Luuk Bode woont en werkt in Rotterdam, en houdt zich bezig met het maken van schilderijen, tekeningen, sculpturen, typografie, strips en illustraties.
Bode studeerde in 1994 af als illustrator aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Al snel daarna kon hij aan de slag voor landelijke dagbladen (Algemeen Dagblad en Trouw). Hij publiceerde werk in tijdschriften (zoals Rails, Zone 5300, DIF) en deed reclame-opdrachten voor grote klanten als Coca Cola, MacDonald’s, en Lucky Day. In 1999 ontwierp hij voor Golden Earring het ceedeeboekje voor hun ‘Paradise in Distress’-album, later volgden ook t-shirts en podiumdoeken.
Zijn werk is (onder andere) geïnspireerd door moderne popcultuur (zoals strips, metalhoezen), westerse en niet-westerse (religieuze) kunst en het stedelijke landschap. Die elementen worden in klare, objectieve uitwerking (heldere kleuren, scherpe contouren) tot nieuwe persoonlijke, religieuze, poprelikwieën gesmeed.
Op dit moment maakt hij veel vrij werk, met name schilderijen. Hij exposeerde in het verleden o.a. in de Vishal in Haarlem en (enkele malen) in de Kunsthal in Rotterdam, en had solo-tentoonstellingen in Mama Showroom in Rotterdam en Pictura in Dordrecht. Vorig jaar exposeerde hij in de beruchte La Luz de Jesus Gallery in Los Angeles en op de Biennale van Dakar.
Sinds een aantal jaren zijn zijn werkzaamheden steeds meer verschoven in de vrije richting. Opdrachtwerk is diverser geworden: zo ontwierp hij een muur in een mangatentoonstelling in het Stripmuseum Groningen, en decors voor cabaretiers ‘Arie en Silvester’ en het Lezersfeest Rotterdam. Voor TMF ontwierp hij de nieuwe TMF-award, een beeldje van de griekse god Pan. Afgelopen zomer maakte hij voor Rotterdam 2007 City of Architecture ‘Oorsprong Rotterdam’. Een schildering van maar liefst 3500 vierkante meter, aangebracht op de grond van marktplein de Binnenrotte in Rotterdam, om de ontstaansplek van de stad te markeren.
Samen met de kunstenaars Hans van Bentem, Boris van Berkum (a.k.a. DJ Chantelle) en Pepijn van den Nieuwendijk vormt hij de Artoonisten, een kunstenaarscollectief met een gedeelde voorliefde voor beeldmateriaal uit de populaire massacultuur uitgevoerd in klassieke materialen (keramiek, beeldhouwen, schilderen etc). Naast hun eigen werkzaamheden komen zij af en toe samen om een project te doen. Zo werkten zij 3 maanden in het EKWC (Europees Keramisch Werkcentrum) in Den Bosch, en maakten ze een beeldenroute van metershoge ‘inflatables’. Ze zijn echter vooral bekend om hun opmerkelijke monument voor Marten Toonder aan de Blaak in Rotterdam.
Zijn werk tijdens TussenstopEen frisse jongen aan de slag met een oud gebouw.
Meer informatie:
www.luukbode.com