j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Ten tijde van Klimt en Freud was Oskar Kokoschka het grootste aanstormende talent in Wenen. Later raakten vele generaties jonge schilders geïnspireerd door deze Oostenrijker die in een kleurrijke stijl schilderde en hiermee een dramatische vibratie uitademt. Zijn portretten tonen vaak een psychologische gelaagdheid van de geportretteerden. Museum Boijmans Van Beuningen toont op de grote najaarstentoonstelling niet alleen Kokoschka's beroemde portretten van mensen en dieren, maar ook zijn schilderijen met landschappen en stadsgezichten. De meer dan 140 kunstwerken vormen een visueel kleurenfeest die getuigt van zowel de diverse stijlen waarin Kokoschka schilderde als ook de individuele wending die hij zijn stijl wel vaker meegaf.
Inhoud van de cursus
In deze overzichtscursus, die bestaat uit drie bijeenkomsten, verdiepen we ons in zowel de belangrijkste onderwerpen in Kokoschka’s kunstwerken als ook de symbolische duidingen en stilistische ontwikkeling die het oeuvre laat zien.
Bijeenkomst 1 - vrijdag 4 oktober 2013
De jonge Kokoschka en de avant-garde
Al in zijn Weense tijd trachtte Kokoschka het innerlijk van de mens op portretten te schilderen. Ook reisde hij regelmatig naar Berlijn waar hij zich liet inspireren door de kunstenaars rondom de avant-gardistische stroming “Der Sturm”. Hierdoor ontwikkelde Kokoschka een als avant-gardistisch beleefde, expressionistische schildersstijl.
Bijeenkomst 2 - vrijdag 11 oktober 2013
Landschappen & portretten: Kokoschka vanaf de 20-er jaren
Tussen 1920 en 1930 reisde Kokoschka dwars door Europa en Noord-Afrika. Hierdoor verschenen zijn eerste landschappen en stadsgezichten op het schildersdoek. Daarnaast tekende hij zijn eerste dierportretten, schilderijen. Hierop verschijnen de dieren dieren steeds meer als een allegorisch beeld en vertonen ze in latere jaren opnieuw een verschuiving in betekenis. Ook laten de verschillende stilistische en psychologische beelden van Kokoschka’s kinderportretten een boeiende ontwikkeling zien.
Bijeenkomst 3 - vrijdag 18 oktober 2013
Allegorieën & (zelf)portretten: Kokoschka vanaf de jaren '30 en na 1945
Kokoschka manifesteert zijn wereld-idealen en maatschappelijk engagement veelal in de vorm van allegorisch geschilderde landschappen of portretten. Vanaf 1930 laat hij de onderlinge genres ook nog eens met elkaar versmelten. Rond 1940 ontstaan verscheidene politieke allegorieën waarin de schilder zijn visie op eigentijdse politieke leiders uitbeeldt. In de na-oorlogse tijd schildert Kokoschka nog regelmatig zelfportretten die onderling behalve opvallende verschillen laten zien, ook symbolisch zijn schilderspad lijken af te sluiten.
De docent
De cursus wordt gegeven door cultuurhistoricus Hoo Man Chan. Hij werkt als museumdocent in Museum Boijmans Van Beuningen, het Nederlands Foto Museum in Rotterdam en Huis Marseille Museum voor Fotografie in Amsterdam. Hoo Man geeft al jaren lezingen, cursussen en rondleidingen aan verschillende culturele en educatieve instellingen.
Aanmelden
Meld u aan via de website van Museum Boijmans Van Beuningen.