Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236404549
2711152024283337414650
3812162125293438424751
4913172226303539434852
5183144

Magazine

week 3 | zaterdag 18 januari 2025 08:44 uur | 1 bezoekers

Over televisie

De eerste, tweede, derde en wellicht vierde dimensie.
Overal waar ik kom beginnen ze over kijkcijfers, hoeveel mensen kijken er eigenlijk naar Antenne ? Geen idee, ik krijg meestal wel veel reacties van mensen die het gezien hebben, volgens TV Rijnmond staan er drie kijkcijferkastjes in de regio, dus het is sowieso moeilijk te meten.

Kijkcijfers, onze lieve Arie Boomsma zegt desgevraagd over Bregje, die nogal wat last had van de aflevering ‘40 dagen zonder sex’, dat zij niet goed beseft wat een impact 700.000 kijkers (hijg hijg) heeft. Arie had (stom, niet bij stilgestaan) een smsje laten zien in het programma, waar de naam van een sexdate was te zien, die uit wraak vervolgens naaktfoto’s op internet zet en haar 06. Zij (de EO) begeleiden haar nu, zodat ze niet op het idee komt de EO aan te klagen wegens onzorgvuldig handelen. Ik ben nogal geobsedeerd door het programma, maar het past in het betoog, let op.

Na zo’n vraag over kijkcijfers, probeer ik altijd uit te leggen dat wij televisie functioneel benaderen. Het gaat er niet om hoeveel mensen kijken, maar wie er kijkt en wat het effect is. Wij maken op onze site geen reclame, wij ontvangen van TV Rijnmond geen geld. Wij maken televisie met een bepaalde bedoeling. Onze architectuurreeks i.s.m. AIR (Architectuur Instituut Rotterdam) geeft voor wie het wil inzicht in ingewikkelde processen rond stadsontwikkeling. Als wethouder Bolsius, hierdoor geinspireerd raakt en betere beslissingen neemt, zou dat een heel goed effect zijn, beter dan 1.000.000 kijkers. En als we hem filmen en in de montage verwerken is de kans groter dat hij kijkt. (televisie als debat- en ontwikkelmethode)

Zo kan ik nog een tijdje doorgaan, er gaat een wereld open als je de kijkcijfers vergeet en je op de lokale regionale markt begeeft. Wij willen niet landelijk doorbreken, maar lokaal, dat is leuker. Lokale televisie op stads-, wijk- en straatniveau heeft een stralende toekomst (Rotterdam waar de zon altijd schijnt), hieruit ontstaan af en toe hypes, die boven regionaal worden bekeken. Ik heb het nu over de situatie over pakweg 10 jaar, wanneer internet en televisie in elkaar zijn geschoven.

Dan is er een nieuw veel fijnmaziger medianetwerk, waarin mensen naast de nationale en globale info, veel meer regionaal gaan kijken, daar heb je tenminste wat aan. Wij hebben afgelopen vijf maanden met onze stagiaires het project gedraaid: ‘Growing up in Public’, waarbij we ze meteen in het diepe hebben gegooid en televisie laten maken. Dit is user generated content in dialoog met professional generated content, het zogenaamde contextuele media profiel.

Wat ook interessant is dat mocro stylo, deze week zo’n 300 keer bekeken is in twee dagen, vergelijk het met de rest (rond de 30 keer). Je zou kunnen zeggen dat zij een hoge communityflow hebben. Ik kan me wel voorstellen waar dat aan ligt. Kwaliteit komt op vele niveau’s, het geeft te denken.


 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"