j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Nieuw werk & discussie; bestaat kunstradio/radiokunst nog in NL?
Presentatie; Armeno Alberts
Armeno Alberts is behalve componist en muzikant ook radiomaker, hij maakte tot voor twee weken geleden het enige kunstradio/radiokunst programma op de Nationale Radio; Cafe Sonore (VPRO<Radio 6). Nu dat programma in het kader van de bezuinigingen (bewaar alleen dat wat de grootste gemene deler bevat) is opgeheven rest ons de vraag (even geabstraheerd); mag er in Nederland op cultuurgebied 'ondemocratisch' waardevols blijven bestaan of moet de hele reutemeut met kind, badwater en alle baddertroep maar weggemieterd worden opdat er orde en rust en middelmaat in de tent heerst?
Very Low Frequencies; Joyce Hinterding, David Haines
Het thema van Hinterding en Haines is de alles doordringende energie waarmee de aarde wordt overspoeld; lage frequentie golven die op een schaal bestaan die moeilijk is voor te stellen. Die zeer lage frequenties cq. delen van het elektromagnetische spectrum werken dan buiten de mogelijkheden van het menselijk gehoor en zijn met gebruikmaking van VLF (zeer lage frequentie) lus antennes te beluisteren. Dit principe opent de relatie tussen kunst en energie. De live performance van Hinterding & Haines onderzoekt de elektromagnetische soundscape van de WORM-zaal, samen met speciaal geprepareerde veldopnames uit het Blue Mountains World Heritage gebied in Australië en wringt dit energieke materiaal in sensuele composities. Een vorm van radiomaken die weinig mensen totnutoe mochten meemaken...
Radiofonisch live-hoorspel; Yannis Kyriakides en Saskia De Jong;"Geluidshuiden'
WORM/Klangendum initieerde en produceerde in samenwerking met de Wintertuin in Nijmegen deze samenwerking tussen dichteres Saskia De Jong en componist/muzikant Yannis Kyriakides. Het uitgangspunt van 'geluidshuiden' is de buiksprekerij; in letterlijke en metaforische zin. In een kaal en dreigend geluidslandschap zit een verlaten substituut ingefluisterde woorden na te stamelen met hier en daar een amechtige poging tot soevereniteit. Hij/zij faalt jammerlijk. Op zn popie's gezegd; een uitgeholde Beckett ontmoet een aangekleede Merzbow.
Speciale Gast; Knut Aufermann
Auffermann was betrokken bij de oprichting van het Londonse kunstradiostation Resonance en werkte daar enige jaren. Verder was hij ,samen met Sarah Washington de initiatiefnemer van het kunstradio network 'Radia FM', een verzameling radio's ('radio broadcasts') van over de gehele wereld die nieuwe en vergeten manieren van radiomaken propageren. Knut is zelf ook radiokunstenaar en experimenteel muzikant.