ability. Deze factor houdt in of het voor je klant mogelijk is een bepaalde handeling uit te voeren of dat dit simpelweg te moeilijk voor je klant is. Om het makkelijker te maken voor je klant kun je een call to action gebruiken. Met een call to action maak je het je klant makkelijk door een knop of link te plaatsen waardoor hij/zij meteen naar het product kan gaan. Coolblue doet dit bijvoorbeeld in de beschrijving van haar Youtube-video's en geeft zo haar klanten de mogelijkheid om direct na het kijken van de video op de link te klikken om het betreffende product te kopen. 


Trigger
Als laatste is er nog een stimulans die uiteindelijk zorgt dat iemand een bepaalde actie uitvoert of tot een aankoop over gaat. Een korting van 20% die alleen vandaag geldig is, is een goed voorbeeld. Zodra je het je klant mogelijk maakt en de motivatie er is om het betreffende product aan te schaffen, dan zal hij/zij dit ook doen. Een stimulans is net dat overtuigende onderdeel, om je klant een bepaalde handeling uit te laten voeren.


Dit model gebruiken je om invloed uit te oefenen op je doelgroep. Door de juiste motivatie te creëren, een lage drempel waardoor je klant mee kan doen en een goede trigger, kun je je doelgroep mobiliseren en overtuigen van je videoboodschap. Als je dit goed toe kunt passen klikken mensen via je video eerder door naar je bedrijfswebsite, kopen je producten of vragen bepaalde informatie aan.


Bron: Fogg

 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"