j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Door Hans van Dam (Algemeen Dagblad Rotterdam), op 14-01-2008 |
****Leven met een Onbekende door Onafhankelijk Toneel. Bijgewoond: 12 januari in het O.T. Theater. Daar nog te zien t/m 3 februari. HANS VAN DAM ROTTERDAM Een toneelspeelster die een toneelspeelster speelt. Dat is op z’n minst één keer spel te veel, zou je denken. Maar in Leven met een Onbekende levert dit dubbelspel een adembenemend karakterstuk op waarin zowel de actrice als haar wankele ik tot mythische proporties opstijgen. Alles wat we zien is de actrice, alleen in haar kamer. Ze loopt wat heen en weer, drinkt een kopje thee, een glaasje wijn. Veel meer gebeurt er niet. Maar dan zijn er de stemmen, min of meer ontsproten aan haar fantasie. De stemmen klinken uit ingenieus ingebouwde luidsprekers uit het decor. Ze verbeelden de onbereikbare ander, het alter ego of de buren die zich telkens door een klopje op de muur aankondigen en uiteindelijk de redelijkheid verbeelden die alle fantasie onderdrukt. De dialoog met deze stemmen maken het stuk. Hierbij vormt het mengsel van de subtiele spelkracht van Ria Eimers, de briljante timing en het poëtische taaluniversum van Toon Tellegen een ware openbaring. In ‘Een verhandeling over de Menselijke Natuur’ maakte de 18de-eeuwse Schotse Verlichtingsfilosoof David Hume al eens de vergelijking tussen het wankele ik en een theater. Het nauwelijks begrepen gefragmenteerde ik dat uit deze Verlichtingsfilosofie oprijst lijkt regelrecht geïncarneerd in deze wonderbaarlijke meesterproef bij het O.T. Kijk voor meer informatie op www.ot-rotterdam.nl Voor het reserveren van kaarten bel 010 476 90 29 |
Rini | 14 januari 2008www.stadstheater.nl/index.php?cat=nieuws&pageid=89&recensie=1044Ik speel. Ik ben actrice. Alles wat ik doe en zeg is verzonnen, ingestudeerd, door anderen bedacht, onecht. Maar hoe ik het doe en hoe ik het zeg, dat is echt! Dat is echter dan het echtste echt. Vergis je niet . |