j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Zo constateer ik de laatste maanden dat weggebruikers (met de auto) in de stad bij het stoppen voor een verkeerslicht grote ruimtes open laten tussen hen en de weggebruiker voor hen. In veel gevallen is de ruimte zelfs zo groot dat er bijna anderehalf tot twee andere auto’s tussen kunnen. Tegelijkertijd merk ik op dat er tijdens het rijden veel weggebruikers dicht op me rijden.
Dit ogenschijnlijk contradictoir ruimtegebruik door automobilisten roept vraagtekens bij me op. Wat drijft de ander om zich zo te gedragen? Is de ‘ruimtelater’ dezelfde als de ‘ruimtenemer’ of zijn het verschillende soorten weggebruikers? Wat is het teken van de tijd dat zij afgeven? Is het een trend?
Als ik kijk naar mijn eigen rijgedrag met de auto dan constateer ik dat ik vanwege de autodrukte in de stad bij verkeerslichten dicht op de ander ga staan om daarmee achter mij zoveel mogelijk ruimte te creëren voor andere toekomstige wachters voor het licht en om mezelf zo snel mogelijk door het verkeerslicht te krijgen. Het doel dat ik nastreef is mezelf en daarmee anderen zoveel mogelijk ruimte te geven voor een snelle verplaatsing. Tijdens het rijden probeer ik voldoende afstand te houden, waarbij ik constateer dat ik voor anderen mogelijk op sommige momenten toch erg dicht achter ze rij.
Ik ben benieuwd of er anderen zijn die soortgelijk gedrag signaleren? Zichzelf herkennen in het rijgedrag dat hierboven benoemd wordt en kunnen aangeven wat een reden is voor het gedrag….op zoek naar een verklaring of….misschien wel een trend?